RSS

Liczby bliskie twojemu sercu

Posted on

Jakie liczby są najbliższe Twojemu sercu? Data urodzin Twojego dziecka? Twoja data ślubu? To oczywiste, ale my zajmiemy się tutaj liczbami w sensie bardziej dosłownym: LDL i HDL cholesterolu, ciśnienie krwi, stężenie glukozy na czczo, białko C-reaktywne (CRP), tętno spoczynkowe.

Zdrowie naszego serca zależy w dużej mierze od nas

Jedną z ważniejszych liczb dla Twojego serca jest ciśnienie krwi. Jeżeli z powodów zdrowotnych musisz dokonywać często tych pomiarów możesz zakupić ciśnieniomierz w aptece internetowej. Jak wiadomo rozróżniamy dwa typu cholesterolu. Cholesterol wytwarzany w organizmie, głównie w wątrobie, określany jest jako cholesterol endogenny. Poziom cholesterolu we krwi zależy od wielu różnych czynników – diety, aktywności fizycznej, stanu zdrowia. Normy cholesterolu zaś powinno się odnosić do kondycji konkretnej osoby. Korzystając z obrazowego porównania typ LDL jest czymś w rodzaju podpalacza, natomiast HDL stanowi coś w rodzaju straży pożarnej. Twój cel wyrażony liczbowo to: LDL poniżej 130 mg / dl i HDL powyżej 40 mg / dl. Co zrobić aby obniżyć poziom „złego” LDL? Koreańscy naukowcy odkryli, ze pomogą nam kwaśne produktu. Dlatego do menu śniadania warto ubogacić o sok z prawdziwych pomarańczy i grejpfruta.  Taka kombinacja pomoże nam obniżyć poziom LDL nawet o 17 procent i HDL zwiększyć aż o 21 procent, jeśli pijemy trzy szklanki wspominanych soków dziennie. Następną rzeczą którą powinniśmy zrobić to dodać także do naszego menu kruszone orzechy włoskie, np. do jogurtu, co pozwoli podnieść HDL o 9 proc. Wreszcie, warto zamienić poranną kawę na herbatę. Naukowcy stwierdzili, że dzięki herbacie możemy obniżyć poziom LDL o 11 proc. Osoby, które mają wysoki poziom HDL, uważa się za długowieczne, ponieważ żyją one zwykle o 5–7 lat dłużej niż ci, którzy mają normalny poziom cholesterolu. Najskuteczniejszą formą walki z nadmiarem LDL jest czynne uprawianie sportów ruchowych. Dobrze jest biegać lub pływać, ale sam spacer też wystarczy. Jeśli okresowo prowokujemy serce do cięższej pracy, to gdy odpoczywamy, bije ono wtedy wolniej. Intensywny, uprawiany przez pół godziny, ale każdego dnia wysiłek jest bardzo pożądany. Jeżeli raz w tygodniu chodzimy na przykład do siłowni i spędzamy tam nawet kilka godzin – niewiele robimy dla swojego serca, ponieważ ono potrzebuje ruchu praktycznie codziennie. Pamiętajmy o tym.

Ciśnienie krwi

Każdy przewód (wąż) ma swoją przepustowość, a naczynia krwionośne nie aż tak bardzo się od niego różnią. Jeżeli chcesz uniknąć rozerwania owego węża tj. udaru krwotocznego, nadciśnienie tętnicze nie może przekroczyć górnego poziomu alarmowego.  Przekroczenie tego poziomu to narażanie się na ryzyko zawału serca, niewydolności serca i niewydolności nerek”. Staraj się utrzymać poziom ciśnienia tętniczego oznaczonego BP poniżej 120/80 mm słupa rtęci (mmHg). Co zrobić by ciśnienie krwi utrzymywać na właściwym poziomie? Cóż, specjalistami w tej dziedzinie są kanadyjscy naukowcy, którzy zauważyli, ze „wieczorne figle we dwoje” pozwalają zmniejszyć ciśnienie krwi średnio o 2,5 mmHg. Jeżeli to nie pomoże, a zazwyczaj powinno ;-), możesz wziąć znaną Ci polopirynę (aspirynę) w niewielkich ilościach czyli zawarty w tych lekach kwas acetylosalicylowy. Oczywiście znacznie lepszym rozwiązaniem jest zażycie dedykowanego leku o właściwej dawce, choć tym samym składzie czyli np. leku Acard lub Polocard. Przyjmowanie tych leków pozwoli obniżyć ciśnienie skurczowe o 6,8 mmHg i rozkurczowego o 4,6 mmHg. Ważne jest jednak by przed rozpoczęciem kuracji skontaktować się z lekarzem i ustalić właściwą terapię. Leki te mają swoje działania niepożądane, co oznacza, że w nielicznych przypadkach mogą nam bardziej zaszkodzić niż pomóc. I ostatnia rada, również od naukowców – módlmy się! Nowe badania pokazują, że ludzie, którzy modlą się często mają o 3,5 procent niższe ciśnienie rozkurczowe niż badani ludzie niepraktykujący.

Spokój serca

Twoje życie nie spoczywa w Twoich rękach. Ono spoczywa przede wszystkim w Twoim sercu. Ważne zatem by Twojemu sercu zapewnić spokój. W badaniu przeprowadzonym przez New England Journal of Medicine, ludzi, których serca były niespokojne, co oznacza powyżej 75 uderzeń na minutę (bpm), byli trzykrotnie bardziej narażeni na śmierć z powodu zawału serca niż badani z wynikiem poniżej tej wartości. Naszym celem jest liczba 65 uderzeń na minutę. Serce można przyzwyczaić do wolniejszego tempa uderzeń na minutę poprzez trening, ćwiczenia fizyczne. Metodą na osiągnięcie tego celu może być na przykład bieganie. Jeżeli trenujesz na siłowni ustaw sobie na bieżni krótki dystans rzędu 0,5 km i przebiegnij go w takim tempie aby przebiec go możliwie szybko. Następnie zmniejsz prędkość poruszania się bieżni o połowę i przebiegnij ten dystans w wolniejszym tempie. Potem skracaj dystans i przebiegnij na przemian raz szybko raz wolno do czasu aż poczujesz się zmęczony. W ten sposób przyzwyczaisz swoje serce do wolniejszego bicia.

Reklamy

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

6 responses »

  1. Przy wysokim ciśnieniu krew wyrzucana jest przez serce z olbrzymią siłą, uderza w ściany tętnic niczym kamień. Ciśnienie krwi powinien regularnie mierzyć każdy. Krew płynie w układzie naczyniowym pod ciśnieniem, podobnie jak woda w sieci wodociągowej. Jednak w odróżnieniu od sztywnych rur wodociągowych naczynia krwionośne są elastyczne i umięśnione.

    Odpowiedz
    • Pamiętajcie – jeśli mierzymy sobie ciśnienie w domu i stwierdziliśmy, że niestety przekracza normę, czyli 140/90 mmHg, możemy wówczas spróbować sami je obniżyć, czekając na wizytę u kardiologa. Początkowo jednak nadciśnienie nie skutkuje żadnymi objawami. Osoby dotknięte tą przykrą dolegliwością często nawet jej niestety nie zauważają. Ponad pół chorujących nie jest świadoma tej choroby. Jest to niebezpieczne, bo utrwalone wysokie ciśnienie krwi zwiększa często ryzyko uszkodzenia ważnych dla życia narządów, takich jak serce, czy mózg, nerki czy oczy.

      Odpowiedz
  2. Jak wiadmo w około 95% przypadków nadciśnienie nie ma wywołujących je przyczyn organicznych, niemniej brak aktywności fizycznej, otyłość, nadmierne spożycie alkoholu i soli, a także stres są najbardziej powszechnymi przyczynami wysokiego ciśnienia krwi.

    Odpowiedz
  3. Nieprawidłowości tętna mogą wskazywać na procesy chorobowe. Czyli tętno małe świadczy o zwężeniu zastawki aortalnej, tętno chybkie i tętno duże o niedomykalności zastawki aortalnej lub przetrwałym przewodzie Botalla, tętno dwubitne o kardiomiopatii przerostowej ze zwężeniem drogi odpływu, deficyt tętna o migotaniu przedsionków lub licznych pobudzeniach dodatkowych. Najprostszym sposobem rozpoznania nadciśnienia jest jego pomiar manometrem rtęciowym lub zegarowym. Odkładanie troski o serca na później może w najmniej oczekiwanym momencie zaowocować zawałem serca, udarem mózgu czy nagłym zgonem. Warto więc zapoznać się ze sposobami na zdrowe serce jak najdłużej.

    Odpowiedz
  4. Trzeba też i warto uprawiać sport, albo przynajmniej chodzić na spacery.

    Odpowiedz
  5. To nie jest takie proste zorientować się co jest zdrowe a co nie. Weźmy na ten przykład kwestię suplementacji. Żyjesz intensywnie. Masz dużo obowiązków, z którymi ledwo sobie radzisz: stresująca praca, dom, dzieci. Systematycznie uprawiasz sport, chodzisz do silowni, na aerobik lub na basen. W starszym wieku. Surówek jesz coraz mniej, bo ci szkodzą. Także warzywa gotowane nie wszystkie ci służą. Kapusta, kalafior, brukselka powodują wzdęcia oraz gazy. Szczawiu nie możesz jeść ze względu na kamienie w nerkach, z kolei z owocami musisz uważać, bo podwyższają poziom cukru we krwi. Probiotyki są skuteczne jedynie w konkretnych sytuacjach (takich jak wspomniane wyjałowienie organizmu antybiotykami). Pomimo swoich dobroczynnych właściwości, nie powinny być też przyjmowane profilaktycznie. Bo o żeń-szeniu można by pisać godzinami, na pewno poświęcę mu osobny artykuł. Dziś jedynie parę najistotniejszych kwestii. Zawsze przy preparatach zawierających ekstrakt z żeń-szenia zwracajcie uwagę, by był to także ekstrakt standaryzowany. Poza tym pamiętajcie o przeciwwskazaniach. Tempo życia, stresujacy zawod, zaburzenia osobowości, patologiczne stany psychiczne wywołane różnymi czynnikami to także jedynie niektóre czynniki tej niewidocznej na pozor sfery życia, która dla odzyskiwania stanu rownowagi poprzez organizm wymaga uzupełniania składników poprzez suplementację. Witamina B6 odpowiedzialna może być za produkcję dopaminy, serotoniny, kwasu gamma-aminomasłowego – które to także wpływają na odpowiednie zachowanie, a zatem też odczuwanie subiektywnych emocji poprzez danego człowieka. Niedobór witaminy B6 prowadzi u kobiet do cięższego przeżywania tzw. „zespołu napięcia miesiączkowego”.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: