RSS Feed

Stawy i mięśnie – jak leczyć? – układ kostno-stawowy

Posted on

Jak wiadomo bóle stawów i mięśni mogą mieć wiele przyczyn. Niezależnie od tego, co je spowodowało, dość często łagodzimy dolegliwości tabletkami przeciwbólowymi. I niejednokrotnie nadużywamy takich środków, czego skutkiem są np. zgaga i nudności. Dlatego lepiej sięgać po inne metody uśmierzania bólu.

Aktywność fizyczna

Przede wszystkim, zapobiega zwyrodnieniom stawów. Odciąża je, wzmacniając mięśnie i zwiększa wydzielanie mazi stawowej, która chroni chrząstki przed ścieraniem. Przeciwdziała napięciu i przykurczom mięśni. Ruch ma jednak nie tylko znaczenie profilaktyczne. Dla cierpiących na choroby reumatyczne jest lekiem. Zwiększa ruchomość stawów, uelastycznia i wzmacnia mięśnie, likwiduje przykurcze. Dlatego chociaż odruchowo bronisz się przed wysiłkiem fizycznym, bo sprawia ci ból, nie powinnaś stronić od ćwiczeń i uprawiania sportu, który nie obciąża stawów (np. pływanie, nordic walking).

Masaż
Pomóc może masaż. Klasyczny masaż tajski poprawia przemianę materii, krążenie krwi i limfy, reguluje oddech. Intensywne rozciąganie rozluźnia, likwiduje napięcia i blokady w mięśniach i stawach. Efekt zabiegu to lepsza sprawność ruchowa i relaks. Zabieg odbywa się bez użycia olejków. Zaczyna się od stóp, przechodzi przez kolejne partie ciała, a kończy się masażem głowy. Masażysta posługuje się dłońmi, kciukami, nadgarstkami, łokciami, przedramionami, kolanami i stopami. Głęboko uciska określone punkty na całym ciele. Wykorzystuje różne techniki – refleksologii, akupresury i elementy jogi. Masaż tajski można też uzupełnić masażem ze stemplami ziołowymi.Masażysta podgrzewa wtedy bawełniane stemple z zawartością ziół, które uwalniane są podczas nagrzewania.Następnie dotyka nimi poszczególnych punktów ciała i co chwilę zwiększa nacisk i wydłuża czas przykładania. Lecznicze substancje przenikają miejscowo do krwiobiegu. Masażu tego powinny unikać jednak osoby z nadciśnieniem, żylakami i chorobami nowotworowymi. Przyniesie ulgę w przewlekłych bólach narządu ruchu (oczywiście, jeśli nie ma przeciwwskazań lekarza). Polecany jest m.in. osobom cierpiącym na sztywność stawów czy przykurcze mięśni. Ponieważ likwiduje napięcia mięśni, odpręża i głęboko relaksuje, wskazany jest dla ludzi zestresowanych, przemęczonych, z nerwicami. Pomaga wrócić do formy po ciąży.

Opaski
Opaski mają za zadanie utrzymywać stawy w odpowiednim miejscu odciążając i usztywniając je przy konkretnych ćwiczeniach – co jest oczywiście plusem stosując je przy większych ciężarach i dzięki temu można na większych ciężarach ćwiczyć. Jednak zbyt częste stosowanie ich (małe ciężary – nic nie boli) jest niekorzystne z tego powodu, że stawy przyzwyczajają się do pomocy przez co słabną, a wraz z nimi mięśnie je stabilizujące.

Żele przeciwbólowe

Na ogól są bezpieczniejsze od tabletek, bo działają prawie wyłącznie w miejscu bólu. Tylko minimalna ilość zawartych w nich substancji przenika do krwiobiegu. Żele uśmierzają bole reumatyczne, spowodowane przeciążeniem mięśni lub urazem. Najlepiej wybrać preparaty, które jednocześnie działają przeciwzapalnie.

Plastry chłodzące i rozgrzewające

Przynoszą ulgę przy kontuzjach. Zmniejszają obrzęk, ból, chłodzą. Drugie warto stosować przy bolach reumatycznych, mięśni, nerwobólach. Uśmierzają ból i redukują stan zapalny.

Lecznicze naświetlania

Lampy typu sollux, emitujące promienie podczerwone, poprawiają ukrwienie tkanek. Sprzyja to ich regeneracji oraz leczeniu stanu zapalnego i bólu. Polecane są przy bolach reumatycznych, nerwobólach, urazach.

Reklamy

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

One response »

  1. Okazuje sie, ze regularne cwiczenia fizyczne korzystnie wplywaja na zdrowie i sa zalecane osobom w srednim wieku i starszym. Dotychczas wplyw wykonywania cwiczen na stan stawow kolanowych u starszych osob nie byl dokladnie zbadany. Badacze przeprowadzili ankiete wsrod 1279 osob. Po przeanalizowaniu danych okazalo sie, ze nie ma zadnego zwiazku pomiedzy rekreacyjnym spacerowaniem, joggingiem lub inna umiarkowana aktywnoscia fizyczna a rozwojem zapalenia stawu kolanowego. Nawet u pacjentow otylych, ktorzy z racji swojej wagi maja podwyzszone ryzyko zachorowania na zapalenie stawu, aktywnosc fizyczna nie wplywa na to ryzyko.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: