RSS Feed

Moc kobiecego zdrowia i urody

Posted on

Nie każdy pewnie się z tym zgodzi, że zdrowie kobiety jest dość ogólnym pojęciem. Nie da się jednak uciec od fizjologii kobiety. I powiedzmy o tym na wstępie – na ogół pierwsza miesiączka występuje u kobiety w podobnym wieku, w jakim zaczęła miesiączkować jej mama. Zbliżony jest także czas trwania menstruacji oraz towarzyszące jej bóle menstruacyjne (ich wystąpienie lub brak, nasilenie bólu).

Menopauza
Minęły już na szczęście czasy, kiedy kobiety drżały przed menopauzą jak przed jakimś „ostatecznym zakończeniem”. Dziś mamy w zanadrzu wiele metod, aby zachować piękno, zdrowie i młodość na długie lata. Wiele pań po pięćdziesiątce zaczyna nowe życie – otwieramy własne firmy, rozwijamy się duchowo, podróżujemy. Każda z nas jednak czasem odczuwa – bądź dopiero odczuje – „dojrzałe” przypadłości – uderzenia gorąca, spadek nastroju, mniejsze libido, kruchość kości.
W dzisiejszych czasach rozwiązań jest wiele. Niektóre panie decydują się na hormonalną terapię zastępczą – jednak tą decyzję zatwierdzić musi lekarz. Te z nas, które z różnych przyczyn nie chcą lub nie mogą brać hormonów, z pewnością znajdą coś dla siebie spośród wielu dostępnych bez recepty ziołowych preparatów. Sprawdźmy, co one zawierają. Jak wiadomo, za większość menopoauzalnych dolegliwości odpowiedzialny jest spadek hormonów płciowych, m.in. estrogenu. Substancja ta odpowiada za rozwój kobiecej sylwetki, sprawia, że czujemy się kobietami, mamy ochotę na seks i jesteśmy do niego fizjologicznie zdolne. Wpływa również na regulację wielu procesów w organizmie – nie tylko na owulację i cykl menstruacyjny, ale także za gospodarkę wapniową (niedobór estrogenu sprawia, że wapń łatwiej „ucieka z kości”, czyli rośnie ryzyko osteoporozy), reguluje proporcje między tzw. „złym” i „dobrym cholesterolem”, zapobiegając tym samym miażdżycy. Estrogeny mają także zbawienny wpływ na jędrność i zdrowy wygląd skóry. Niestety, z wiekiem produkcja kobiecych hormonów spada. Część pań zaczyna stosować wtedy hormonalną terapię zastępczą, czyli gotowe hormony w tabletkach lub plastrach na skórę. Jest to dość duża ingerencja w naturalny rytm organizmu i wiele kobiet nie chce bądź nie może sobie na to pozwolić (głównie te, których krewne zapadały na nowotwory narządów kobiecych, palaczki lub kobiety zagrożone zakrzepicą żył głębokich). Wtedy na ratunek przychodzą nam rośliny. Fitoestrogeny to dość duża grupa zawartych w roślinach związków chemicznych, budową przypominających estrogeny. Mogą więc w pewien sposób oszukać organizm, który reaguje na nie tak jak na estrogeny naturalne – użytkowniczka czuje się młodsza, piękniejsza, jej skóra ożywa a rejony intymne wracają do formy. Zmniejsza się również ryzyko ostoporozy i zachorowania na niektóre nowotwory, a także normalizuje się poziom cholesterolu. Najwięcej fitoestrogenów znajduje się m.in. w soi, soczewicy, czerwonej koniczynie, pluskwicy groniastej, a także w chmielu i korzeniu kudzu. Głownie są to tzw. izoflawonoidy o nazwach genisteina, daidzeina, glicysteina. Najlepiej udokumentowane działanie ma wyciąg z pluskwicy (Cimicifuga racemoza), natomiast najwięcej suplementów diety łagodzących objawy menopauzy zawiera wyciągi z soi. Sprawdza się również soja zawarta w diecie – smaczne i pożywne kotlety sojowe czy ser tofu. Dla osób, które są uczulone na białko sojowe, dobrym rozwiązaniem są wyciągi z koniczyny czerwonej.
Jak wiadomo menopauza jest naturalnym procesem biologicznym, podczas którego w wyniku osłabienia funkcji hormonalnej jajników dochodzi do ustania menstruacji. Jest okresem przejściowym od okresu rozrodczego do okresu starości. Wg raportu WHO „Research on the menopause in the 1990s” premenopauza to podział między okresem pełnej płodności a menopauzą. Natomiast perimenopauza to okres rozpoczynający się na krótko przed menopauzą i trwający rok po jej wystąpieniu. Postmenopauza to okres liczony od zaprzestania miesiączkowania. Okresy te można określić jako klimakterium (przekwitanie).
Intymność i higiena
Zwykły prysznic i mydło w kostce czy w płynie nie wystarczają. Co więcej, to jeden z najczęściej popełnianych błędów higieny intymnej. Większość kobiet uważa, że skoro mydło czy żel pod prysznic doskonale działają na skórę, nawilżając ją i odżywiając, w ten sam sposób podziałają na miejsca intymne. Nic bardziej mylnego. Zwykłe kosmetyki mogą zaburzać delikatną równowagę flory bakteryjnej, w rezultacie prowadząc do nieprzyjemnego swędzenia, zaczerwienień oraz infekcji. Zwłaszcza mydła, z odczynem zasadowym, zaburzają mikroflorę pochwy. Należy stosować specjalne kosmetyki do higieny intymnej, pozbawione środków zapachowych, o niskim pH. Pochwa, dzięki pałeczkom kwasu mlekowego (Lactobacillius) ma kwaśny odczyn o pH w graniach 3,8-4,2, który jest naturalną barierą ochronną przeciw drobnoustrojom. Dodatkowo pałeczki stymulują też układ odpornościowy i hamują namnażanie bakterii chorobotwórczych. Naturalna bariera ochronna pochwy jest bardzo skuteczna, ale jej funkcjonowanie może być zaburzone przez stosowanie nieodpowiednich preparatów. Dlatego tak ważna jest świadomość o stosowaniu środków specjalnie przeznaczonych do pielęgnacji miejsc intymnych.

Odpowiednia higiena intymna to nie tylko prawidłowe mycie. To także dobrze dobrana bielizna. Wiele kobiet, zwłaszcza latem, sięga po modne stringi. Mimo iż nie są wygodne, są niewątpliwie bardzo pociągającym dodatkiem do stroju i poprawiają samoocenę. Niestety bardzo szkodzą miejscom intymnym, podrażniając je i przyczyniając się do przenoszenia bakterii w okolice cewki moczowej. Istotny jest także materiał, z jakiego uszyta jest nasza bielizna. Sztuczne włókna nie pozwalają skórze oddychać, przez co doprowadzają do przegrzania i podniesienia wilgotności. Taki sam efekt przynosi noszenie zbyt obcisłych spodni. Najlepiej nosić przewiewne spódnice i bielizną z naturalnych włókien, jak np. bawełna. Warto też unikać kontaktu z drażniącymi substancjami chemicznymi, dlatego do prania bielizny starajmy się stosować łagodne, hypoalergiczne proszki.

Tu też możesz coś więcej znaleźć:
kobieta i zdrowie
zdrowa kobieta
zdrowie kobiety
lek asequrella

Dbałość o higienę intymną dotyczy również depilacji. Zdecydowanie nie powinno się usuwać całego owłosienia, gdyż w ten sposób niszczymy naturalną barierę ochronną jaką stanowią włosy łonowe. Nie powinno się także używać zwykłych maszynek, ponieważ łatwo się nimi skaleczyć, a odrastające włoski stają się mocniejsze kłujące i szorstkie, powodując podrażnienia i swędzenie. Zwłaszcza, gdy zaczynają wzrastać w delikatną skórę miejsc intymnych. Powszechnie stosowaną metodą jest woskowanie. Nie należy jednak tego zabiegu wykonywać samodzielnie w domu. Lepiej udać się do gabinetu kosmetycznego. Zabieg z ciepłym woskiem pozwala na wyrwanie włosków wraz z cebulkami, co sprawia że odrastają po kilku tygodniach, a nie po 2-3 dniach jak to ma miejsce w przypadku używania maszynek do golenia. Poza woskiem można także skorzystać z depilacji pastą cukrową, która jest mniej bolesna od woskowania. Pomiędzy depilacjami warto nawilżać skórę i stosować inne zabiegi pielęgnacyjne, jak na przykład peeling, który usuwa zrogowaciały naskórek i zapobiega wrastaniu włosów. Trzeba jednak pamiętać, by nie stosować peelingu od razu po woskowaniu. Warto odczekać 2-3 dni, aż zejdzie opuchlizna i skóra stanie się mniej wrażliwa.

Dieta
Często nie zdajemy sobie sprawy, że za beznadziejną walką ze zbędnymi kilogramami, osłabieniem i tym, co zwykle określamy mianem lenistwa, wcale nie stoi nasz słaby charakter i brak silnej woli, ale tarczyca, produkująca zbyt małe ilości hormonów, odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu. Większość zabiegów medycyny naturalnej ma wielowiekową tradycję, a jednak skuteczność wciąż wywołuje spory. Posłuchaj, co na ten temat mówią eksperci: praktycy terapii alternatywnych i lekarze medycyny klasycznej. Jeżeli zależy ci na dostarczeniu organizmowi mikroelementów, które mają działanie anty zapalne oraz stymulujące wzrost rozprawiających się z infekcjami limfocytów – sięgnij po kwasy omega3. Najwięcej znajdziesz ich w tuńczyku, łososiu i makreli. Dwa rybne posiłki tygodniowo (jako danie główne czy w sałatkach) powinny dostarczyć ci na tyle kwasów omega3, że twoje szanse na jesień i zimę z daleka od infekcji znacząco wzrosną. A jeżeli z rybą masz trochę pod przysłowiową górkę, proponujemy siemię lniane. Dodawaj je do sałatek czy porannej porcji płatków śniadaniowych. Mitem jest natomiast przepracowywanie mięśnia prostego brzucha (to on robi „kaloryfer”). Ten mięsień zginacz sam nieustannie pracuje (np. gdy siadasz i wstajesz). Dlatego katowanie go brzuszkami, ćwiczeniami ABT i inną formą aerobiku nie ma większego sensu. Idealne są ćwiczenia Pilatesa, wszystkie treningi, które powodują napięcia izometryczne w głębszych partiach ciała (np. joga). Wspomagające będą też różne techniki, które wymuszają utrzymywanie równowagi: taniec, pływanie, ale też ćwiczenia na bosu (półpiłce), z piłkami, z balansem. Warto też świadomie napinać mięśnie przez 15-20 minut każdego dnia. Ale nie przez cały czas! Napięcia utrzymują się długo po wysiłku, a mięśnie muszą odpoczywać. Pielęgnujmy skórę od zewnątrz, ale pamiętajmy, że nawet najlepsze kremy nie docierają do jej głębszych warstw. Dlatego, żeby była sprężysta, elastyczna i gładka, musimy nawilżać ją także od wewnątrz. Pomoże w tym dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, picie wody mineralnej i stosowanie doustnych suplementów diety. Szukajmy przede wszystkim preparatów zawierających kwasy – omega-3, omega-6 i omega-9 oraz witaminy A, E i C. Zwróćmy szczególną uwagę, by pojawiły się w niej produkty bogate w beta-karoten (czyli prowitaminę A), m.in. pomidory, marchew, sałata, zielony groszek, morele, wiśnie, śliwki, pomarańcze, oraz te zawierające witaminę A, czyli m.in. masło, mleko i jajka. Zjedzmy też świeże owoce i warzywa bogate w witaminę C. Nie unikajmy witaminy E, która występuje m.in. w olejach roślinnych, migdałach, orzechach włoskich i ziemnych, kiełkach pszenicy, mące pełnoziarnistej, brukselce i brokułach. Taki zestaw witamin chroni przed wolnymi rodnikami i przyspiesza odnowę naskórka. Naszemu organizmowi są też potrzebne nienasycone kwasy tłuszczowe, zapobiegające ucieczce wody z komórek i powstrzymujące wysuszanie skóry. Ponieważ sami ich nie wytwarzamy, muszą być dostarczane z pożywieniem. Ich źródłem są oleje roślinne, szczególnie z wiesiołka i z ogórecznika, niektóre owoce (awokado, mango) i ryby (np. łosoś). Z wiekiem równowaga hormonalna w Twoim ciele ulega zachwianiu i zachodzą pewne zmiany, które mogą znacząco wpływać na wzrost masy ciała. Na przykład, poziom testosteronu i DHEA spada w przypadku mężczyzn, podczas gdy u kobiet hormony odpowiedzialne za regulację insuliny działają mniej skutecznie. Zmiany te mogą powodować zmniejszenie masy mięśniowej i spowolnić metabolizm, a jednocześnie sprzyjać odkładaniu się tłuszczu w okolicy brzucha. Ale nie ma powodu, dla którego nie możemy pozostać zdrowymi i zachować nasze hormony w równowadze, z wiekiem. Ogórek zawiera enzym –askorbinazę – który rozkłada witaminę C. Jeśli więc w danej potrawie zależy Tobie na dużej zawartości witaminy C, lepiej unikaj dodatku ogórka. Pamiętaj jednak, że nie tylko pomidor jest źródłem witaminy C. Dostarczasz jej z wielu innych produktów spożywczych. Jeśli więc sałatka z pomidorem i ogórkiem jest daniem, które pojawia się pomiędzy innymi, a nie jedynym źródłem warzyw w Twoim menu, bez obaw możesz po taką potrawę sięgać. Choć większość z nas cierpi na zmęczenie od czasu do czasu, każdego dnia miliony osób zmagają się z permanentnym wyczerpaniem. Jest ono jedną z najczęstszych przyczyn pogorszenia stanu zdrowia i spadku odporności, a bardzo często prowadzi także do emocjonalnego obżarstwa. Trenujesz, biegasz, ćwiczysz? Jeżeli tak, to powinnaś pamiętać o tym, że masz w kawie sprzymierzeńca. Badania dowodzą, iż kofeina umiejętnie blokuje docierające do mózgu informacje o treści „Helllou, jestem zmęczona! Możemy już przestać?”. Dzięki niej treningi kardio oraz te z udziałem ciężarów są mniej męczące, a ty możesz ćwiczyć dłużej i szybciej nie zdając sobie nawet z tego sprawy. A efekty? Oczywiście więcej spalonych kalorii. Tylko uważaj, by nie przesadzić! Umiar to zawsze dobry wybór. ak potwierdzają badania naukowców z Uniwersytetu Południowej Florydy, kofeina w połączeniu z bliżej niezidentyfikowanym składnikiem obecnym w kawie, redukuje poziom beta-amyloidu – nieprawidłowego białka, które najprawdopodobniej jest odpowiedzialne za wywołanie choroby Alzheimera. Jeżeli badania się potwierdzą, będziemy mogli korzystać z taniego i łatwo dostępnego lekarstwa, a przerwa na kawę okaże się nie tylko beztroską chwilą, ale terapeutyczną sesją prozdrowotną. Mleczni sprzymierzeńcy to probiotyki. Ich żywe kultury znajdziesz w produktach mlecznych i koniecznie wzbogać nimi swoją codzienną dietę. Te prozdrowotne bakterie kwasu mlekowego w mig rozprawiają się z chorobotwórczymi najeźdźcami. Wyściełając układ pokarmowy „dobrymi” bakteriami, probiotyki ograniczają wzrost i namnażania się wirusów oraz chorobotwórczych bakterii, i w ten prosty sposób wspomagają organizm w walce z intruzami. Jeżeli jogurty, kefiry i maślanki nie są w twoim Top!0 ulubionych artykułów spożywczych, zaopatrz się w odpowiednie probiotyki w aptece.
Uroda, kosmetyki
Woda ucieka ze skóry właściwej do wierzchniej warstwy naskórka, a stamtąd wydostaje się na zewnątrz poprzez parowanie. Przed utratą wilgoci skórę częściowo chroni naturalny płaszcz lipidowy, ale pod wpływem czynników zewnętrznych (m.in. niskich i wysokich temperatur, suchego powietrza, zanieczyszczeń środowiska) ta bariera słabnie. Chociaż prawdziwe nawilżanie odbywa się w najgłębszych warstwach skóry, jego efekty widzimy gołym okiem. Jeśli w skórze właściwej zaczyna brakować wody, zmienia się struktura kolagenu i elastyny – włókna tracą elastyczność i sprężystość, a w rezultacie skóra staje się wiotka i przesuszona. Wtedy trzeba o nią odpowiednio zadbać, pamiętając, że nie chodzi tylko o zachowanie pięknego wyglądu, ale i o nasze zdrowie, bo skóra pełni ważne funkcje, m.in. chroni nas przed drobnoustrojami chorobotwórczymi i bierze udział w termoregulacji. Musi być w dobrej formie, żeby dawała sobie z tym radę. Często zdrowa kobieta, która teoretycznie jest zdrowa, dopiero po jakimś czasie odkrywa, że ma problem z konkretnymi schorzeniami. Zdrowa kobieta z pewnością powinna być płodna. Powinna mieć możliwość normalnego poczęcia, a także doczekania szczęśliwego rozwiązania ciąży. Niektóre kobiety jednak mają problem ze strefą intymną. Tutaj generalnie mowa jest o wszelkiego rodzaju torbielach, guzkach, niepokojących plamieniach itp. Nawet brak miesiączki może być sygnałem niepokojącym dla młodej czy nawet dojrzałej kobiety, u której nie stwierdzono ciąży. Zdrowie kobiety w większości oparte jest na sferze intymnej. Oleje – z pestek winogron, z migdałów, olej arganowy, kokosowy, olej z wyciągu z mango, a może oliwa z oliwek? To żadne cudowne nowości, to znane od dawna olejki roślinne, które jako produkty do stylizacji czy pielęgnacji wpisują się w aktualny obecnie trend eko. A poza tym naprawdę oddziałują na nasz wygląd. Szczególnie mocno jest to zauważalne na ważnym atrybucie kobiecości, czyli włosach. Na czym polega olejowanie w praktyce? To nic innego jak aplikacja dłońmi odpowiedniej ilości olejku na skórę głowy i na całą długość włosów. Jest obawiasz się, że po zabiegu twoje włosy będą tłuste lub że nie będziesz w stanie zmyć całego produktu z włosów i skóry głowy – możesz nałożyć olejek na same włosy lub nawet na same końcówki. Jeśli używasz olejków po myciu włosów – stosuj produkt bardzo oszczędnie, najlepiej skupić się właśnie na końcówkach włosów. Problem tłustych włosów nie będzie cię dotyczył, jeśli olejujesz je przed myciem.

Ciąża
W genach kobiety przekazują sobie także skłonność do urodzenia bliźniąt – bliźnięta dwujajowe (aż 75% par bliźniąt) rodzą się w wyniku zapłodnienia dwóch komórek jajowych. Naukowcy zbadali, że kobiety przekazują sobie predyspozycje genetyczne do rodzenia bliźniąt dwujajowych. Jeśli więc w rodzinie matki były takie przypadki – jest prawdopodobieństwo, że ty także urodzisz bliźnięta. Jeśli planujesz mieć dziecko dobrze jest zacząć myśleć o swoim stanie zdrowia i stylu życia zaraz po rozpoczęciu starań lub nawet kilka miesięcy przed zaprzestaniem stosowania antykoncepcji. Weź pod uwagę, że mogą pojawić się różnego rodzaju kwestie medyczne, np. związane ze szczepionkami, które powinnaś przyjąć, dlatego warto udać się do lekarza na wizytę kontrolną. Ciąża u kobiet liczona od dnia zapłodnienia wynosi 266 dni co daje 38 tygodni. Jeśli przeliczymy to na miesiące to obliczany w ten sposób czas trwania ciąży wynosi 9 i 1/2 miesiąca księżycowego gdzie miesiąc księżycowy wynosi 28 dni każdy. Do badania oddawaj mocz poranny. Podmyj się (samą wodą) i w trakcie siusiania złap środkowy strumień moczu do małego słoiczka (z początku i pod koniec mocz jest zanieczyszczony białkiem i bakteriami znajdującymi się przy wejściu do pochwy). Słoiczek powinien być starannie umyty i wyparzony. Najlepszy jest specjalny pojemnik, który można wziąć wcześniej z laboratorium. Badanie powinno być wykonane w ciągu czterech godzin od oddania próbki moczu. Podczas ciąży w moczu może pojawiać się ślad białka i niewielkie ilości cukru. Jest to zjawisko fizjologiczne związane z obniżeniem się nerkowego progu filtracyjnego nerek. Większość lekarzy uważa, że najlepszy czas na pierwszą wizytę to 6.-8. tydzień ciąży. Przedtem często zdarzają się naturalne i nieuchronne poronienia. W ten sposób kończy się co czwarta (a nawet – jak twierdzą niektórzy badacze – co trzecia) ciąża: natura pozbywa się wadliwych zarodków. Badanie USG. Niektórzy lekarze uważają, że 6. tydzień to dobry termin na wykonanie pierwszego badania ultrasonograficznego , inni radzą trochę poczekać. To wczesne USG nie jest refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, ale wielu lekarzy zaleca je swoim pacjentkom. Podczas badania wykonywanego przez pochwę lekarz sprawdza, czy ciąża jest pojedyncza, czy mnoga oraz dokonuje dokładnych pomiarów pęcherzyka i zarodka. Pozwoli to uściślić przewidywany termin porodu. Dokładnie nie wiadomo, dlaczego tak wiele kobiet w ciąży (mówi się nawet o 80 proc.) odczuwa mdłości. Jedna z teorii głosi, że organizm ostrzega kobietę przed kontaktem z czymś, co mogłoby być nieświeże i zawierać toksyny. Nasilenie objawów może być różne – od łagodnych nudności do uporczywych wymiotów. Na szczęście z reguły ustępują mniej więcej w 12. tygodniu ciąży. Grupę krwi wraz z czynnikiem Rh powinnaś oznaczyć od razu na samym początku ciąży Najlepiej, mieć zawsze ten wynik przy sobie. Podczas ciąży ryzyko wystąpienia krwotoku jest większe niż zwykle, dlatego trzeba się liczyć z ewentualnością przetoczenia krwi lub jej preparatów. W nagłym wypadku nie wystarczy powiedzieć lekarzowi, jaką ma się grupę krwi, lekarz musi mieć w ręku dokument, który stwierdza to ponad wszelką wątpliwość. Gdy go brak, grupę trzeba oznaczyć, co trwa prawie dwie godziny. A w razie utraty dużej ilości krwi liczy się każda minuta. Od pierwszego dnia po zapłodnieniu organizm kobiety dostosowuje się do nowej roli. Ma stworzyć jak najlepsze warunki do rozwoju płodu, a później przygotować się do bezpiecznego porodu. Wzrost stężenia progesteronu wpływa relaksująco na mięśnie jelit. Spowolnione są ruchy robaczkowe jelit i czynność zwieraczy przełyku. Stąd typowe dolegliwości ciężarnych: zaparcia i zgaga. Spowolnienie pasażu żołądkowo-jelitowego ma na celu polepszenie trawienia i wchłaniania treści pokarmowej. Zwiększa się wydzielanie śliny, a jej pH zmienia się z zasadowego na kwaśny. Te zmiany predysponują do powstawania próchnicy.

Advertisements

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

One response »

  1. Polecam moc natury która tkwi w każdym z nas. Moim zdaniem to nie ma tak, że dobrze albo że nie dobrze. Gdybym miał powiedzieć, co cenię w życiu najbardziej, powiedziałbym, że ludzi. Ludzi, którzy podali mi pomocną dłoń, kiedy tak sobie nie radziłem, kiedy byłem sam. I co ciekawe, to właśnie przypadkowe spotkania wpływają na nasze życie. Dokładnie chodzi o to, że kiedy wyznaje się pewne wartości, nawet pozornie uniwersalne, bywa, że nie znajduje się zrozumienia, które by tak rzec, co pomaga się nam rozwijać. Ja miałem szczęście, by tak rzec, ponieważ je znalazłem. I dziękuję temu życiu. Dziękuję mu, życie to śpiew, życie to taniec, życie to miłość!

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: