RSS

Jak zaradzić problemom z pamięcią

Posted on

Ludzie z wiekiem zaczynają mieć problemy z pamięcią. Można temu przynajmniej częściowo zaradzić środkami farmaceutycznymi, lepiej skomponowaną dietą a także, we właściwym czasie – ćwicząc pamięć.

Jak wiadomo neurony produkowane są co prawda poprzez cały czas, jednakże większość z nich ginie. Ludzka pamięć słabnie z wiekiem w sposób nieuchronny. Proces ów można jednakże opóźnić. Tajemnica sprawności pamięci oraz jasności umysłu tkwi w ciagłym ćwiczeniu zdolności intelektualnych. Dzięki nim można zachować satysfakcję z życia także w podeszłym wieku. Niezbedne kwasy tłuszczowe są ważne dla naszego mózgu, bo duża jego sekcja składa się głównie z tluszczu. Tłuszcze są niezbędną częścią owych formacji synaps, które zaangażowane są w tworzenie oraz przechowywanie wspomnień. Bo nasze ludzkie ciało nie wytwarza owych kwasow tłuszczowych, ważnym może być by dostarczyć je w jedzeniu. Jajka oraz tluste ryby to także dwa najlepsze źródła tychże kwasów. Białko może być rownie niezbędne dla mózgu, uruchamia neurotransmitery związane z pamięcią. Jedzenie wysokobiałkowych produktów, takich jak jajka, ryby, nabiał oraz soja może być dobre dla naszej pamięci. Soja sama w sobie może być wyjątkowo dobra, ponieważ może poprawić zarówno pamięć werbalną oraz niewerbalną jak oraz umysłową elastyczność. Tutaj należy zwracać uwage na pochodzenie oraz sposób produkcji soi, ta modyfikowana genetycznie nie posiada takich samych wartości jak naturalna. Zielona oraz czarna herbata zapobiega rozpadowi acetylocholiny, kluczowej substancji zwiazanej z pamięcia. Działanie herbaty zielonej może być mocniejsze, a efekt utrzymuje się dłużej, jednakże obydwie mają pozytywne działanie. Dopamina spelnia w układzie nerwowym funkcję neurotransmitera, czyli substancji pośredniczącej w przekazywaniu informacji pomiędzy neuronami.

Jak sprawdzić czy nasza pamięć jest wystarczająco sprawna jak na nasz wiek? Można przeprowadzić test, na przykład test pamięci Reya. Test (Rey Auditory Verbal Learning Test – AVLT) został opracowany przez psychologa klinicznego André Reya i służy do sprawdzenia sprawności pamięci w każdym wieku.

Ostatnio Robert Greene oraz wspólpracownicy z Uniwersytetu Południowo-zachodniego Teksasu przeprowadzili niedawno badania polegajace na poddaniu wycinkow fragmentów zwierzecych mozgow impulsom elektrycznym oraz obserwowaniu ich reakcji na NMDA – substancję o działaniu podobnym do wymienionego wyżej neuroprzekaźnika. Jak podano w numerze czasopisma „Journal of Neuroscience” z 11 marca, zapamiętywanie ważnych doświadczeń okazało się być też zależne od tego, czy może dana próbka tkanki nerwowej została poddana działaniu tego zamiennika dopaminy. Zdaniem badaczy wypływa stąd wniosek, że NMDA (a prawdopodobnie także dopamina) korzystnie wpływa na sprawność pamięci. Bo poziom tej drugiej substancji może być zmieniony u chorych na schizofrenie a stosowane w leczeniu tego zaburzenia środki leczenia zmieniają jej ilość w mozgu, wynik ów posiada znaczenie dla zrozumienia działania umysłu u takich pacjentów. Amerykańscy naukowcy odkryli rownież niedawno lek, dzieki któremu komórki nerwowe w mozgu szybciej rosną, ale także oraz wieksza ich liczba może przetrwać dlużej, niż dotychczas. P7C3 – tak brzmi pierwsza, „robocza” nazwa związku chemicznego, dzieki któremu być też może dłużej zachowamy pełną sprawność umysłu. Stworzyl jego zespół naukowców z University of Texas Southwestern Medical Center w Dallas – zanim jednakże do niego dotarli, przebadać musieli ponad 1000 innych cząstek. Podczas testów prowadzonych na myszach, zespół badaczy sprawdzał zwłaszcza to, czy może nowe komórki nerwowe pojawią się w obrębie hipokampu – może być to także bowiem rejon mózgu odpowiedzialny za pamięć oraz przyswajanie nowych wiadomości. Związek P7C3 wygląda najbardziej obiecująco. Poprzez trzy miesiące podawany był starszym wiekiem myszom, których sprawność porównywano później z młodszymi osobnikami. Okazało się, że badane zwierzęta szybciej niż młodsze zaczęły radzić sobie z zadaniami typu pokonywanie wodnego labiryntu. Sekcja mózgów z kolei wykazała, że w rejonie zakretu zębatego, wchodzącego w sklad hipokampu, liczba neuronow w porownaniu z grupą kontrolną byla aż trzykrotnie większa. Odkryty związek chemiczny wspomagający rozrost neuronów podobny może być do pewnego leku antyalergicznego, w którym do niedawna upatrywano szansy dla chorych na Alzheimera. Badania kliniczne z jego wykorzystaniem niestety jednakże skończyly się niepowodzeniem – być też może obecnie jednakże wyniki będą lepsze. amięć może być wynikiem skomplikowanych procesów zachodzących w mózgu. Kluczową rolę odgrywa w nich hipokamp, w ktorym posiada miejsce przetwarzanie pamięci krótkotrwałej w pamięć długotrwałą. Pierwsza rejestruje bodźce w postaci ulotnych impulsów elektrycznych, natomiast druga zapisuje doświadczenia w postaci trwalych zmian w neuronach.

Wiadomo, że pamięć krótkotrwala może być niezbedna do praktycznego funkcjonowania, natomiast wykorzystanie wiedzy zapewnia pamięć długotrwała. Najnowsze badania przeprowadzono w grupie 209 (111 dziewczynek oraz 98 chłopców) z amerykańskich szkół. Poprzez kilkanaście tygodni dzieci wypijały 5 razy w tygodniu porcję soku z dodatkiem 10 mg (miligramow) bądź 20 mg glukonianu cynku. Jedna grupa piła sok bez dodatków. Uczestnicy nie mieli pojęcia, do której grupy należą. Na początku oraz na zakończenie badań uczniowie przeszli serie testow oceniajacych zdolności umysłowe, takie jak koncentracja uwagi, zdolności pamięciowe, umiejetność rozwiązywania problemow oraz sprawdzian zdolności ruchowych. Sami uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele wypelniali również ankiety na temat zdolności umysłowych, społecznych oraz sprawności fizycznej badanej młodzieży i jej wynikow w nauce. Okazalo się, że nastolatki, których codzienna wlaściwa dieta była wzbogacona o 20 mg cynku, poprawiły wyniki w testach na koncentracje uwagi, zdolności pamieciowe oraz szybkość reakcji. Natomiast u mlodzieży, która piła sok bez dodatku cynku albo z dawką 10 mg, nie odnotowano wyraźnej poprawy. Zdolności społeczne oraz ruchowe nie poprawiły się w żadnej grupie. Analiza krwi wykonana na początku doświadczenia ujawniła, że poprawa zdolności umyslowych nie była uzależniona od poziomu cynku w organizmie badanych. Zdaniem autorów pracy, w przyszłości wyniki te powinny doprowadzić do zmian zaleceń odnośnie dziennych norm spożycia cynku poprzez młodzież. Według prowadzącego badania dra Jamesa G. Penlanda, może być to także o aż tyle ważne, że niedobory cynku u mlodzieży nie są wcale rzadkie, także w krajach bardzo dobrze rozwiniętych, takich jak USA. Posiada to także związek z szybkim tempem wzrostu oraz niezdrowymi nawykami żywieniowymi tej grupy wiekowej. Miłorząb dwu klapowy (Ginkgo biloba, czasem nazywany miłorzębem japońskim) może być jednym z najlepszych znanych „ziół pamięci” oraz był używany w medycynie wschodniej od tysięcy lat. Jego działanie polega glównie na zwiekszeniu przepływu krwi do mózgu, a tym samym zwiekszeniu zaopatrzenia jego w tlen. Podobnie zbawienny wpływ na pamięć wykazuje szałwia. Oraz chociaż do końca nie wiadomo jaki może być powod takiego działania szałwi to także naukowcy uważają, przyczyną może być też zwiększanie poprzez szałwię poziomu substancji pomocnych w transmisji informacji w mózgu. Rozmaryn może stymulować pamięć, wzmocnić klarowność umysłu oraz zmniejszyć psychiczne zmęczenie, powodujac tym samym lepsze funkcjonowanie pamięci.

Pamiętajmy, że flawonoidy oraz terpeny zawarte w wyciagu z miłorzebu japońskiego, obniżają lepkość krwi i wspolnie z wit.A zapewniają właściwą kondycję oraz szczelność naczyń krwionośnych. Zmniejszenie lepkości krwi oraz usprawnienie jej przepływu, poprawia krążenie w naczyniach mózgowych oraz obwodowych, przeciwdziałając niedotlenieniu komórek oraz zapewniając efektywną pracę mózgu. Ponadto flawonoidy oraz terpeny wraz z cynkiem oraz wit.A, niszczą wolne rodniki, chroniąc komórki organizmu przed przedwczesnym starzeniem sie. W połączeniu z magnezem, wit.B 12 , fosforem zapewniają właściwe przewodnictwo bodzców nerwowych, prawidlowe funkcjonowanie ukladu nerwowego i zachowanie równowagi emocjonalnej. Lecytyna może być ważnym składnikiem oslonek mielinowych komórek nerwowych, gdzie odgrywa rolę w przekazywaniu impulsów nerwowych. Cholina (składnik lecytyny) odpowiada za zdolność koncentracji oraz koordynację pamięci. W przypadku jej braku nasza tzw. pamięć krótka ulega zakłóceniu, tzn. nie potrafimy zapamiętać nowo zdobytych informacji. Taka choroba występuje przede wszystkim u osób starszych, ale może także wystąpić u osób młodych.Gotu kola (Centella asiatica, L.) może być stosowana w Indiach od tysięcy lat. Wystepuje w tropikalnej oraz sub-tropikalnej strefie w południowej Afryce, Madagaskarze, Indiach, Srilance oraz innych krajach azjatyckich. Udowodniono, że polepsza jasność umysłu oraz wspomaga mechanizmy relaksujące centralny system nerwowy. Gotu kola uważane może być za najważniejszy specyfik ziołowy mający odmładzajacy wpływ na komórki nerwowe, i dlatego w Ajurwedzie odgrywa olbrzymią rolę w leczeniu degeneracyjnych dolegliwości mózgu u osób w podeszłym wieku. Może być idealna dla studentów oraz ludzi pracujących psychicznie w warunkach stresowych. Cholina ożywia umysł i wyjątkowo efektywnie usprawnia funkcjonowanie ukladu nerwowego – warunkując tym samym sprawność umysłową, pamieć oraz koncentrację. Może być substancją niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz budowy każdej komórki naszego ciała. Ważną funkcja choliny może być jej udzial w transporcie oraz metabolizmie cholesterolu oraz innych tluszczów – zmniejsza ich odkladanie w ścianie naczyń oraz pęcherzyku żółciowym, poza tym wplywa na prace wątroby (rownież zmniejszenie odkładania tluszczów) oraz nerek (reguluje ilość wydalanego moczu).

Do tego cholina może być związkiem chemicznym, ktory może być też syntezowany w organizmie człowieka, jednakże z badań na zwierzętach wynika, że taka synteza może być niewystarczająca oraz co za tym idzie, codzienna wlaściwa dieta powinna zawierać jej odpowiednie ilości. Próbuje się choline wykorzystywać w leczeniu takich schorzeń, jak dolegliwość Huntingtona, dyskineza, zaburzenia pracy układu nerwowego związane z niskim poziomem acetylocholiny w mózgu (choroba Alzheimera, niezdolność do uczenia sie, utrudnione uczenie się mowy oraz opoźnienie funkcji motorycznych). W starszym wieku pamięć słabnie. Może być to także proces nieuchronny, ale przebiega w różnym tempie. Można spotkać ludzi w podeszłym wieku, zachowujacych do końca życia sprawną pamieć oraz jasność umysłu, a zdarzają się również tacy, których stosunkowo wcześnie opuszczają zdolności intelektualne. Zgodnie z medycznymi statystykami 40 proc. ludzi po sześćdziesiątce nadal cieszy się dobrą pamięcią z czasów młodości. U pozostałych 60 proc. zaczyna ona jednakże szwankować. Mniej więcej u połowy spośród nich ubytki są niewielkie oraz narastają stopniowo, nie prowadzac do większego upośledzenia. Pozostali, czyli około 30 proc. emerytów, niestety nie mają takiego szcześcia. Cierpią z powodu zaniku pamięci, a ich zdolności intelektualne zmniejszają się o 25–40 proc. w porównaniu z rówieśnikami. Niektorzy z nich szukają pomocy medycyny, pozostali przystosowują się do takiej sytuacji. Witaminy z grupy B biora udział w transporcie tlenu do mózgu oraz pomagają w oczyszczaniu organizmu z wolnych rodników. Działanie to także wyostrza zarówno pamięć jak oraz zmysły. Witaminy te są także ważne, i dlatego że ich niedobór w organizmie uniemożliwia prawidłowe działanie acetylocholiny w mózgu, co w konsekwencji może w znacznym stopniu ograniczać nasza pamięć. Jeśli cierpisz na niedobór żelaza, duże trudności może Ci sprawiać koncentracja oraz utrzymywanie uwagi, a twoja inteligencja może wydawać się nico przyćmiona. Żelazo pomaga w transporcie tlenu do mózgu, a przy niedoborach tlenu aktywność komórek mózgowych drastycznie spada. Zadbaj o to, by twoja właściwa dieta była bogata w żelazo, badź zażywaj dobry suplement zawierający żelazo. Z wiekiem największe trudności występuja w zapamiętywaniu oraz przypominaniu sobie nowych informacji. Starszym ludziom coraz trudniej rozszerzyć swoją wiedzę oraz posiąść dodatkowe umiejetności. Może być to także rezultat malejącej aktywności hipokampa w starzejacym się mozgu oraz narastających trudności przy przetwarzaniu pamięci krótkotrwałej w długotrwałą. Dokładne badania wykazaly, że u osob z wyraźnym upośledzeniem pamięci źle działa także niewielka struktura mózgu położona przed hipokampem – tzw. podkładka – subiculum. Subiculum okazuje się przy tym o aż tyle ważne, że badajac jego aktywność można przewidywać, jakie pacjent bedzie miewał w przyszłości problemy z pamięcią.

Jak wiadomo nieprzerwanie postępujące upośledzenie pamięci z biegiem lat może skończyć się otepieniem umysłowym. To także nieszczeście nie jedynie wynika ze starzenia się mózgu, ale może również towarzyszyć różnym groźnym schorzeniom, np. udarom mózgu, niedoczynności tarczycy, chorobom Alzheimera, Parkinsona oraz Creutzfeldta-Jakoba, może również powstać w wyniku fizycznego urazu, trwałej depresji, nadużywania alkoholu oraz braku witaminy B12. We wszystkich owych przypadkach podejmowane może być leczenie, niestety, nie zawsze można wyprowadzić umysł z otępienia. Rozwiń nowe sposoby myślenia. Zamiast polegać na starych nawykach myślowych, ucz się nowych metod rozwiazywania problemów. Pomoże to także zwiększyć sprawność Twojego mózgu, ponieważ nauczysz się widzieć rzeczy z innych perspektyw. Usuń rzeczy, które Cie rozpraszają, tak abyś mógł skoncentrować się na zadaniu. Wielu ludzi rozprasza się dręczącymi ich pobocznymi zadaniami, jak na przyklad wykonanie telefonu czy może wręcz zmywanie naczyń. Dobrym rozwiazaniem może być zwykła lista rzeczy do zrobienia. Przydzielając zadaniom priorytety możesz wciąż jeszcze bardziej zwiększyć swoją efektywność. Po wprowadzeniu porządku oraz hierarchii, zauważysz, że twoja koncentracja może być o dużo lepsza a myślenie przejrzyste. Pisanie pomaga rozjaśnić Twoje myślenie i mówi pamieci co może być ważne. Poprawia również twoja kreatywność oraz zdolności analityczne. Czy może piszesz pamiętnik, dziennik pomysłów, poezję czy może po prostu robisz notatki, każda z owych metod zwiększa sprawność Twojego mózgu. Najmądrzejsi ludzie przygotowuja się poprzez całe nasze życie do nadchodzącej starości. I dlatego zatem już w młodości warto zadbać o przyszłość swojej pamięci. Wielkie znaczenie posiada higieniczny sposób życia, z odpowiednia ilością snu w nocy oraz ruchu w ciagu dnia. Poprawia to także krążenie krwi, a ta dotlenia mózg, który lepiej pracuje. Rownie ważne może być unikanie stresów i nudy. Pośpiech oraz przeciążenie są dla umysłu równie niekorzystne, jak ospałość oraz bezczynność. Nie można również zaniedbywać przewlekłych chorob, takich jak nadciśnienie oraz cukrzyca. Schorzenia te pogarszają stan psychiczny oraz powodują zaburzenia w krążeniu, a poprzez to także maja szkodliwy wpływ na zdolności intelektualne. Dużo osób dożywa podeszłego wieku bez znaczącej utraty albo osłabienia pamięci. To także świadczy o tym, że nie musimy obawiać się pogorszenia naszych zdolności umysłowych. Trzeba jedynie wiedzieć jak zadbać o dobrą kondycję mózgu oraz neuroprzekaźników, tj. zwiazków, które przenoszą informacje z jednej komórki nerwowej do innej. Wśród naturalnych lekow poprawiajacych pamięć dawno znane sa takie jak słynny żeń-szeń, rośliny zawierajace lecytynę i ogórecznik lekarski. W ostatnim czasie dołączyła do nich andyjska maca. Niestety, nowe badania podają w wątpliwość przydatność miłorzębu japońskiego. Idea ćwiczenia pamięci opiera sie na założeniu, iż sprawność pamięci wynika głównie z umiejętności właściwego zapamiętania materiału (tzn. „zapisania go” w tzw. pamieci długotrwałej). Z tego powodu, podczas ćwiczeń pamięci duży nacisk kładziony może być na opanowywanie różnorodnych technik zapamietywania. Za przykład powinny służyć tzw. mnemotechniki, dzięki ktorym nowe informacje trafiają do mózgu zatem już w sposób uporządkowany w odpowiednich kategoriach. Dzięki temu łatwiej odszukać w następnej kolejności (przypomnieć sobie) zapamiętane fakty. W zależności od zainteresowań, wieku oraz preferencji osob ćwiczących stosuje się różne techniki mające na celu poprawę pracy pamięci. Powszechnie stosowanymi ćwiczeniami pamięci powinny być też zadania graficzne polegające na odtwarzaniu wcześniej zapamiętanego obrazu, czy może wyszukiwanie wcześniej prezentowanych słów ze zbioru rozrzuconych liter. Stosuje się również komputerowe ćwiczenia pamieci zrożnicowane pod względem rozbudowania zadania, a rownież pod wzgledem zaawansowania graficznego. Ćwiczenia pamięci wykorzystujące techniki stosowane w grach komputerowych mają na celu wytworzenie emocjonalnego zaangażowania osób ćwiczących oraz zapobieganie znużeniu. Ćwiczenia pamięci powinny stanowić wsparcie w rehabilitacji neurologicznej, powinny być też również uzupełnieniem terapii osób, u których zdiagnozowano dysfunkcje w zakresie działania pamięci. Treningi takie są pomocne w leczeniu dysleksji, zaburzenia polegającego na trudnościach w nauce czytania oraz pisania. Stosuje się je w placówkach oświatowych czy może instytucjach kulturalnych oraz edukacyjnych. Ćwiczenia pamięci sa aktualnie wykorzystywane do propagowania idei ćwiczenia sprawności poznawczej w zwiazku ze zwiększającą się liczbą osób starszych w społeczeństwie.

Reklamy

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

10 responses »

  1. Na pamięć dobrze robi lecytyna. Można ją kupić w aptekach albo po prostu odżywiać się odpowiednio.

    Odpowiedz
  2. Moja babcia miała problemy z pamięcią i to dobrze wiem że sprawy nie można lekceważyć i lepiej szybko iść z tą sprawą do lekarza żeby się skonsultować

    Odpowiedz
  3. Od dzieciństwa mam problemy z pamięcią. Dziękuję za rady myślę, że niektóre mi się bardzo przydadzą.

    Odpowiedz
    • Przede wszystkim musisz sama ćwiczyć codziennie pamięć i starać się zapamietywać sukcesywnie. Ucz się wierszy na pamięć albo języków, to drugie to nawet ma praktyczne zastosowanie.

      Odpowiedz
  4. Can-C Eye Drops

    Czym zasilić mózg? Nie łatwo jest odpowiedzieć na pytanie. W ferworze zajęć i obowiązków zapominamy o właściwym odżywianiu – także o zasileniu komórek mózgu. Przypomnij sobie jak często wychodzisz rano z domu bez śniadania, a poranna porcja składników odżywczych jest niezbędna, by nasz umysł mógł dobrze i sprawnie funkcjonować. To nie koniec jednak. Przeciwutleniacze zawarte w warzywach i owocach pomogą spowolnić procesy starzenia i utraty pamięci. Mięso ryb morskich dostarczy dobrych tłuszczów, które chronią komórki mózgowe. Obfity posiłek rozleniwia i zmniejsza aktywność umysłową. Za to małe i często spożywane porcje poprawiają funkcjonowanie i wydajność umysłu.

    Odpowiedz
  5. Zastanówmy się. Teoretycznie rzecz biorąc, dobra pamięć zależy od ilości neuronów w mózgu. Dużo jednak zależy od sposobu, w jaki żyjemy. Najnowsze badania pokazują, że właściwe żywienie nie tylko chroni przed chorobami, ale wspomaga też pamięć. A jeść trzeba m.in. orzechy.

    Odpowiedz
  6. Nareszcie dobry artykuł na ten temat!

    Odpowiedz
  7. Kilka słów na temat naszego zdrowia. Podsumowując należy stwierdzić, że do najważniejszych determinant zdrowia należą środowisko społeczno-ekonomiczne, środowisko fizyczne, a również indywidualne zachowania. Plywanie jako rehabilitacja powinno odbywać sie ściśle według zaleceń lekarza czy może rehabilitanta. Pomimo że uznawane może być za sport dla każdego, to rownież nie przy wszystkich urazach czy może schorzeniach można samemu do woli wybierać rodzaj oraz intensywność treningu. To rownież samo dotyczy kobiet w ciąży, niemniej jednakże dużo z nich może relaksować sie na basenie, gdy odmienne formy aktywności fizycznej sa dla nich nadto obciążające. Nie ulega wątpliwości, że mięso oraz przetwory mięsne wnoszą do diety zwykłego człowieka dużo cennych wartości odżywczych, chociażby takich jak pełnowartościowe bialko czy może łatwo przyswajalne żelazo. Jednakże badania epidemiologiczne jednoznacznie wskazują, że nadmierne spożycie mięsa może być też też przyczyną dolegliwości cywilizacyjnych.

    Odpowiedz
  8. Witamina K – może być niezbedna głównie do wytwarzania w wątrobie zwiazków, odpowiedzialnych za prawidłowe krzepnięcie krwi. Jej niedobór prowadzi glównie do krwawień (np. z nosa), objawem braku sa siniaki na ciele. Może być obecna w warzywach kapustnych, wątrobie, serze oraz jajach. Witamina B6, czyli pirydoksyna, pirydoksal oraz pirydoksamina pomaga w obniżeniu poziomu homocysteiny i redukuje ryzyko dolegliwości serca. Pomaga także przetwarzać tryptofan w niacynę oraz serotonine – neurotransmiter odgrywający ważna rolę w procesie snu, w apetycie oraz nastroju. Bierze również udział w produkcji czerwonych krwinek. Wpływa na zdolności kognitywne i funkcje ukladu odpornościowego. Można ją znaleźć w miesie, rybach, drobiu, roślinach strączkowych, tofu, soi, ziemniakach oraz bananach. Witamina B6 pełni rolę pomocnicza w procesie wytwarzania wszelkich substancji białkowych, w tym hormonów. Witamina B6 uczestniczy również w powstawaniu hemoglobiny, i dlatego jej nieobecność może być przyczyną niedokrwistości. Brak witaminy B6 skutkuje także zaburzeniami na tle nerwowym i pogorszeniem sprawności umysłowej. Najważniejsza cecha, która łączy witaminy to także ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Nie mniej jednak zbyt trudno mowić o ich jednej roli, ponieważ każda z nich może być niezbędna do innego procesu. Dzięki nim organizm może rozkładać białka, tluszcze oraz węglowodany. Ponadto są one potrzebne do wzrostu, zwalczania infekcji, produkcji krwinek czerwonych, a także do prawidłowej pracy mózgu oraz mieśni.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: