RSS Feed

Odporność – jak ją poprawić i na co zwrócić uwagę


Odporność to zestaw wszystkich mechanizmów biorących udzial w wytworzeniu odpowiedzi odpornościowej. W znaczeniu bardziej ogolnym oznacza zdolność do czynnej oraz biernej ochrony organizmu przed patogenami. Kaszel, angina, grypa, a potem… znowu angina. Oraz tak bez końca. Szef robi marsowa minę na widok kolejnego zwolnienia, a dziecko krzyczy, widzac osobe w bialym fartuchu. Czas zadbać o odporność młodego organizmu. Lekarze uważają, że osiem niegroźnych infekcji w ciągu roku u przedszkolaka to rownież norma oraz nie należy się nimi niepokoić, pod warunkiem że dziecko po kilku dniach dolegliwości wraca do zdrowia. Skoro nie mniej jednak rzeczywistość odbiega od przedstawionego schematu, czas zacząć program wzmacniania odporności. Dopóki twój system immunologiczny (odpornościowy) działa sprawnie, nie grozi ci choroba. Ale gdy może być osłabiony, nie radzi sobie z atakującymi jego drobnoustrojami. Bakterie oraz wirusy sa wszędzie: na skórze, ubraniach, w wodzie, pożywieniu. Unoszą się w powietrzu. Czekają na dogodny moment, by zaatakować twój organizm. Nie daj się przechytrzyć, wzmocnij swoją odporność. Dorosły człek potrzebuje przeciętnie 7-8 godzin, aby się wystarczająco wyspać. Gdy masz przed sobą wizje nadrabiania powakacyjnych zaległości, staraj się rozplanować pracę tak, aby nie zarywać nocy. Permanentny niedobór snu nie jedynie uprzykrzy ci życie, ale również osłabi odporność twojego organizmu. W rezultacie zaczniesz latwo lapać jesienne infekcje. Dbaj nie jedynie o ilość przespanych godzin, ale również o jakość snu. Przed udaniem się na nocny spoczynek, wywietrz bardzo dobrze pomieszczenie. Polub również zielone rośliny doniczkowe, które doskonale oczyszczają powietrze z dwutlenku węgla. I na końcu prawda z broda, która mówi, że „ten, kto sie zbytnio na noc naje, ów niewyspany rano wstaje”. Jedz zatem ostatni posiłek nie później, niż o godzinie osiemnastej. W przeciwnym razie twój organizm zamiast naturalnie spowolnić metabolizm w celu regeneracji sił, będzie musiał pracować do poźna nad trawieniem jedzenia. Na dobry sen wypij mleko z miodem, które wpływa na wytwarzanie w organizmie serotoniny. Podziała na ciebie jak walium, uspokaja oraz usypia. Przed snem nie pij napojów z kofeina, nie pal oraz nie jedz surowych owoców, warzyw oraz slodyczy. Badaniem odporności zajmuje się immunologia. By organizm mógł zachowywać odporność, większość szczepień trzeba co pewien czas powtarzać. Ważnym ze względu na budowanie odporności składnikiem mineralnym może być cynk którego bogatym źródłem są pestki dyni i olej z pestek dyni, a w codziennej diecie są to również produkty z pełnego ziarna takie jak pieczywo razowe, chleb Graham, kasza gryczana, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron oraz płatki owsiane. Cynk znajdziemy również w rybach morskich, owocach morza i przetworach rybnych, warto zatem dużo częściej sięgać po tego rodzaju produkty także i dlatego że są świetnym źródlem innych ważnych dla odporności skladników, czyli niezbednych nienasyconych kwasów tluszczowych zwanych NNKT. Kwasy te powodują wzrost namnażania prostaglandyn pobudzajacych system odpornościowy do działania. I dlatego rownież powinno sie dużo częściej wybierać ryby morskie takie jak łosoś, makrela, szprotka, sardynka, śledź oraz nie jedynie zimą, kiedy ryzyko przeziębienia może być wyższe ale poprzez cały rok, by utrzymywać odporność organizmu na odpowiednio wysokim poziomie. Do grupy produktów spożywczych zawierających NNKT zaliczyć należy również oleje roślinne zwłaszcza olej rzepakowy, lniany i sezamowy, które jesteśmy w stanie stosować na zimno do sałatek oraz sosów i na gorąco jako składnik gotowych potraw. Sztandarowym owocem, ktory zasłynął ze swych rewelacyjnych właściwości zdrowotnych może być cytryna. To również jesteśmy w stanie ją powinniśmy spożywać jak najczęściej oraz to również nie jedynie w czasie choroby, ale przede wszystkim profilaktycznie. Cytryna znana może być ze swoich właściwości odkażających i z tego, że stanowi bogate źródło witaminy C, która wedlug prof. Aleksandra Ożarowskiego może być niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oprócz silnych właściwości bakteriostatycznych, witamina C skutecznie przeciwdziała procesowi starzenia powodowanemu poprzez wolne rodniki, podnosi odporność organizmu, uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, wpływa korzystnie na nasz metabolizm, bierze udział w syntezie kolagenu, przyspieszając proces gojenia się ran. Bogata w witaminę C cytryna może być naturalnym lekiem na szkorbut oraz nadciśnienie, a picie na czczo soku z tego owocu zmniejsza laknienie oraz przyspiesza metabolizm. Może być ponadto panaceum na wymioty, gorączkę i migrenowe bóle głowy. Przebywaj codziennie, niezależnie od pogody, co najmniej godzinę na dworze. Pobyt na świeżym powietrzu oraz ruch hartują oraz podnoszą odporność. Aktywni fizycznie chorują dwa razy rzadziej niż ci, którzy nie ruszają się wcale. Bierna, nieswoista sekcja odporności, zwana czasem opornością zależy glównie od budowy oraz funkcji barier jak: ludzka skóra oraz błony śluzowe. I dlatego należy pamietać, że oporność może być aktem biernym, w który nie może być zaangażowany system immunologiczny. Termin oporność oraz odporność sa czesto ze sobą mylone. Witamina C może być także pomocna w działaniu układu immunologicznego powodujac pobudzenie syntezy komorek odpornościowych B i T. Znaleźć ją można w kiszonych ogórkach oraz kapuście, natce pietruszki, czerwonej papryce, czarnej porzeczce i owocach cytrusowych, zatem bez problemu może być też elementem codziennej diety. Najprostszym sposobem na dostarczenie witaminy C może być zjedzenie codziennie co najmniej jednej porcji owocow czyli jednego jabłka, pomarańczy, kilku śliwek albo winogron. Uprawiane powszechnie na plantacjach Nowej Zelandii kiwi, wzięło swoją nazwe od nielotnego ptaka zamieszkującego tamtejsze tereny. Owoc ów to również źródło witamin oraz wszelkich składników odżywczych, z tego rownież względu powinniśmy jego spożywać w okresie zimowym. Miąższ kiwi oprócz wielkiej ilości witaminy C, może być doskonałym źródlem witamin z grupy B, ktorych niedobor niesie ze sobą szereg poważnych konsekwencji zdrowotnych takich jak: anemia, stany depresyjne, problemy z przyswajaniem substancji odżywczych, kołatanie serca, bezsenność, apatia oraz dużo innych. Kiwi obfituje ponadto w karotenoidy, kwas foliowy i magnez, odpowiadający za prawidłową pracę układu nerwowego. Musimy pamiętać, iż w owocu tym znajdziemy również enzymy należące do peptydaz, które powinny wywoływać objawy alergiczne, i dlatego osoby uczulone, powinny unikać spożycia albo również jeść kiwi sporadycznie oraz w niewielkich ilościach. Łykaj profilaktycznie ascorutical, rutinoscorbin albo scorbolamid. Tabletki te zawieraja witamine C w połączeniu z rutyną, która uszczelnia naczynia krwionośne, co utrudnia wirusom przedostanie się do organizmu. Ponadto witamina C ułatwia wchłanianie żelaza. Rola tej witaminy w podnoszeniu odporności może być od dawna udowodniona. Aktywność ruchowa usprawnia krążenie krwi. Wtenczas do tkanek dociera więcej tlenu oraz skladników odżywczych, a substancje toksyczne zostaja szybciej wydalane z organizmu. Dobrze, skoro regularnie uprawiasz pewien sport. Ale skoro nie masz czasu lub zwyczaju przejeżdżania kilometrow na rowerze, biegać godzinę w parku, bądź wyciskać poty na siłowni wybierz spacer albo dojście pieszo do pracy. Takie energiczne chodzenie parę razy w tygodniu poprzez pół godziny, pozytywnie wpływa na zwiększenie odporności organizmu. pokojny głęboki sen posiada duży wplyw na odporność organizmu. Nie dzieje się to rownież bez przyczyny, może być to również czas w którym organizm regeneruje się oraz wypoczywa. Zakłócenia snu, nie jedynie osłabiaja nasza koncentracje w ciągu dnia, czy może pogarszają nastrój, ale obniżają również zdolność organizmu do walki ze szkodliwymi czynnikami ze środowiska. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, kiedy problemy ze snem są powiazane z wystepowaniem sytuacji stresowych. Niemałe znaczenie dla systemu immunologicznego posiada również hormon wydzielany jedynie podczas snu: melatonina. Posiada ona wplyw na gruczol, w którym produkowane są limfocyty T, chroniące nas przed zakażeniami wirusowymi. Jednakże, na skutek naszego często nocnego trybu życia, niewystarczającej ilości snu, badź charakteru pracy, który narzuca nam bycie aktywnym w nocy – wydzielanie melatoniny może następować w nadto małej ilości, co z kolei powoduje osłabienie naturalnej odporności organizmu. Za aktywna (czynną) sekcja odporności odpowiada głównie system immunologiczny zapewniając zdolność organizmu do rozpoznawania elementow należących do wlasnego, jak oraz obcego organizmu, i eliminowanie owych ostatnich. Kilkulatek powinien każdego dnia przebywać na powietrzu. Spacery bez względu na pogodę (z wyjątkiem naprawdę mroźnych dni) znakomicie ćwiczą system immunologiczny, dzięki czemu poźniej sprawnie odpiera on atak drobnoustrojów, także kiedy malec trochę zmarznie albo zmoknie. To również również zastrzyk zdrowia oraz energii. Wzmacnia mieśnie, stawy, dotlenia organizm, usprawnia krążenie krwi. W weekendy zamiast do marketu, lepiej wybrać sie do lasu albo parku. Drzewa to również naturalny filtr chroniacy przed zanieczyszczeniami oraz wiatrem. Zmiana wilgotności oraz jonizacji powietrza wpływa korzystnie na ludzkie zdrowie dziecka. Banany, które wedle klasyfikacji botanicznej należą do jagód, stanowia bogactwo składników mineralnych, takich jak potas, fluor, miedź, cynk, selen, fosfor, żelazo, wapń, czy może rownież jod. Dodatkowo owoc ów zawiera witaminę C i B, a również duże ilości błonnika, wpływającego korzystnie na pasaż pokarmu w jelicie, co skutecznie zapobiega zaparciom. Wartym zanotowania może być fakt, iż banan to również naturalny, niezwykle skuteczny antydepresant, wręcz idealny do spożycia w samotne zimowe wieczory. Może być bowiem bogaty w węglowodany, a również w tryptofan – białko przekształcane w naszym organizmie w serotoninę, zwaną powszechnie hormonem szczęścia. Posiada ona działanie relaksujące oraz lekko pobudzajace, wprawia nas w dobry humor oraz daje poczucie zadowolenia. Jeden banan to również ok. 110 kcal, co stanowi idealną przekąskę dodającą zastrzyku energii. Bo organizm nie potrafi magazynować witaminy C, trzeba ją dostarczać codziennie. Normalnie wystarczy nam dawka 70 mg (tyle w zasadzie dostarcza jej właściwa dieta), ale w czasie infekcji warto przyjmować poprzez parę dni codziennie także po 500-1000 mg witaminy C oraz stopniowo zmniejszać dawkę do 200 mg. Sen, pomimo licznych badań, ciągle pozostaje nierozwiązaną do końca zagadką oraz intryguje wielu naukowcow. Ale nie udało sie do tej pory wytłumaczyć przyczyn ewolucji wymaganego snu (u ssaków od 3 do 20 godzin dziennie). Zespół naukowców z Instytutu Antropologii w Lipsku podjął sie zbadania wpływ długości snu na odporność, a w szczegolności odporności zwierząt na infekcje pasożytnicze w zależności od długości snu. Porównując długość snu, ilość komórek odpornościowych oraz przypadki zakażeń pasożytniczych naukowcy doszli do wniosku, że wzrost długości snu posiada ścisły związek z ilością komorek odpornościowych krążących we krwi. Ssaki, które śpią dłużej mają także znacząco mniejszą zapadalność na dolegliwości pasożytnicze. Obniżona reaktywność układu immunologicznego może być przyczyną wzrostu częstości zachorowań i nietypowego, cięższego przebiegu wielu infekcji. Może to również mieć miejsce w sezonach zwiekszonej podatności na infekcje górnych dróg oddechowych, gdy organizm może być szczegolnie narażony na dzialanie chorobotwórczych drobnoustrojów. Prewencja w tym zakresie polega na czynnej immunizacji sztucznej organizmu: zastosowaniu adekwatnej szczepionki albo immunomodulacji organizmu za pomocą suplementów diety. Środki stosowane w procesie immunomodulacji (tzw. immunomodulatory) aktywizuja mechanizmy odporności nieswoistej (np. stymulacja procesu fagocytozy poprzez polisacharyd betaglukan, hamowanie adsorpcji patogenów do komórek gospodarza poprzez proteinę laktoferyne oraz inne). W wyniku ich działania dochodzi do regulacji odpowiedzi zapalnej organizmu, a w konsekwencji spadku liczby infekcji, złagodzenia ich przebiegu. Może to również brzmi banalnie, ale urozmaicona właściwa dieta naprawdę może być niezbędna do skutecznej obrony poprzez chorobami. Owoce oraz warzywa powinny być też dodatkiem do każdego posiłku dziecka. Oprócz tego w diecie przedszkolaka nie powinno zabraknąć mleka oraz jego przetworów, mięsa, jaj, ryb, kasz, ryżu, makaronu. Czosnek oraz cebula to również doskonala broń w walce z zarazkami. Dziecku, ktore nie przepada za smakiem czosnku, można jego przemycić w sałatce, paście kanapkowej, zupie, miesie albo maśle czosnkowym. Odporność wspomogą rownież probiotyki, czyli dobre bakterie. Znajdziesz je w niektorych produktach mlecznych oraz kiszonej kapuście. Duże znaczenie dla utrzymania zdrowia posiada właściwie zestawiona właściwa dieta bogata w witaminy, skladniki mineralne i z odpowiednią ilością makroskladników. Toteż najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia powinno być też zdrowe śniadanie, które dostarcza energii i pełnowartościowego białka, pozwalajace utrzymać organizm na odpowiednim poziomie odżywienia, bo jedynie bardzo dobrze odżywiony organizm może być w stanie skutecznie walczyć z wirusami oraz zarazkami które jego atakują. Skoro w ciągu dnia nie możesz zjeść cieplego posiłku, koniecznie zjedz śniadanie na ciepło. Owsianka, zupa mleczna, grzanki, omlet albo jajecznica zapewnią Tobie komfort cieplny na dłuższą sekcja dnia. Uprawiany w Ameryce Poludniowej ananas według wielu dietetyków to rownież król owoców. Jesteśmy w stanie jego spożywać na surowo, konserwowanego w puszce, jak oraz w postaci soku. Ananas może być bogaty w witaminę A, B1, B2, B6, C i PP. Stanowi doskonałe źródło błonnika pokarmowego, potasu, magnezu, fosforu, żelaza, miedzi, a rownież cynku. Jak wskazuje Prof. dr n. med. Valeria Szedlak-Vadocz, specjalista biochemii klinicznej, medycyny nuklearnej oraz patofizjologii klinicznej, ananas może być rośliną leczniczą, nie jedynie za sprawą bogactwa składników mineralnych oraz witamin, ale również poprzez obecność bromeliny – grupy enzymow proteolitycznych. Bromelia A i B to rownież najważniejsze składniki, które wykazuja właściwości przeciwzakrzepowe, przeciwzapalne i wspomagające rozkładanie bialka. Grupa enzymów bromeliny może być szeroko stosowana w leczeniu siniakow, stłuczeń, ran i obrzeków pooperacyjnych. Dodatkowo lagodzi ból, przyspiesza gojenie oraz obniża temperaturę ciała podczas gorączki – niezwykle częstej podczas zachorowania na grypę. Wprowadź na stałe do swojej diety tzw. produkty probiotyczne. Zalicza się do nich jogurty, kefiry oraz odmienne napoje mleczne zawierające bakterie probiotyczne, takie same jak te obecne w jelitach człowieka, korzystnie działajace na zdrowie. Po każdej chorobie, szczegolnie leczonej antybiotykami, a rownież wskutek zlej diety bakterie te ulegają zniszczeniu. W ich odtworzeniu pomagają produkty mleczne zawierające tzw. żywe kultury bakterii, a również preparaty probiotyczne, np. trilac, lacidofil, enterol. Hartowanie organizmu to rownież proces podobny do procesu hartowania stali, polegającego na gwałtownym ochłodzeniu rozgrzanego do białości metalu. Krótkotrwałe ochlodzenie ciała także zwiększa jego wytrzymałość oraz pobudza system odpornościowy do działania. Codzienne hartowanie sprawia, że organizm uczy się żwawo reagować na zmieniające się warunki środowiska, m.in. temperaturę oraz obecność drobnoustrojów. Takie wyćwiczenie układu odpornościowego lekarze nazywaja podwyższoną odpornością ogólną. Najprostszym sposobem może być naprzemienny prysznic. Zacznij od polewania się ciepłą wodą, w następnej kolejności stopniowo schladzaj, aż będzie zimna. Powtórz parę razy. Dobre efekty przynosi chodzenie boso po mieszkaniu. Zacznij od kilku minut oraz stopniowo przedłużaj ów czas (do momentu, gdy poczujesz napływające do nog przyjemne ciepło). Nie siedź nie mniej jednak bez ruchu z bosymi stopami, bo wtenczas zamiast podnieść swą odporność, nabawisz się kataru. Staraj sie jak najcześciej chodzić boso po trawie, kamieniach. Możesz brodzić w zimnej wodzie, także biegać po śniegu (jak oswoisz się z zimnem poprzez domowe zabiegi). Hartuj organizm stopniowo, ale systematycznie – po kilku dniach przerwy odporność się zmniejsza.

Advertisements

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

5 responses »

  1. Uwaga moi drodzy sauna to nie tylko zdrowie, ale przede wszystkim przyjemność. Korzystanie z sauny poprawia stan psychiczny i fizyczny, relaksuje, odpręża i oczyszcza ciało, wzmacnia odporność i poprawia krążenie krwi.

    Odpowiedz
  2. Moim zdaniem warto się uodparniać już w lato i wczesną jesienią i się hartować, bo na zimowe pogody i grypy to jak znalazł. W zeszłym roku złapała mnie tako paskudna grypa że do dzisiaj wspominam. Brrrr.

    Odpowiedz
  3. Żeby być bardziej odpornym trzeba uprawiać więcej miłości

    Odpowiedz
  4. Dobrą metodą zapewniania odporności jest hartowanie się. Hartowanie w potocznym znaczeniu, to przyzwyczajanie organizmu do chłodu i zimna. Najprostszym sposobem zapobiegania chorobom jest nabieranie odporności, czyli niewrażliwości organizmu na działalność drobnoustrojów chorobotwórczych, niewrażliwości na duże wahania czynników zewnętrznych. Hartowanie jest procesem złożonym. Hartowanie można nazwać również przystosowaniem ciała do złej pogody lub złych czynników płynących ze środowiska zewnętrznego. Ludzkie ciało ma potężne zdolności adaptacyjne. Jeżeli człowiek będzie kopał piszczelem w drzewo, to po jakimś czasie owe miejsce będzie twardsze, mniej podatne na ból, w skrócie – uodporni się. Należy jednak przede wszystkim zaczynać od bodźców słabych i krótkotrwałych. Można stosować naprzemienny prysznic: raz zimną, raz ciepłą wodą, przy czym ostatnim powinien być zimny prysznic. Taki zabieg bardzo korzystnie wpływa na nasze ciało i oprócz tego, że hartuje, to jednocześnie poprawia wygląd i kolor skóry, dlatego powinny go stosować panie dotknięte problemem pomarańczowej skórki. Po zakończonym zabiegu musimy nasz organizm ponownie rozgrzać np. szybkim spacerem lub jeszcze na kilkanaście minut wrócić do ciepłego łóżka. Wychodź z domu codziennie, bez względu na pogodę, nawet w pochmurny i deszczowy dzień. Intensywny spacer w różnych warunkach pogodowych wyrabia również odporność na trudy i hartuje organizm. Nie forsuj się jednak, gdyż zbyt intensywny wysiłek osłabia układ odpornościowy, a wtedy łatwiej o infekcję.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: