RSS

Problemy z wypróżnianiem i zaparcia

Posted on

Dzisiaj zajmiemy się problemami z wypróżnianiem i zaparciami. Problemy z wypróżnianiem w ciąży pojawiają się jako efekt wzrostu hormonów, które powodują rozluźnienie mięśniówki jelit, i rozrostu macicy, ktora uciska jelita. Dodatkowo, na zaparcia w ciąży posiada również wpływ nieprawidłowa wlaściwa dieta oraz przyjmowanie nadto małej ilości płynów. By zapobiegać zaparciom w ciąży, konieczna może być odpowiednia dieta, obfitująca w produkty zawierające błonnik (warzywa strączkowe, suszone owoce, produkty zbożowe) i przyjmowanie co najmniej 2 litrów płynów dziennie.

Na zaparcia w ciąży pomaga również regularna aktywność fizyczna. Może to także być też jeden objaw, jak oddawanie kału rzadziej niż trzy razy na tydzień, ale najczęściej może być to także zespól objawów, takich jak: stolec o wzmożonej konsystencji, niepełne wypróżnienie, wzmożone oraz często bolące parcie, suchość. U chorych, na zaparcia, spotyka się wszystkie te objawy, nie mniej jednak niekiedy niektóre z nich powinny nie występować, jak także występowanie jednego z nich może więc już świadczyć o zaparciu. Problemy z trawieniem, które powinny prowadzić do zaparć, powinny być też spowodowane jedzeniem w pośpiechu. Należy zatem jeść powoli, dokładnie przeżuwać pokarm. Pamietajmy rownież o zjadaniu posiłków o stałych porach. Wlaściwa dieta na zaparcia to także również nawadnianie organizmu. Codziennie trzeba wypijać osiem szklanek wody mineralnej (co odpowiada około dwom litrom). Tak samo wyglada wlaściwa dieta na zaparcia dla kobiet w ciąży. Ważne może być również regularne oddawanie stolca – nie powinno się odwlekać momentu wypróżnienia, należy udać się do toalety od razu po pojawieniu się potrzeby. Zaparcie to także stan, w którym oddawanie stolca następuje raz na trzy dni, albo także rzadziej, a wyprożnianie nastepuje z dużym wysiłkiem. W dzisiejszych czasach, na zaparcia cierpi dużo osob. Szacuje się, że kłopot ów dotyka ok. 10 % dorosłych osób, a odsetek osób starszych cierpiacych na zaparcia sięga 20-30%. Na zaparcia cierpi trzykrotnie więcej kobiet niż mężczyzn, a pośród kobiet w ciąży – co piąta skarży się na tę dolegliwość. Mówiac o przyczynach zaprać, można je podzielić na dwie grupy: przyczyny chorobowe oraz zle nawyki.

Zaczynając od owych drugich (gdyż jesteśmy w stanie poprzez nasze zaniedbanie zaparcia występują najcześciej) warto na poczatku przyglądnąć sie naszej diecie, bo to także od niej dużo zależy. Pokarmy ciężko strawne, tłuszcze zwierzece, rafinowane węglowodany, takie jak biala mąka oraz cukier, bardzo długo zalegają w naszych żołądkach oraz jelitach. By bardzo dobrze poznać Twój problem, konieczny byłby wywiad żywieniowy. Wzdęcia oraz bóle brzucha powinny być też spowodowane nagromadzeniem się gazow w jelicie. Gazy te produkuje nieprawidłowa flora bakteryjna. Możesz spróbować zażywać poprzez około 10 dni kapsulki z probiotykiem. Jogurty oraz kefiry rownież mają w swoim składzie bakterie probiotyczne, ale na pewno nie polecam słodkich jogurtów typu Activia. Ilość cukru w takich jogurtach powoduje, że te bakterie nie działają tak, jak powinny. Najczęstszą przyczyną zaparć może być nieodpowiednia właściwa dieta oraz styl życia. Brak warzyw oraz owoców w codziennym menu powoduje, że organizm nie otrzymuje wystarczających ilości błonnika – składnika, który wspomaga wyprożnianie. Brak aktywności fizycznej oraz siedzący sposób życia, a rownież pośpiech zwiększają ryzyko pojawienia się problemów z wypróżnianiem. Niewystarczająca ilość przyjmowanych płynów, a szczególnie wody, również pogarsza działanie jelit. eśli jelita nie funkcjonuja prawidłowo, dochodzi do zaparć, które powinny dokuczać powodując dyskomfot. O zaparciu mowimy kiedy wypróżnienie występuje rzadziej niż 3 razy w tygodniu, stolec oddawany może być z trudem oraz często towarzyszy temu uczucie niepełnego wypróżnienia. Bo przyczyną owych zaburzeń może być też zarowno nieodpowiednia wlaściwa dieta czy może stres, jak oraz poważna choroba, i dlatego w przypadku uporczywych zaparć warto zwrócić się po pomoc do lekarza. Skoro wywiad z pacjentem oraz podstawowe badanie nie wyjaśnią problemu, lekarz kieruje na badania dodatkowe – biochemiczne (np. badanie kału na ludzka krew utajoną), endoskopowe (np. rektoskopię, kolonoskopię), USG czy może badanie kontrastowe jelita grubego. Dopiero kiedy wykluczy się chorobę, można uznać, że są to także tzw. nawykowe zaparcia, ktorych przyczyną może być zle odżywianie oraz styl życia. Nasz codzienny jadlospis powinien być też bogaty w warzywa, owoce i razowe pieczywo, zbożowe otręby, brązowy ryż oraz razowy makaron – czyli pokarmy zawierające błonnik. Specjaliści uważają, że dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego powinno jego być też w naszej codziennej diecie od 27-45 gramów – czyli może być to także blisko pięć razy mniej niż w przeciętnej diecie Polaka. Błonnik działa jak miotła w przewodzie pokarmowym, usuwając z niego resztki pokarmowe. Zwiększa także objętość stolca oraz ułatwia jego przechodzenie poprzez jelita, pochłaniając wode powoduje zmiekczenie kału oraz ułatwia jego wydalanie. Zaparcia dość często towarzyszą wyjazdom na urlop. Są one spowodowane najczęściej zmianą diety, innym klimatem, zmianą codziennych nawykow oraz rytmu dnia czy może także upałami. Po powrocie z urlopu wypróżnianie powraca do normy. Gdy mamy w planach wyjazd, warto na pare dni przed podróża zażywać preparaty zawierające probiotyki (do kupienia w aptece) albo pić przed snem jogurt naturalny (czyli niezawierający owoców). Zmiana mikroflory podczas pobytu na wakacjach nie bedzie więc już powodowala zaparć. Przewlekłe problemy z jelitami posiada obecnie ok. 20 proc. dorosłych. Zwykle w ich leczeniu stosuje się środki przeczyszczające, preparaty z błonnikiem, lewatywy, ćwiczenia mięśni, a także leczenia właściwego chirurgiczne. Specjaliści rozróżniają dwa rodzaje zaparć – mechaniczne oraz nawykowe. Do pierwszych należa: kamienie kalowe, zweżenie jelita (wrzodziejące zapalenie jelita), rak jelita grubego, stany po prześwietleniach RTG. W tego typu przypadkach potrzebna może być pomoc lekarska. Zaparcia określane jako nawykowe jesteśmy w stanie leczyć na własną rękę, zwykle przy pomocy prostych zmian diety oraz zachowania. Jelito grube najaktywniejsze może być rano, i dlatego to także najlepszy moment na „dłuższe posiedzenie” w toalecie. Niestety, poranny pośpiech często powoduje wstrzymywanie wypróżnienia, wiec po pewnym czasie ów odruch zanika. Jak temu zaradzić? By znowu przyzwyczaić organizm do regularnych wypróżnień, trzeba co rano spędzić wiecej czasu w toalecie. Dzień warto zaczynać od wypicia szklanki letniej wody z cytryną albo wody, w której poprzez noc moczyły się suszone śliwki – to także pobudza jelito do pracy. Opróżnieniu jelit pomagają takie pokarmy jak: chleb razowy oraz z otrebami, surowe warzywa oraz owoce ze skórkami, kasze: gryczana, jeczmienna, produktu z zsiadlego mleka: kefiry, jogurty. Natomiast spowalniają takie pokarmy jak: borówka, czarna herbata, czekolada, białe pieczywo, produkty o lepkiej konsystencji takie jak: kaszki, kleiki, budyń. Pamiętać należy wciąż jeszcze o częsty przyjmowaniu płynów – około 2 litrów dziennie, najlepiej wody mineralnej oraz herbatek ziołowych. Bardzo dobrze by było wzbogacić dietę w błonnik oraz odpowiednią ilość plynów, by zwiększona ilość błonnika mogła swobodnie oczyścić jelita. Powinnaś wypijać około 2 litrow płynów w postaci wody mineralnej, herbaty (nie czarnej) bez cukru, świeżych sokow owocowych albo warzywnych.

Duża ilość warzyw oraz owoców, kasz pełnoziarnistych, naturalnych płatów np. owsianych oraz suszonych owoców (w szczególności śliwek) powinna pomoc w walce z zaparciami. Niestety, nadto duża ilość białka może być też przyczyną wzdeć. Zalegające w jelitach resztki białka gniją oraz powoduja namnażanie się nieprawidłowej flory bakteryjnej, ktora produkuje gazy. Polecalabym także poprzez parę dni unikać mięsa, a skupić się na warzywach, owocach, płatkach owsianych, kaszach oraz probiotycznych, naturalnych produktach nabialowych. Dość rzadko zaparcia wynikają z różnorodnych dolegliwości oraz zaburzeń. Zaparcia powinny być też spowodowane obecnościa polipow albo stanu zapalnego, a również zaburzeń hormonalnych oraz dolegliwości mieśni. Także środki leczenia przeciwdepresyjne powinny przyczyniać się to także tego typu problemów.Wiele kobiet posiada podobne problemy. Podstawa może być zmiana diety. Jedz dużo warzyw, owoców, które zawierają blonnik- włókno pochodzenia roślinnego, które nie może być rozkładane oraz wchłaniane w przewodzie pokarmowym. Pochłania ono wodę oraz dzięki temu zwiększa objętość masy kałowej oraz ułatwia defekację. Twoje problemy powinny wynikać również ze stresow albo niezdrowego stylu życia. Stres oraz pośpiech na co dzień hamują naturalną pracę jelit. Polecam wypróbować parę domowych sposobów: łyżkę miodu zalać gorącą wodą wieczorem oraz wypić na czczo z rana namoczyć w cieplej wodzie około 5 śliwek suszonych oraz zjeść na czczo z ranacodziennie jeść jogurty, kefiry albo mleko acydofilne kilka łyżek siemienia lnianego gotować 15 minut w litrze wody oraz odstawić do wystygnięcia. wypić jak zgęstnieje. codziennie jeść 3 jabłka, najlepiej z rana albo zamiast kolacji Jeżeli potrzebujesz doraźnej pomocy zamiast herbatek na przeczyszczenie polecam syrop Lactulozum (bez recepty, około 9 zł), zawierający syntetyczny cukier laktulozę, która skutecznie poprawia perystaltyke jelit, a przy okazji zmniejsza wchłanianie amoniaku co sprzyja obniżeniu Jego poziomu we krwi. Warto pamiętać, że ograniczenie ilości stolca oraz wypróżnień nie musi oznaczać zaparcia.

Osoby będące na diecie odchudzającej przyjmują mniejszą ilość kalorii, zredukowana może być także masa pokarmowa. Zmiany w wyprożnieniach są wówczas nieuniknione, ale nie oznaczają, że dana osoba cierpi na zaparcia. W domowym leczeniu przewlekłych zaparć pomocne są kiszonki, szczególnie kiszona kapusta, która zawiera duże ilości błonnika. Swój smak zawdzięczająca fermentacji, w której biorą udzial żywe kultury bakterii. W naszym organizmie poprawiają one trawienie oraz dostarczają witamin z grupy B. Gdy myślimy o oczyszczeniu, skorzystajmy także kuracji sokiem z kiszonej kapusty. Warto wypijać szklankę napoju raz dziennie na czczo. Kolejnym powodem, dla którego tworza się zaparcia może być poranny pośpiech, związany z ciągłym spieszeniem się do pracy, szkoły. Jelito grube najaktywniejsze może być rano, po przebudzeniu. często organizm domaga się oprożnienia, po nocnym trawieniu wcześniej zjedzonych potraw. Niestety, spieszac się, nie wypróżniając, hamujemy ów naturalny odruch oraz w ów sposób po pewnym czasie on zanika. W ow oto sposob powstają zaparcia nawykowe, które powinny przejść w przewlekłe. Warto zatem wcześniej wstać z łóżka oraz dłużej przesiedzieć w łazience. Można, przy porannym braku stolca, wypić na noc herbatkę przeczyszczającą z senesem, co ułatwi regularne wyprożnianie. Pamietać trzeba, iż odstawić ją należy wkrótce po tym, jak organizm przyzwyczai się do stałej pory wypróżniania. Najlepszy sposób na zaparcia to także odpowiednia, zdrowa dieta. Będzie ona skuteczna szczególnie, skoro problemy z wypróżnianiem mają swoje podłoże w nieprawidlowym odżywianiu. Dietę należy zmieniać stopniowo, by organizm przyzwyczail się do zmian. Nie należy w tym czasie stosować diety niskokalorycznej ani eliminacyjnej, by nie ograniczać dostarczania składników odżywczych. Produkty zalecane przy zaparciach to także produkty zawierajace duże ilości błonnika pokarmowego, wspomagającego pracę jelit. Wyróżniamy wciaż jeszcze zaparcia czynnościowe, czyli spowodowane chorobami systemowymi albo zmianami nowotworowymi. Obok nowotworow przyczyna zaprać powinny być też rożne choroby, takie jak: cukrzyca, mocznica, schorzenia endokrynologiczne takie jak: niedoczynność tarczycy, przyczyny neurologiczne np.: stwardnienie rozsiane, neopatie. Zaparcie może być też rownież wynikiem dolegliwości metabolicznych przebiegajacych z hipokalemią, hiperkalcemia, porfiria. Przyczyną powinny również być też osłabienie mięśni brzusznych przy chorobach płuc, jak oraz zmiany w budowie narządów uklady pokarmowego. Zaparcia powodują także przyjmowanie niektórych leków. W największym stopniu dotyczy to także atropiny oraz leków mających działanie atropinopodobne, różnorodnych środków narkotycznych, niektorych preparatow przeciwskurczowych, jak oraz środki uspakajającą i środki leczenia psychotropowe. Klopot z oddaniem stolca rozwiązują śliwki, które są prawdziwą błonnikową bombą. Błonnik wędruje poprzez cały przewód pokarmowy w stanie praktycznie niezmienionym. Na czym polega jego dobroczynne działanie? W czasie całej drogi poprzez przewód pokarmowy wchlania on wodę, poprzez co zwiększa objętość masy kalowej oraz przyspiesza eliminację niestrawionych resztek. Likwiduje to także zaparcia oraz ułatwia regularne wypróżnianie się. Można powiedzieć, że działa w przewodzie pokarmowym jak miotła. Kiedy spowolniają sie ruchy robaczkowe jelit, resztki pokarmowe wolno przesuwają się w kierunku odbytnicy. Przy złym jadłospisie na niekorzyść zmienia sie skład mikroflory.

Głównym winowajcą wielu problemów z jelitami może być jesteśmy w stanie niedobór blonnika w pożywieniu. Przy lekkich zaparciach, utrzymujących się 3-4 dni, pomocne powinny się okazać np. soki albo przetwory czy może jabłek, które zawieraja duże ilości błonnika. Istnieją w grupie zaparć czynnościowych tak zwane dysfunkcje odruchu odbytniczo-odbytowego. Występuje ono wtedy, ponieważ pomimo parcia na stolec nie dochodzi do jednoczasowego rozluźnienia zwieraczy. Efektem może być wzmożone oraz bolesne nieskuteczne parcie na stolec.Posilki powinny być też spożywane w regularnych odstępach czasowych, porcje powinny być też niewielkie oraz przyjmowane powoli. Po drugie, na zaparcia w ciąży konieczne może być odpowiednie nawodnienie organizmu oraz dostarczanie mu właściwej ilości płynów − co najmniej 8 szklanek niegazowanej wody mineralnej, czyli ok. 2 litrów płynów dziennie. Poza wodą mineralna ciężarna może pić herbatki owocowe albo ziołowe, zielona herbatę, nektary owocowe w niewielkich ilościach, napoje mleczne, np. maślanki, kefiry czy może jogurty pitne. Dodatkowo, ciężarna może wypijać napój z suszonych śliwek. Wystarczy parę suszonek śliwek zalać ciepłą woda oraz poczekać aż wystygnie. Po trzecie, konieczny może być ruch oraz codzienna aktywność fizyczna. Ciężarna może spacerować, plywać albo uprawiać nordic walking.

Skoro właściwa dieta przeciw zaparciom nie działa, można sięgnąć po farmakologiczne środki przeczyszczajace. Nie są one nie mniej jednak rozwiązaniem na dłuższą mete korzystnym oraz nie powinny być też stosowane na częste zaparcia w ciąży. Przy długotrwałym stosowaniu powinny prowadzić do podrażnienia jelit. Poza tym, działają jedynie na same zaparcia, a nie na ich przyczyny. Najskuteczniejszym sposobem na zaparcia może być zmiana trybu życia na bardziej aktywny oraz zdrowa właściwa dieta – pamietajmy jednak, by nie zmieniać diety nadto gwałtownie, ponieważ może to także wciąż jeszcze pogorszyć problemy żołądkowe. Siemię lnu to także znany od lat, znakomity, naturalny środek o działaniu przeczyszczającym. By pobudzić perystaltykę jelit warto regularnie pić napój zrobiony z ziaren. Lecytyna znajdujaca się w nasionach lnu zmniejsza ponadto ciśnienie krwi, stężenie cholesterolu oraz zapobiega powstawaniu skrzepow. Przepis na miksture może być prosty. Wystarczy wsypać łyżkę zmielonego siemienia do szklanki z ciepła wodą oraz pozostawić na 2-3 godziny. Napój należy wypijać przed snem, a rano organizm oczyści sie bez problemu. Wlaściwa dieta posiada duże znaczenie oraz często może być przyczyną zaparć. Ciężkostrawne posiłki z dużą ilością tłuszczów zwierzęcych oraz węglowodanów (biała mąka) bardzo długo zalęgają w żołądku oraz jelitach, co sprzyja zaparciom. Podobnie jak niedobór błonnika, ktory pobudza przewód pokarmowy do pracy, zwiększa objętość stolca, pochłania wodę, powodując zmiękczenie kału oraz ułatwiając jego przechodzenie poprzez jelita.

Reklamy

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

6 responses »

  1. Widzę, że guwniane tematy to twój najciekawszy i najpopularniejszy motyw. Gratuluję pomysłu na blog 😉

    Odpowiedz
  2. Poważny problem z tymi zaparciami ja mam jak się najadam na mieście

    Odpowiedz
  3. Moim zdaniem i nie tylko nie zaleca się przyjmowania jakichkolwiek leków, jeśli nie jest to rzeczywiście konieczne. W razie jakichkolwiek obaw dotyczących zdrowia układu trawiennego należy skontaktować się z lekarzem. Częste wypróżnianie nie zawsze musi być objawem choroby. Według lekarzy oddawanie kału 3-4 razy dziennie mieści się w granicach normy. Jeśli konsystencja, kształt i kolor stolca są w normie, a wypróżnianiu nie towarzyszą ból brzucha czy osłabienie, nie ma powodów do niepokoju. Jeśli jednak kał ma luźną lub wodnistą formę, prawdopodobnie jest to biegunka ostra lub biegunka przewlekła.

    Odpowiedz
  4. Bardzo często zaparcie ma tło psychosomatyczne bo stres psychiczny, ciągły pośpiech, czynniki cywilizacyjne i społeczne. Jeśli doszło do zmiany rytmu wypróżnień u osoby dotychczas nie mającej zwykle problemów z oddawaniem stolca, należy potraktować to jako ważny sygnał, wymagający analizy. Dużą grupę zaparć stanowią zaparcia wywołane przez leki.

    Odpowiedz
  5. na zaparcia ja stosuję czopki eva qu. Działają szybko i nieinwazyjnie. Staram się też pić dużo wody i jeździć rowerem, mimo, to czasem zaparcia mnie też dopadają.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: