RSS Feed

Jak radzić sobie z problemami jelita – jelito wrażliwe, gazy itd.


Jak wiadomo jelito grube dzieli się na: kątnicę z wyrostkiem robaczkowym, okrężnicę (części: wstępująca, poprzeczna, zstępująca, esowata) i odbytnicę (rectum). Tak zwane zagięcie wątrobowe i zagięcie śledzionowe stanowią często punkty orientacyjne. Problemem dla wielu mogą być gazy. U wielu osób gazy spowodowane są połykaniem dużych ilości powietrza, przy żuciu gumy czy jedzeniu. Warto zwrócić na to uwagę i zmienić nawyki. Już sama świadomość tego faktu jest pierwszym krokiem, do pozbycia się gazów jelitowych.

Błona śluzowa jelita jest gładka bez kosmków i zawiera liczne gruczoły Lieberkiihna. Wysłana jest nabłonkiem jednowarstwowym cylindrycznym z brzeżkiem szczoteczkowym oraz komórkami kubkowymi obficie wydzielającymi śluz, pomiędzy którymi rozsiane są komórki chromochłonne. Wewnętrzna warstwa błony mięśniowej ma przebieg okrężny, zewnętrzna podłużny, z tym że ta ostatnia ogranicza się tylko do 3 pasm (taeniae). Wbrew często spotykanemu przekonaniu błona mięśniowa jelita grubego jest cieńsza niż jelita cienkiego; łatwo ulega wypukleniom (haustra) przy skurczach. Częste tworzenie się uchyłków w ścianach jelita grubego przypisuje się brakowi bodźców z nie strawionych resztek pokarmowych. Z wyjątkiem odbytnicy, która leży pozaotrzewnowo, jelito grube umocowane jest na krezce, dłuższej w zakresie okrężnicy esowafej. Prawostronna część jelita grubego zaopatrywana jest z górnej, a lewostronna z dolnej tętnicy krezkowej, podczas gdy odbytnica odżywiana jest krwią z osobnych tętnic, a krew z niej nie odpływa do żyły wrotnej, tylko do żyły próżnej dolnej. Dlatego leki podane doodbytniczo omijają wątrobę i dlatego przy zastoju i nadciśnieniu wrotnym krew żylna trzewna szuka przez nie odpływu do vena cava, powodując żylaki odbytu. Jeśli chcesz mieć zdrowe, czyste jelita i optymalny poziom cholesterolu. Jeśli szukasz wiedzy na temat tego: jak dbać o zdrowie poprzez odpowiednie suplementy diety, jak skutecznie obniżyć poziom cholesterolu, jak szybko zlikwidować zaparcia i oczyścić organizm z toksycznych resztek pokarmowych jak minimalnym nakładem mieć dużo energii i dobre samopoczucie. Jeśli te tematy Cię interesują, czytaj dalej. Może zainteresować Cię praktyczna wiedza jak łatwo wprowadzić do diety Błonnik witalny i cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem.

Spróbuj może Ulgix wzdęcia?

Częstą przyczyną gazów jelitowych, która jest bardzo popularna w dzisiejszych czasach, to zbyt mała ilość błonnika w codziennej diecie. Coraz bardziej przetworzona żywność ma zbyt mało błonnika, który jest krytycznie ważny w żywieniu! To właśnie błonnik stymuluje perystaltykę jelit, utrzymuje je w dobrej kondycji i stanowi środowisko dla odpowiedniej flory bakteryjnej jelit. Jelito drażliwe – pod tym pojęciem rozumiemy czynnościowe schorzenie okreżnicy, długotrwałe, o zmiennym nasileniu. Czasami nazywane też bywa colitis spasiica. Tu podciąga się też nieraz tzw. colitis mu-cosa. Zarówno nadmierne wydzielanie śluzu, jak i nadmierne stany kurczowe lub wzmożona perystaltyka należą do zmian czynnościowych. Dominującym komponentem są jednak zaburzenia motoryki. Choroba potrafi być bardzo dokuczliwa dla chorych i może zwłaszcza w formie segmentowej naśladować inne choroby jamy brzusznej. Występuje częściej u kobiet. Obserwuje się ścisły związek z sytuacjami stresowymi, konfliktowymi i z emocjonalnością chorych, — efektorem w tych okolicznościach staje się jelito. Choroba objawia się bólami o różnym nasileniu. Dolegliwości nasilają się często w obcym terenie lub odwrotnie — ustępują w podróży. Czasem daje się wymacać obkurczoną i tkliwą okrążnicę. W badaniu radiologicznym uwidocznia się wzmożona haustracja. Pomimo typowej nieraz anamnezy i wyglądu pacjenta rozpoznanie musi być stawiane przede wszystkim drogą wykluczenia innych chorób i dlatego może być żmudne i uciążliwe. W leczeniu najważniejsze jest właściwe objaśnienie chorego co do istoty dolegliwości i w ten sposób uwolnienie go od lęku i niepewności. Sprzyja temu dokładne przebadanie, konieczny jest jednak pewien wysiłek ze strony lekarza, aby ten cel osiągnąć. Jest też wiele produktów „gazo pędnych”, takich jak brokuły, kalafior, brukselka, fasola. Są one bardzo zdrowe, natomiast powinny być wprowadzane powoli do codziennej diety. Unikaj też jedzenia rafinowanych pokarmów, takich jak oczyszczony cukier, biała mąka (zwłaszcza pszenna), skrobia. Zamiast tego, jedz ryż brązowy, razowy chleb zamiast białego, czy cukier brązowy (a jeszcze lepiej Stewię – zwaną słodkim zielem). W związku z tym, iż przyczyny Zespołu Jelita Drażliwego (IBS) nie są jednoznaczne, chorobę można leczyć tylko objawowo. Niezwykle istotna w kuracji jest odpowiednia dieta, która w zależności od postaci, jaką przybiera choroba ogranicza spożywanie niektórych produktów. W kuracji istotną rolę mają także odpowiednie suplementy diety na trawienie, które znacząco poprawiają pracę jelit i regulują procesy zachodzące w układzie pokarmowym. Stanowią również doskonałe uzupełnienie codziennej diety i sposobu odżywiania. Lata badań nad schorzeniem wykazały, że ograniczenie niektórych spożywanych pokarmów ma wpływ na poprawę pracy jelit i częściowo zmniejsza, łagodzi objawy choroby. Dlatego osoby chore powinny ograniczyć spożywanie takich produktów jak: wyroby mleczne, różnego rodzaju orzechy, ryby, pszenicę, kukurydza, fasola, groch, kapusta , czekolada, cebula oraz posiłki bogate w tłuszcze. Osoby cierpiące na IBS nie powinny przesadzać z kawą i herbatą oraz powinny całkowicie wykluczyć spożywanie napojów gazowanych. Odpowiednia dieta powinna być uzależniona od stwierdzonej postaci chroby: przy biegunkach nalezy zrezygnować z produktów bogatych w błonnik np. pieczywa rzowego, warzyw strączkowych itp.), natmiast podczas zaparć zeleca się spożywanie pokarmów wysokoresztkowych (bogatych w błonnik). Biorąc pod uwagę całokształt możliwych przyczyn powstawania choroby zwanej – Zespół Jelita Nadwrażliwego oraz możliwe jej objawy, opracowano zestaw ogólnych zasad, którymi należy się kierować podczas stosowania odpowiedniej diety:
• Należy spożywać ok 5 lub nawet 6 niewielkich posiłków dziennie. Nie należy nadmiernie obciążąć układu pokarmowego zbyt dużymi porcjami. Nie należy jeść na stojąco, w pośpiechu lub zbyt łapczywie, nie rozdrabniając pokarmu do końca. Lekarze zalecają spożywanie większej ilości mniejszych posiłków (mniej kalorycznych) w regularnych odstępach czasu. Nie jest wskazane jednorazowe przejadanie się i tym samym przeciążanie układu pokarmowego.
• Nie żuj gumy do żucia – zwykle zawiera fruktozę i sorbitol i zaleca się również minimum 20 minut aktywności fizycznej dziennie.
• Posiłki powinny być bogate w różnorodne składniki odżywcze, jak podczas stosowania zwykłej diety odchudzającej. Pamiętajmy, że nasz organizm potrzebuje białka zwierzęcego, tłuszczów (nienasycone kwasy tłuszczowe w olejach roślinnych), warzyw i owoców – w odpowiednich ilościach – tylko różnorodna i zbilansowana dieta oparta na poniższych wytycznych dostarczy nam wszystkich niezbędnych pierwiastków i ułatwi funkcjonowanie.
• Posiłki powinny być ciepłe i przygotowywane z niezwykłą starannością, najlepiej gotowane, duszone, gotowane na parze, z rusztu lub grilla (bez dodatku tłuszczu!) lub przygotowywane w folii. Z diety należy całkowicie wykluczyć potrawy tłuste lub przyrządzane z dodatkiem tłuszczu. Tłuszcz wywołuje skurcze jelit, dlatego należy unikać tłustych produktów, takich jak: wędliny, pasztety, tłuste kiełbasy, konserwy wieprzowe itp. Najlepiej przyswajalne są tłuszcze roślinne (olej roślinny) i te występujące w mleku (masło w niewielkich ilościach).

• Najlepiej przyswajalne pokarmy mięsne to: chudy drób (wędliny), indyki, cielęcina, jagnięcina, polędwica, kurczaki, wszelkiego rodzaju chude wędliny, ryby (pstrąg, dorsz, sandacz, flądra, okoń, szczupak, mintaj).
• Należy pić dużo płynów – od 1,5 do 2 litrów dziennie (wody lub naturalnych soków warzywnych i owocowych bez dodatku cukru!). Unikaj napojów gazowanych oraz mocnej kawy i herbaty!
• Z diety należy całkowicie wykluczyć ostre przyprawy, na rzecz takich dodatków wzbogacających smak jak sól (w nieiwelkich ilościach), pietruszka, koper, melisa, bazylia, sok z cytryny, tymianek lub kmin.
• Bardzo istotna w naszej diecie jest odpowiednia suplementacja, dostarczanie organizmowi tych składników, których sam wytwarza zbyt mało, a które są mu niezbędne do właściwego funkcjonowania i regulują procesy trawienne. Zalecamy takie naturalne suplementy diety jak AC Zymes, Rhodiolin (działa odstresowująco, w efekcie rozkurczowo), MealTime, czy ProbioBalane – zestaw ten idealnie wpływa na układ pokarmowy i trawienny dbając o naszą florę jelitową.

W obrębie odbytu żaden, najnowocześniejszy nawet przyrząd nie zastąpi wartości badania palpacyjnego per lectum. Badanie to, podobnie jak oglądanie jamy ustnej i gardła, powinno należeć do rutynowego badania internistycznego, a już szczególnie u każdego chorego powyżej 40 r. życia skarżącego się na zaparcie, krew w stolcu lub bolesną defekację. Diagnostyka jelita grubego wspierana jest badaniami dodatkowymi obejmującymi badania rentgenowskie, endoskopowe i badanie kału. Kologiama za pomocą wlewu doodbytniczego, zwłaszcza metodą podwójnego kontrastu, jest w stanie bardzo szczegółowo przedstawić morfologiczny stan jelita, czasem może jednak napotykać na trudności w uwidocznieniu zmian drobnych, płaskich, np. owrzodzeń, nie mówiąc o niemożności obserwacji ukrwienia, nadżerek, zaniku błony śluzowej itp. zmian. Te cechy natomiast doskonale ujawnia endoskopia. Radiologicznie mała jest też zdolność rozpoznawcza w samej odbytnicy, natomiast w sposób nieporównanie lepszy badanie rentgenowskie informuje o przebiegu jelita i jego motoryce. W zakresie endoskopii wyróżnić należy wziernikowanie instrumentem łyżkowym, co dotyczy samego odbytu. Sztywne rektosigmoidoskopy sięgają na głębokość do 25 cm, rzadziej do 30 cm. Jest to szybka i względnie łatwa metoda badania. Krótsze fibroskopy pozwalają na wykonanie koloskopii do zagięcia śledzionowego, długie aż do caecum. Błonnik jest ważny w żywieniu osób z cukrzycą; przekonuje o tym np. badanie przeprowadzone w Medical Center w Dallas, USA, w którym brali udział pacjenci z cukrzycą typu 2. W tym typie zaburzeń podwyższony poziom glukozy spowodowany jest zarówno nieprawidłowym wydzielaniem insuliny, jak i zmniejszeniem skuteczności jej działania (insulinoodporność). Osoby biorące udział w eksperymencie przez 6 tygodni stosowały dietę zawierającą ilość błonnika rekomendowaną przez amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne, a przez następne 6 tygodni stosowały dietę eksperymentalną, również bogatą w błonnik. Dieta ta spowodowała obniżenie poziomu glukozy we krwi o ok. 10%, obniżyła też poziom cholesterolu.

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

One response »

  1. Polecam stoppryk albo antypierd. Te leki na gazy doskonale się sprawdzają.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: