RSS Feed

Jak zwiększyć odporność organizmu?

Posted on

Odpowiedzmy na pytanie jak zwiększyć odporność organizmu? Choroby infekcyjne, zwłaszcza dotyczące układu oddechowego, są najczęstszą przyczyną zachorowań u niemowląt oraz małych dzieci. A to również dlatego, że system odpornościowy  może być obniżony, skoro często łapiesz infekcje, srogo się męczysz, źle sypiasz.

Możesz wzmocnić swój system odpornościowy, stosując się do kilku prostych rad. Oto 9 metod na wzmocnienie odporności. Lekarze oraz epidemiolodzy alarmują: przed nami wiosenny szczyt zachorowań na infekcje górnych dróg oddechowych. Gwałtownie wzrasta liczba chorych na grypę, której każdy przypadek może być wnikliwie monitorowany poprzez specjalistów ze względu na ryzyko poważnych powiklań, np. zaburzeń pracy serca. Przemęczenie oraz niedobory witamin w połączeniu z jesienną aurą powinny zwiększyć podatność na infekcje. Skoro zatem zdrowy styl życia nie może być twoją mocną strona, możesz skorzystać z gotowych preparatów oraz suplementów diety na wzmocnienie organizmu. Kurację warto rozpoczać zatem już teraz, by wkroczyć w nadchodzący sezon przeziębień w pełni przygotowanym. O odporność organizmu zadbać jesteśmy w stanie w dzisiejszych czasach również dzieki szczepieniom, szczególnie tym najpopularniejszym, przeciwko grypie. Szczepionka nie da całkowitej gwarancji przed złapaniem danej choroby, ale zredukuje możliwość wystapienia nieoczekiwanych powikłań, czy może również ryzyka zgonu. Warto poddawać sie szczepieniom, ponieważ dzięki temu będziemy w stanie dodatkowo wspomóc nasz system immunologiczny.
Gdy do naszego organizmu wtargną wirusy czy może bakterie, budzi się system odpornościowy (układ immunologiczny). Do walki stają białe ciałka krwi – limfocyty. Dzięki produkowanym poprzez siebie związkom chemicznym, czyli przeciwciałom, unieszkodliwiaja chorobotwórcze drobnoustroje. Skoro limfocytów może być za malo, walka staje się nierowna. Zarazki mnoża się ponad miare, co objawia sie kaszlem, katarem, wysoką gorączką, bólami głowy. By do tego nie dopuścić, warto zrobić coś, by wzmocnić naszą armie obronną, czyli system odpornościowy. Ważne może być to również zwłaszcza u progu zimy. Szczepienia ochronne chronią nas przed poważnymi, a także śmiertelnymi chorobami zakaźnymi pobudzając odporność swoistą organizmu. Dzięki szczepieniu w sytuacji kontaktu z drobnoustrojem, przeciwko któremu zostaliśmy uodpornieni, komórki układu immunologicznego żwawo zaczynaja produkować przeciwciała przeciwko temu drobnoustrojowi tak, że dolegliwość sie nie rozwija albo posiada przebieg lekki. Jesień to również nie czas na rygorystyczne diety oraz glodówki. Potrzebna może być nam energia (dodatkowa do ogrzania ciała podczas niskich temperatur) i dużo witamin. Należy zadbać by w diecie znalazły się zdrowe produkty w tym warzywa oraz owoce. W każdej domowej apteczce powinny znaleźć się preparaty zawierające witaminę C, czyli kwas askorbinowy. Może być on zasadniczym związkiem dla naszego organizmu, a przede wszystkim dla układu odpornościowego. Witamina C reguluje m.in. produkcję kolagenu, niezbędnego dla skóry i stawów, chroni przed stresem oraz działaniem wolnych rodników, sprzyja podziałom komórkowym, uczestniczy w produkcji witaminy E, działa przeciwalergicznie, obniża cholesterol, pobudza produkcję czerwonych krwinek oraz gojenie ran i wzmacnia nasz system immunologiczny, zmniejszając podatność organizmu na wszelkie infekcje oraz dolegliwości zakaźne. Przyjmując kwas askorbinowy np. w czasie przeziębienia, mamy pewność, że czas trwania dolegliwości się skróci, dzięki czemu szybciej wrócimy do normalnego funkcjonowania. Doskonałym źródlem witaminy C są owoce, pośrod których wyrożnia sie: czarne porzeczki, kiwi, pomarańcze, jagody, maliny i ananasy. Warto wiedzieć jednak, że największe stężenie kwasu askorbinowego znajdziemy w owocach dzikiej róży.
Nie każdy nie mniej jednak chce albo może stosować się do powyższych zaleceń, i dlatego u wielu ludzi pojawia sie potrzeba dodatkowego wzmacniania ukladu odpornościowego, czyli tzw. immunostymulacji. W aptekach dostępnych może być bez recepty dużo różnorodnych preparatów, które maja za zadanie wzmacniać funkcje obronne naszego organizmu czyniąc je bardziej wydajnymi. Jednak, jak przy każdym leku, przed zastosowaniem jego należy skonsultować się z lekarzem, który określi czy może terapia taka może być wskazana oraz czy może nie posiada jednocześnie do niej przeciwwskazań zdrowotnych. Podczas chłodnych dni niedojadanie, czy może znaczące obniżenie kaloryczności pożywienia zmniejszają odporność, co w okresie zimy sprzyja przeziębieniom oraz grypom. Jeśli spędzamy czas aktywnie to również tym bardziej warto zadbać, by nasze menu było sycące oraz dostarczało odpowiednią ilości energii.
Sen oraz wypoczynek
Przemęczony organizm może być podatniejszy na infekcję. I dlatego nie wolno zarywać nocy, niedosypiać. Dorosły czlek potrzebuje ok. 8 godzin snu na dobe. Odporność organizmu osłabiają również sytuacje stresowe, nasze życie w napięciu. System obronny może być ściśle powiązany z systemem nerwowym. Zdenerwowanie zakłóca ich współpracę. By do tego nie doszlo, trzeba codziennie poświecić trochę czasu na relaks, odprężenie, wyciszenie. Im więcej pijesz alkoholu, tym łatwiej lapiesz infekcje. Alkohol wzmaga bowiem procesy zapalne, a hamuje produkcje leukocytów, czyli komórek 
ukladu odpornościowego. Zawarty w alkoholu etanol upośledza pracę bialka TRL4. A to również jesteśmy w stanie ono informuje komórki układu odpornościowego o zagrożeniu oraz daje im sygnal do zwalczania chorobotworczych bakterii. I dlatego akurat w tym wypadku najgorsze, co jesteśmy w stanie zrobić, gdy mamy goraczkę oraz czujemy dreszcze, to również skorzystać z babcinych zaleceń oraz wypić kieliszek wodki czy może koniaku „na rozgrzewkę”. Warto również pamietać, by przed snem wyłączyć wszystkie światła oraz zasunąć zasłony, tak by w sypialni panowała całkowita ciemność. Wtenczas bowiem w szyszynce wydziela się melatonina, która nie jedynie reguluje dobowy rytm, ale również zapewnia sprawne działanie układu odpornościowego. Zaburzenia w wydzielaniu melatoniny podnosza ryzyko zachorowania na raka piersi oraz nasilają dolegliwości u osób cierpiących na dolegliwości autoimmunologiczne, takie jak łuszczyca czy może reumatoidalne zapalenie stawów. Sen potrzebny może być zawsze ale musimy mieć na uwadze, że niedomiar snu powoduje osłabienie organizmu a tym samym większą podatność na wirusy oraz przeziębienia. Z tego powodu należy spać codziennie minimum 6-7 godzin.
Rezygnacja z używek
Alkohol, papierosy, kawa niszczą witaminy (głównie witaminę C) oraz mikroelementy, które wzmacniają nasze siły obronne. Chociaż rzucenie palenia może być trudne, na pewno warto choćby ograniczyć liczbe wypalanych papierosów. Najsilniej wzmocni nasza odporność korzeń traganka chińskiego (Astragalus membranaceus), u nas mało znany, ale w medycynie chińskiej ceniony oraz stosowany od ponad dwoch tysięcy lat. Dziś wiemy, skąd sie wzieła jego popularność w tradycyjnej medycynie Azji oraz na Dalekim Wschodzie. Jak wykazali uczeni z uniwersytetu w Hongkongu, zawiera on unikalne związki chemiczne, które oczyszczają organizm z toksyn oraz podnoszą sprawność ukladu odpornościowego. Po wypiciu wyciągu z traganka wzrasta we krwi poziom makrofagów oraz limfocytów T, głównych sił organizmu do walki z infekcjami. Powszechnie znanym panaceum na wszelkie infekcje może być czosnek. Czosnek zawiera dużo pochodnych siarki, czemu zawdzięcza nie jedynie swój intensywny smak oraz zapach, ale też dobroczynne właściwości. Są to również lotne związki siarkowe, pełniące funkcje bakteriostatyczne i organiczne związki – alliina oraz skordynina. Ponadto bogaty może być w olejki eteryczne, błonnik, cukry, flawonoidy, witaminy z grupy B, mineraly (selen, wapń, fosfor, żelazo, magnez, a rownież – co ciekawe – uran). Może być naturalnym antybiotykiem, niszczącym wirusy, grzyby, bakterie oraz pasożyty w układzie oddechowym oraz pokarmowym. Dodatkowo reguluje metabolizm tłuszczów, dzieki czemu obniża poziom cholesterolu. Drażniące związki siarki mobilizują komórki układu odpornościowego do wzmożonej pracy oraz ochrony przed patogenami. Pamiętajmy również, że najlepszymi zdrowotnymi wlaściwościami charakteryzuje sie czosnek świeży (najlepiej jedzony z natką pietruszki niwelującą specyficzny zapach), a poddany obróbce termicznej zachowuje jedynie walory smakowe.
Hartowanie
Sprawdza się np. brodzenie w zimnej wodzie. Trzeba napełnić nią wannę tak, by sięgała do połowy łydek. Po kilkunastu minutach brodzenia trzeba stopy bardzo dobrze osuszyć oraz wymasować (można użyć balsamu rozgrzewającego). Oprócz nabywania umiejętności pływackich, woda doskonale hartuje młodego człowieka. Myśląc o hartowaniu ciała, nie można zapomnieć o warunkach cieplnych we własnym mieszkaniu. Zimą najlepsza temperatura w pokojach to również 18-20oC. Pokoje powinny być też naturalnie codziennie wietrzone, bo gromadzi się w nich kurz, roztocza, dym z papierosów oraz bakterie. Zimowa aura nie powinna odstraszać od wyjścia na dwór. Także przy temperaturze -5 czy może także -10oC warto uprawiać regularne marszobiegi albo długie spacery. Dzieki nim poprawi się kondycja oraz odporność organizmu. Od dawna zalecanym sposobem na hartowanie organizmu może być naprzemienny natrysk. Najpierw ludzkie ciało polewamy ciepłą wodą (20-30 sekund), a w następnej kolejności chłodną (2-3 sekundy). Rożnice temperatur trzeba zwiększać stopniowo oraz zawsze kończyć zabieg woda o temperaturze ciała. by zwiększyć odporność musisz zahartować swój organizm! Regularna aktywność fizyczna będzie Twoim sprzymierzeńcem, możesz spróbować również chodzenia na boso – na początku zacznij od podłogi w swoim domu, nastepnie przenieś sie na zimne kafelki, aż w końcu będziesz mógł bez problemu poruszać się po oszronionej trawie. Kontakt z zimnem może być dobrym sposobem na zwiększenie odporności, nie mniej jednak nie poleca się jego osobom chorowitym. Dobrym rozwiązaniem może być również branie naprzemiennego cieplego i zimnego prysznica – nie dość, że odmłodzi to również Twoją skórę to rownież jednocześnie poprawi kondycję układu immunologicznego.
Aktywność fizyczna przede wszystkim
Doskonałą receptą na zwiększenie odporności może być aktywność fizyczna. Lekarze podpowiadają, że powinniśmy korzystać z wzoru: 3x30x130. Można jego przetlumaczyć w następujący sposób – co najmniej 3 razy w tygodniu poświecaj 30 minut na ruch. Wybieraj taki sposób aktywności, np. bieganie, jazda na rowerze, pływanie, by tętno osiągało wartość 130 uderzeń na minutę. Nigdy za dużo ruchu na świeżym powietrzu, i dlatego warto codziennie energicznie maszerować, np. w drodze do albo z pracy, poprzez pół godziny. Po każdym wysiłku fizycznym związanym z praca zawodową, pracą na działce albo w ogródku czy może sportem rekreacyjnym lub wyczynowym itp. należy wykąpać się pod prysznicem. Sport oraz ruch są konieczne kiedy chcemy zwiększyć odporność organizmu. Osoby, które sa aktywne rzadziej są przeziębione oraz mają na ogół lepsze samopoczucie. Zalecany może być też ruch na świeżym powietrzu także wówczas, kiedy pogoda nie zachęca do chociażby wysunięcia nosa za okno. Warto wyjść na spacer albo przynajmniej wykonać parę porannych ćwiczeń przy szeroko otwartym oknie.
Dieta to rownież podstawa
W diecie wzmacniającej odporność powinny sie znaleźć warzywa oraz owoce, które obfitują w tzw. antyoksydanty (przeciwutleniacze), a które – walcząc z wolnymi rodnikami – sprzyjają naszej odporności. Są to również głównie witaminy A, C oraz E, zawarte m.in. w marchwi, szpinaku, brokułach, pomidorach, papryce (zwłaszcza czerwonej), cytrusach i porzeczkach oraz truskawkach (także mrożonych). W odpornościowej diecie nie może zabraknąć jogurtu naturalnego z żywymi kulturami bakterii, które pobudzaja białe ciałka krwi do większej aktywności. Prowadza jakoby ćwiczenia na poligonie, przygotowując je do ewentualnej obrony. Odżywianie może być ważne zatem już od pierwszych dni naszego życia. Dla noworodka oraz niemowlęcia najlepszym pokarmem może być mleko matki, bo posiada nie jedynie optymalny skład odżywczy, ale może być też bogate w przeciwciala odpornościowe, dzięki czemu dzieci karmione piersią rzadziej chorują. Wraz z kolejnymi miesiącami oraz latami życia dziecka diete rozszerzamy oraz wzbogacamy o produkty takie, jak: warzywa, owoce, mięso oraz jajka będące źródłem niezbędnych składników odżywczych, wielu witamin oraz minerałów. Właściwie zbilansowana właściwa dieta zabezpiecza dzieci oraz dorosłych przed niedoborami pokarmowymi oraz osłabieniem odporności. Nasze babcie przekonywaly, że nic tak nie stawia na nogi podczas przeziębienia jak gorący rosół z kury. Oraz miały rację. Podczas jego gotowania z miesa kurzego wydziela się cysteina, która dziala podobnie jak stosowany w infekcjach wirusowych specyfik acetylocysteina. Radzily również jeść czosnek, bo zawarty w nim alicin posiada dzialanie antybakteryjne. Bardzo dobrze może być również codziennie jeść kaszę jęczmienną albo płatki owsiane czy może jęczmienne. Zboża te mają bowiem dużo betaglukanu, włókna błonnikowego o silnych wlaściwościach antybakteryjnych. Dodajmy do diety naturalne antybiotyki, które są świetnie podnoszą odporność organizmu. Do nich należą: czosnek, miod, cytryna. Zatem pij w ciągu dnia herbatę z dużą ilością cytryny a na noc przygotuj sobie gorące mleko z czosnkiem oraz 2 łyżeczkami miodu. Napary, zwłaszcza z cynamonu, imbiru, czarnego bzu oraz dzikiej róży – znakomicie sprawdzają się w przypadku wychlodzenia organizmu oraz przeziębień. Stosowane są w leczeniu grypy, kaszlu, nieżytu drog oddechowych, działają wykrztuśnie oraz odkażająco. Dużo produktow spożywczych, przede wszystkim warzyw o owocow zawiera cenne antyoksydanty, pomocne w walce z infekcjami. Najbardziej znanym może być witamina C, nieco mniej, witamina E. Witaminy te jesteśmy w stanie znaleźć w produktach takich jak: brokuly, brukselka, kalafior, marchew, grejpfrut, kiwi, mango, czerwona, zielona oraz żólta papryka, truskawki, pomidory, orzechy, nasiona słonecznika. Wciąż jeszcze mniej znanym antyoksydantem może być cynk, który zwiększa produkcję bialych krwinek, jednakże ze względu na brak jednoznaczych badań naukowych, ktore potwierdzałyby działanie suplementów, lepiej przyjmować cynk w naturalnej postaci jedząc: ostrygi, czerwone mieso, drob, fasolę, orzechy, owoce morza, całe ziarna, platki oraz produkty mleczne. Selen – następny przeciwutleniacz – występuje w orzechach brazylijskich, brązowym ryżu, tuńczyku, wolowinie, drobiu, czosnku, produktach pelnoziarnistych. Z kolei beta karoten zwiększa liczbę komórek zwalczających infekcje oraz jesteśmy w stanie jego znaleźć w brokułach, marchewce, kapuście pekińskiej, fasolce szparagowej, czerwonej papryce, pomidorach.

Advertisements

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

6 responses »

  1. Moim zdaniem najlepszy na wzmocnienie odporności jest tran. Tran witaminę A i D oraz Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe z rodziny Omega-3. Witamina A pomaga w utrzymaniu prawidłowego widzenia. Tran to nic innego jak ciekły tłuszcz, otrzymywany z wątroby ryb. Nazwa ta zastrzeżona jest dla tłuszczu otrzymywanego z wątroby dorsza atlantyckiego lub innych ryb z rodziny dorszowatych. Dlatego nie należy mylić go z olejem z wątroby rekina. Witamina D przyczynia się do utrzymania prawidłowej budowy kości i zębów oraz pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Witaminy A i D pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

    Odpowiedz
    • Olej z wątroby rekina też jest cenny. Poza omega-3 i omega-9 zawiera skwalen i alkiloglicerole. Działa pro-ozdpornościowo, pro-zdrowotnie, przyspiesza gojenie i łagodzi stany zapalne… i wiele, wiele więcej. Skwalen jest np. gw składnikiem wielu szczepionek. Ja łykam Rekinol i daję też dzieciom – i nie mamy powodów do narzekania na zdrowie.

      Odpowiedz
  2. trzeba jeść dużo witaminy C najlepiej w postaci naturalnej czyli w warzywach i owocach

    Odpowiedz
  3. Zdrowe Odżywianie

    Odnośnie diety zwiększającej naturalną odporność organizmu polecam jedzenie warzyw krzyżowych: kapista, brokuł, kalafior itd – zawarte w nich związki siarki (izotiocyjaniny ) dodatkowo stymulują odporność.

    Odpowiedz
    • Popieram. Izotiocyjaniany – sole lub estry kwasu izotiocyjanowego będące tautomerami rodanków (tiocyjanianów), a także analogami siarkowymi izocyjanianów. Hamują rozwój komórek nowotworowych; działanie przeciwzapalne i antybakteryjne, m.in. w stosunku do Helicobacter pylori odpowiedzialnej za rozwój wrzodów żołądka. Zawierają jednowartościowy anion i należą do grupy pseudohalogenków. Niektóre z nich są wykorzystywane przy sekwencjonowaniu białek metodą degradacji Edmana.

      Odpowiedz
  4. miss America

    Co mogę wam powiedzieć o zdrowiu? Ważne są witaminy. Zima oraz na przedwiośniu brakuje świeżych warzyw oraz owoców. Cytrusow nie lubisz, a kapustę kiszoną jesz w niedzielę, jeśli nie zapomnisz jej kupić. Ciągła walka z infekcjami, brak słońca oraz ruchu sprawiają, że spada odporność. Na pewno grupą narażoną na niedobory witamin są ludzie starsi. Dlaczego? Bo często cierpią oni na rozmaite problemy żołądkowo-jelitowe, czy może również brak apetytu, a czasami w podeszłym wieku występuje kłopot upośledzonego wchłaniania składników pożywienia. Niacyna inaczej znana jako witamina B3. Najbardziej widoczne efekty jej codziennego brania można zauważyć u osób z chorobami serca. Znacznie obniża u nich ryzyko zawału, ataku serca i śmierci z przyczyn kardiologicznych.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: