RSS Feed

Jak zachować uśmiech zębiczny i dbać o zęby

Posted on

Jak wiadomo zdrowe zęby to piękny uśmiech, dlatego dobrze wiedzieć co i jak jeść, aby nasze zęby były mocne i odporne na próchnicę. Pamiętaj, że stan uzębienia i uśmiech zębiczny zależą tylko od ciebie.

Ważna jest dieta. Dieta wzmacniająca zęby powinna zawierać odpowiednie ilości składników mineralnych oraz witamin ułatwiających ich wchłanianie. Podstawowym budulcem kości i zębów jest wapń w połączeniu z fosforem. Wapń lubi towarzystwo witaminy D, dzięki niej bowiem jest lepiej wchłaniany przez organizm. Tak więc stan naszego uzębienia w znacznym stopniu uzależniony jest od obecności tych trzech składników w diecie. Fluor jest substancją najskuteczniej zwalczającą próchnicę, jaką można napotkać podczas starań mających na celu zapewnienie rodzinie pięknych uśmiechów na całe życie. Utrzymują one silne zęby u całej rodziny, niezależnie od wieku.
Stosując informacje przedstawione w niniejszym poradniku, Ty i Twoja rodzina możecie zachować zdrowe zęby i dziąsła przez całe życie. Jako rodzic, możesz pracować ze swoimi dziećmi, aby pomóc im zrozumieć, dlaczego prawidłowa higiena jamy ustnej jest ważna — jak również nauczyć je prawidłowych nawyków. W jamie ustnej każdej osoby znajdują się bakterie tworzące płytkę nazębną. Jednak gdy bakterie te napotkają cukry i skrobię pochodzące z przekąsek, takich jak ciastka, cukierki, suszone owoce, napoje, a nawet precle lub chipsy, płytka nazębna reaguje wytwarzaniem kwasów, co prowadzi do „ataku płytki”. Faktem jest, że większość spożywanych przekąsek zawiera cukry lub skrobię, które umożliwiają płytce wytwarzanie kwasów. A każdy „atak płytki” może trwać do 20 minut po zakończeniu przekąski.
Cztery kroki do pięknego uśmiechu
• Należy szczotkować zęby co najmniej dwa razy dziennie pastą do zębów z fluorem, zwłaszcza po śniadaniu i przed snem.
• Należy codziennie czyścić zęby nicią dentystyczną.
• Należy ograniczyć liczbę spożywanych codziennie posiłków.
• Należy regularnie odwiedzać dentystę.
 Wapń znajdziemy w mleku i jego przetworach, takich jak kefiry, jogurty, chude sery twarogowe, przede wszystkim jednak w serach żółtych, które są jednocześnie dobrym źródłem fosforu. Osoby uczulone na białko mleka krowiego mogą spróbować włączyć do menu mleko kozie, które zawiera dużo wapnia. W wapń niezwykle bogate są również nasiona maku. Ponadto szukajmy tego cennego pierwiastka w nasionach słonecznika i sezamu, orzechach oraz suszonych owocach: figach i morelach. Ważnym źródłem wapnia są także rośliny strączkowe (fasola, soja) oraz zielone warzywach (kapusta, jarmuż, natka pietruszki, brukselka, brokuły). W naszym menu nie może również zabraknąć tłustych ryb morskich – zawierają wapń, fosfor oraz witaminę D, która ułatwia wchłanianie wapnia.
  Pewne produkty zwiększają wydalanie wapnia z moczem. Należą do nich mocna kawa, herbata, cola, sól, dlatego należy je ograniczać w diecie. Również białko zwierzęce obniża wchłanianie wapnia, dlatego dobrze jest zastępować mięso rybami, serem. Warzywa bogate w szczawiany (szczaw, szpinak, buraki) wiążąc wapń w przewodzie pokarmowym, także obniżają jego wchłanianie.

Każdego dnia szkliwo zębów jest atakowane przez kwasy wytwarzane w płytce nazębnej. Kwasy te mogą osłabiać zęby, co prowadzi do próchnicy. Tu właśnie działa fluor. Gdy docierają one do zębów, fluor jest wchłaniany przez szkliwo. Pomaga on naprawić szkliwo i zapobiegają próchnicy zębów. Może nawet zatrzymać proces próchniczy. Można czerpać korzyści z fluoru pochodzącego z wielu różnych źródeł. Może on działać zarówno z zewnątrz zębów, jak i z wewnątrz organizmu. Najlepszy efekt zapewnia dostarczanie fluoru obiema drogami! W domu, Ty i Twoja rodzina powinniście szczotkować zęby pastą do zębów z fluorem co najmniej dwa razy dziennie, zwłaszcza po śniadaniu i przed snem. Tak jak fluor stanowią najskuteczniejsze zabezpieczenie przed próchnicą, tak największym wrogiem naszych zębów mogą być częste przekąski. Codziennie Ty i Twoja rodzina musicie stawić czoła wyzwaniom związanym z przekąskami.

  Dbajmy, aby w diecie znalazły się produkty zawierające cynk (mięso indyka, kraby, wątroba cielęca, dynia), które korzystnie wpływają na stan kości i zębów. Ważnym składnikiem budującym zęby, a także zwiększającym odporność szkliwa zębowego na kwasy organiczne jest fluor. Jego głównym źródłem jest woda – większe ilości fluoru występują w wodzie twardej. W produktach spożywczych składnik ten występuje w niewielkich ilościach, znajdziemy go przede wszystkim w herbacie oraz rybach morskich.

  Dobra dieta powinna również obfitować w warzywa i owoce, które są źródłem niezbędnych witamin. Witamina A wpływa korzystnie błony śluzowe jamy ustnej, ponadto zapobiega próchnicy i działa bakteriobójczo. Znajdziemy ją w m.in. w marchwi, brzoskwiniach, morelach, wiśniach, śliwkach. Natomiast witamina C wzmacnia drobne naczynia krwionośne i zwiększa odporność na infekcje. Przeciwdziała odsłanianiu szyjek dziąseł. Jej dobrym źródłem są m.in. owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, truskawki, owoce cytrusowe, papryka czerwona, kapusta.

Zgubne słodycze

  Główną przyczyną próchnicy jest złe odżywianie. Codzienny jadłospis, w którym jest dużo słodyczy oraz przekąsek typu chipsy, ma fatalne skutki dla zębów. Pamiętajmy, że zjedzenie świeżej twardej marchewki, jabłka czy kalarepki pomaga utrzymać zęby i dziąsła w czystości, podczas gdy pokarmy słodkie i kleiste, jak cukierki, ciasta lub miękkie bułeczki tworzą pozostałości pomiędzy zębami i zwiększają grubość płytki nazębnej. Gdy spożywamy pokarmy zawierające cukry lub skrobię, bakterie występujące w płytce nazębnej produkują kwasy, które przez co najmniej 20 minut atakują zęby. Dlatego aby nie dopuścić do uszkodzenia szkliwa, warto ograniczyć liczbę przekąsek między posiłkami – nawet niewielkie „skubnięcie” czegoś może prowadzić do produkcji kwasów. Im częściej w ciągu dnia jemy słodkie przekąski tym szybciej rozwija się próchnica. Jeśli już zdecydujemy się na przekąskę, wybierajmy surowe warzywa, owoce, ser, jogurt naturalny. Zwróćmy również uwagę na słodkie napoje gazowane. Są szkodliwe dla zębów, szczególnie jeśli popijamy je małymi łykami.
Powszechnie wiadomo, że fluor, przyczyniając się do remineralizacji zębów, pomaga zapobiegać próchnicy. Powstałe dzięki fluorowi nowe struktury mineralne są twardsze i bardziej odporne na próchnicę od oryginalnych struktur mineralnych zęba. Fluor pomaga też zmniejszać zdolność bakterii do wytwarzania kwasów atakujących i osłabiających szkliwo zębów (twardą, ochronną pokrywę zęba); kwasów, które wspomagają rozwój próchnicy wciąż pozostającej najbardziej rozpowszechnioną chorobą na świecie. Szczotkowanie zębów pastą z fluorem, np. z oferty blend-a-med, dzięki opisanemu powyżej działaniu fluoru, pomaga zapobiegać próchnicy. Na rozwój próchnicy wpływa kilka czynników. Są to: zdolność jamy ustnej do oczyszczania się (przepływ śliny), dieta (ilość pokarmów zawierających cukier), bakterie znajdujące się w jamie ustnej oraz czas, w którym zęby poddawane są działaniu kwasów przez te bakterie produkowanych. Niemałe znaczenie ma również budowa zębów. Bruzdy i zagłębienia w strukturze zębów są idealnymi „pułapkami” na płytkę bakteryjną i z tego powodu są bardziej narażone na próchnicę. Zęby znajdujące się w tych miejscach jamy ustnej, do których trudno dotrzeć szczoteczką i nicią dentystyczną, także stanowią idealny obszar do rozwoju płytki bakteryjnej, a co za tym idzie, do rozwoju próchnicy. Aby zapewnić odpowiedni kontakt zębów z fluorem oraz aby wzmacniać słabsze części zębów i odsłonięte części korzeni dwa razy dziennie szczotkuj zęby wysokiej jakości szczoteczką – w jej wyborze pomoże Ci Twój dentysta. Używaj też nici dentystycznej, jako że usuwa ona płytkę bakteryjną z trudnodostępnych miejsc.
Ograniczenie nadbudowywania się płytki nazębnej możliwe jest dzięki właściwej higienie jamy ustnej, która pomaga zapobiegać próchnicy i chorobom dziąseł. Ważne jest zachowywanie pewnej rutyny – zęby należy szczotkować przez co najmniej dwie minuty, co najmniej dwa razy dziennie, a każdy kwadrant linii zębów powinien być oczyszczany z taką samą starannością przez około 30 sekund.
Niezwykle pomocne są szczoteczki elektryczne. Dowiedziono bowiem, że te z nich, które wykorzystują technologię oscylacyjno-rotacyjną, usuwają więcej płytki, niż zwykłe szczoteczki manualne. Zapytaj zatem swojego dentystę, który z modeli szczoteczek najlepiej spełni Twoje wymagania w zakresie higieny jamy ustnej. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, należy regularnie zmieniać szczoteczkę na nową. Dentyści zalecają zmianę szczoteczki co trzy miesiące, dlatego, że nowa szczoteczka usuwa więcej płytki, niż szczoteczka już zużyta. Ograniczenie nadbudowywania się płytki nazębnej możliwe jest dzięki właściwej higienie jamy ustnej, która pomaga zapobiegać próchnicy i chorobom dziąseł. Ważne jest zachowywanie pewnej rutyny – zęby należy szczotkować przez co najmniej dwie minuty, co najmniej dwa razy dziennie, a każdy kwadrant linii zębów powinien być oczyszczany z taką samą starannością przez około 30 sekund. Kluczem do zapobiegania nadwrażliwości jest zapobieganie recesji dziąseł. Aby jej uniknąć, należy pamiętać o tym, żeby nie używać nadmiernej siły podczas szczotkowana. Właściwą kontrolę siły szczotkowania pomagają ułatwiają szczoteczki elektryczne które wstrzymują ruchy szorujące, gdy następuje zbyt duży nacisk włókien na zęby i dziąsła. Jednocześnie, szczoteczki będąc delikatne dla zębów i dziąseł, są niezwykle skuteczne w usuwaniu płytki nazębnej.
Utrata szkliwa prowadzi do powstania nadwrażliwości. Profilaktyka tego schorzenia polega przede wszystkim na stosowania odpowiedniej pasty oraz szczoteczki. Dlatego też bardzo ważne jest, abyśmy właściwie je dobrali. W przypadku pasty do zębów, w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na poziom jej ścieralności. Jeżeli będzie zbyt duży, narazi nas na zmniejszenie grubości szkliwa, co może skończyć się odsłonięciem zębiny. Równie ważna jest wysoka zawartość fluoru, który wzmacnia zęby. Specjalistyczną pastą, która kompleksowo chroni szkliwo zębów, jednocześnie pomagając je odbudować, jest na przykład Blend-a-med Pro-Expert Sensitive. Ogromne znaczenie we właściwej pielęgnacji zębów ma również dobór szczoteczki. Jej włosie nie może być zbyt twarde, gdyż prowadzi to do podnoszenia się linii dziąseł i odsłaniania niechronionej przez szkliwo powierzchni zębiny. Musimy też pamiętać, że należy zmieniać szczoteczkę na nową w odstępach czasu nie dłuższych niż 3 miesiące. Poza doborem właściwej pasty oraz szczoteczki, kluczowe znaczenie w profilaktyce nadwrażliwości zębów ma właśnie odpowiednia technika szczotkowania. Często wydaje się, że jest to czynność tak prozaiczna i powtarzana z taką częstotliwością, że wiemy o niej wszystko. Warto jednak skonfrontować swoje przekonania z zaleceniami specjalistów, chociażby po to, by być spokojnym o zdrowie swoich zębów. Najczęściej polecana technika przy użyciu szczoteczki manualnej, wymaga wykonywania delikatnych ruchów okrężnych. Szczotkowanie należy rozpocząć od zewnętrznej powierzchni zębów przy zaciśniętych szczękach. Następnie należy je rozchylić, by przejść do czyszczenia powierzchni żujących, a po nich – wewnętrznych części zębów. Ważne jest, aby dobrze wyczyścić zęby wzdłuż linii dziąseł. Dlatego, aby uniknąć podrażnień, powinniśmy używać szczoteczki o miękkim włosiu. Na samym końcu warto też delikatnie oczyścić język oraz podniebienie, dzięki czemu nasz oddech pozostanie świeży na dłużej. Całą procedurę szczotkowania należy powtarzać co najmniej dwa razy dziennie. Każdorazowo powinna trwać nie mniej niż dwie minuty. Oczywiście, jeżeli chcemy jeszcze bardziej zadbać o higienę jamy ustnej, możemy zastosować nić dentystyczną do oczyszczenia trudnodostępnych powierzchni międzyzębowych. Przyczyną nadwrażliwości zębów jest recesja dziąseł, czyli odsłanianie części korzeni zębów i zębiny. Na ryzyko wystąpienia recesji łatwo narazić się, gdy stosuje się niewłaściwą technikę szczotkowania (zbyt duży nacisk włókien na dziąsła) oraz gdy używa się past powodujących ścieranie się szkliwa. Właśnie w konsekwencji tych uchybień dochodzi do odsłonięcia zębiny
i nadwrażliwości, co w praktyce oznacza wywoływanie bólu przez bodźce zewnętrzne, takie ciepło lub zimno, słodycze, kwaśnie jedzenie lub napoje, a nawet dotyk. Konsekwencją nadwrażliwości zębów i odsłonięcia zębiny może być rozwój próchnicy korzeni, której zaradzić może jedynie dentysta. Dzieje się tak dlatego, że powierzchnia odsłoniętej zębiny staje się bardziej porowata, co ułatwia gromadzenie się bakterii.

Advertisements

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

3 responses »

  1. To chyba nie ma sensu… . Żuchwa jest jedyną kością w ustroju ludzkim, której ruchy odbywają się dzięki równocześnie działającym symetrycznym stawom.
    Ograniczenie nadbudowywania się płytki nazębnej możliwe jest dzięki właściwej higienie jamy ustnej, która pomaga zapobiegać próchnicy i chorobom dziąseł. Ważne jest zachowywanie pewnej rutyny – zęby należy szczotkować przez co najmniej dwie minuty, co najmniej dwa razy dziennie, a każdy kwadrant linii zębów powinien być oczyszczany z taką samą starannością przez około 30 sekund. Prawie 80 proc. wad zgryzu powstaje w pierwszych latach naszego życia. Niefrasobliwi rodzice nawet nie zdają sobie sprawy, jak często sami przyczyniają się do tego. Niepotrzebnie wpychają dzieciom smoczki do ust, traktując je jako uspokajającą zatyczkę, zbyt długo karmią maluchy butelką zamiast łyżeczką, dają niemowlętom jeść w pozycji leżącej lub półleżącej, co powoduje, że żuchwa ciąży ku tyłowi, a tego nie wytrzymują stawy skroniowo-żuchwowe i więzadła mięśniowe. Z wiekiem wada zgryzu pogłębia się i jako dorośli cierpimy na bóle głowy spowodowane nieprawidłowym ustawieniem szczęki w stosunku do żuchwy i przeciążeniem stawu skroniowo-żuchwowego. By tego uniknąć, trzeba dbać o dobry zgryz.
    Dla podniesienia skuteczności zabiegów należy stosować szczoteczki i nici dentystyczne oraz pasty blend-a-med. I to jest interesujące… .

    Odpowiedz
  2. To, w jakim stylu urządzimy nasze mieszkanie zależy tylko od nas, od naszego gustu i wyczucia.

    Odpowiedz
  3. Landon Rakoseum

    Na co chwila wi� cej nas sta� , wobec tego nasze mieszkania staj� si� odbiciem nas samych, naszego gustu i odczucia estetyki. A co to ma wspólnego z tematem tego już nie wiem.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: