RSS

Ból szyi i ból karku – jak sobie radzić i jak zaradzić?


Czasami ból szyi może być konsekwencja niezwykle niewygodnej pozycji w czasie snu albo podczas pracy lub też długiego trzymania głowy w jednej pozycji, np. na fotelu podczas oglądania telewizji. Pojawia się także wtedy, kiedy nasza ogólna aktywność ruchowa może być nadto za mała, a mięśnie słabe oraz malo elastyczne. Bywa rownież wynikiem naciągnięcia mięśni pod wpływem gwałtownego ruchu, np. ostrego hamowania samochodu czy może nawet autobusu. Czasem przyczyny bolu szyi sa poważniejsze: wiażą sie ze zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa szyjnego oraz przykurczem mięśni szyi. Wówczas bywaja nazywane migrena szyjną. W ostatnim okresie obserwuje się wyraźnie narastającą częstość występowania tego typu dolegliwości. Może to rownież być też uwarunkowane ogolnie mniejszą aktywnością ruchową i zmianą charakteru oraz stylu wypoczynku. Wyciągana, naciągana, przeciążana – szyja doświadcza bólu. Gdy dokucza próbujemy samodzielnie uporać się z problemem oraz zazwyczaj jesteśmy w tym skuteczni.

Ale czasem jednakże dolegliwości w okolicach karku to również sygnal poważniejszych kłopotów, w tym neurologicznych. Gdy często dokucza nam ból karku, od razu myślimy, że mamy dyskopatię. Tymczasem zazwyczaj jego źródłem sa napiete mieśnie. Niekiedy są tak mocno naprężone, że dochodzi do naderwania przyczepów, które przytwierdzają je do kości. Stałe napięcie mieśni karku może być też efektem długotrwałego stresu albo częstego trzymania głowy pod jednym kątem. Z czasem prowadzi do przykurczu mięśni oraz ograniczenia zakresu ruchów głową. Przyczynia się rownież do zmian w kregosłupie szyjnym. Przykurcz powoduje bowiem, że mięsień może być ustawiony w niewlaściwej pozycji. To rownież prowadzi do przeciążeń poszczególnych segmentów kregosłupa oraz z czasem zmian zwyrodnieniowych w obrębie dysków oraz stawow międzywyrostkowych. Przyczyna bólu są wówczas nie jedynie mięśnie, ale również ucisk dysku na korzenie nerwowe lub ocieranie się o siebie struktur kręgosłupa szyjnego, które wskutek zwyrodnień zanadto się do siebie zbliżyły. A zatem brak ruchu, który zapewnia mięśniom elastyczność i siłe, oraz przeciążenia skutkują bólami karku. Coraz dużo częściej po pracy albo w czasie wypoczynku wieczornego znaczny odsetek ludzi przyjmuje niefizjologiczna pozycje leżaca z podpórką samej głowy (np. na wałku wersalki albo tapczanu), a nie kręgów szyjnych kregosłupa, oraz w tej jakoby zawieszonej za głowę pozycji, mniej albo bardziej poziomej, rzekomo swobodnie wypoczywajac, ogląda program telewizyjny albo slucha programu radiowego. Sprzyja to również odkształceniom kręgosłupa, zwlaszcza odcinka szyjnego, oraz wtórnym zmianom korzeniowym. Bol oraz sztywność szyi, trudności w wykonaniu ruchu, zazwyczaj dotyczy to również bardziej jednej strony. Skoro do owych objawów dołącza się promieniowanie bólu do ramion oraz barkow i uczucie kasku na głowie oraz promieniowanie bólu od potylicy ku jej wierzchołkowi, a również szum oraz dzwonienie w uszach, omdlenia oraz mdlości można przypuszczać, że klopot wiąże się ze zmianami w kręgosłupie szyjnym. Leczenia wlaściwego bólów szyi polega głównie na unikaniu obciążających ruchów oraz pozycji i ćwiczeniach rozluźniających oraz wzmacniających mięśnie. Czasem niezbędne może być podanie środków przeciwbólowych oraz przeciwzapalnych i profesjonalna rehabilitacja. Nerwoból o takiej lokalizacji zaczyna się stopniowym nasileniem bólów karku oraz głowy w okolicy potylicznej. Chory często niespodziewanie (np. po obudzeniu sie rano) zaczyna odczuwać ostry bol w karku, promieniujący do barku lewego albo prawego (lub obu równocześnie) oraz okolicy międzyłopatkowej, a niekiedy dalej wzdłuż ramienia oraz przedramienia.

Jak wiadomo bólom tym może niekiedy towarzyszyć wrażenie dretwienia, cierpniecia albo również mrowienia palcow dloni, a niekiedy także całych kończyn gornych. Równolegle z tymi dolegliwościami chorzy odczuwaja mniej albo bardziej usztywniony kark i nasilanie się dolegliwości bolowych przy wszelkich ruchach w zakresie kręgów szyjnych albo stawów barkowych. Nim zdecydujesz się na konsultację lekarska, związaną z bólem szyi, warto przeanalizować, jaki może być charakter dolegliwości. Lekarz pierwszego kontaktu, decydując o ewentualnej diagnostyce, bądź skierowaniu cię do specjalisty (najcześciej ortopedy, bądź neurologa, ale oraz stomatologa, a także kardiologa czy może laryngologa), powinien przeprowadzić dokładny wywiad. Informacja, że po prostu boli cię szyja, nie wystarczy. Istotne są okoliczności, w jakich do dyskomfortu dochodzi, intensywność, odmienne objawy towarzyszące, w tym ból głowy, bezsenność, a również to rownież czy może ograniczona może być ruchomość szyi. Ból karku powoduje siedzienie przy biurku, przeciąg, stres, lub spanie w nieodpowiedniej pozycji. Uczucie sztywności oraz bol szyi ograniczają swobodne poruszanie głową. Zamiast trzymać ją w jednej pozycji, by uniknąć cierpienia, skorzystaj z prostych sposobów, ktore złagodza dolegliwości oraz rozluźnią mięśnie karku.

Pamiętaj, że jeśli odczuwane dolegliwości nie są bezpośrednim następstwem urazu tej okolicy, to również w celu zmniejszenia albo zlikwidowania dolegliwości należy:
– starać się o usprawnienie ruchowe tej okolicy kregosłupa za pomocą ćwiczeń ruchowych albo delikatnych masaży rozluźniających system mięśniowo-więzadłowy i utrzymujących sprawność ruchową w stawach międzykręgowych,
– dbać o prawidłowe występowanie glowy w stosunku do kręgów szyjnych oraz właściwą ruchomość w tym zakresie,
– stosować nacierania tej okolicy spirytusem salicylowym albo również maścią rozgrzewającą, by doprowadzić w ow sposób do wzmocnienia mięśni karku oraz okresowego ich rozluźnienia,
– zlikwidować ewentualne współistniejące ogniska zakażenia, ktorych obecność może podtrzymywać proces zapalny w stawach międzykręgowych oraz tkankach otaczających te stawy,
– dbać o przyjmowanie poprawnej pozycji podczas leżenia
– jeśli to rownież możliwe – leżenie na twardym podłożu. Budowa kostno-stawowa szyjnego odcinka kręgosłupa może być delikatna, a przecież mieści się w niej rdzeń kręgowy, korzenie nerwów rdzeniowych, a również strategiczne tętnice, zapewniajace właściwe odżywienie oraz dotlenienie mózgu.

A zatem kłopot z kregosłupem na tym poziomie nie jedynie grozi uporczywym bólem oraz obniżeniem jakości życia, ale oraz powikłaniami neurologicznymi, zaburzeniami funkcji mozgu czy może ucha wewnetrznego, będącego elementem zmyslu sluchu, a również równowagi. Najczęstszą przyczyną bólów karku może być napięcie mieśni oraz przeciążenie kręgów kregosłupa. Prowadzi do nich np. praca z komputerem, spanie na stercie poduszek czy może bardzo długo utrzymujący się stres (powoduje mimowolne napinanie mieśni szyi oraz glowy). Winne może być też również siedzenie w przeciagu. Strumień chłodnego powietrza podrażnia zakończenia nerwowe znajdujące sie w skórze, zwane korzonkami. To również uruchamia reakcje łańcuchowa prowadzącą do bolesnego przykurczu mięśni. Ból szyi czy może karku to rownież objaw zaburzeń rozwojowych szyjnego odcinka kręgosłupa, dolegliwości zapalnych, w tym reumatoidalnego zapalenia stawow, metabolicznych (osteoporozy). Kręgosłup przestaje zapewniać stabilność głowie po urazach, wypadkach, w wyniku przewlekle przyjmowanej niewłaściwej postawy (np. praca siedząca). Szkodliwy może być też także sport. Pływajac nieumiejętnie, z głowa nad powierzchnia, rownież można szyi zaszkodzić. Gdy głowa może być nadto uniesiona (monitor za wysoko), skręcona (monitor stoi z boku biurka), opuszczona (laptop na kolanach), mięśnie karku nadmiernie się napinają oraz następuje przeciażenie odcinka szyjnego kręgosłupa. Nie dziw się zatem, że po kilkugodzinnej pracy masz bóle karku, a czasem barków oraz glowy. Następstwem niewłaściwej pozycji przed komputerem bywają przykurcze mięśni (zlikwidować je może jedynie fachowa rehabilitacja) i zmiany zwyrodnieniowe. Naturalnie dolegliwość powstaje wskutek „zużycia” kręgów i stawów. Zwyrodnienia powstają poprzez całe nasze życie – przyczyniają się do tego urazy mechaniczne, stałe obciążenie stawow. Często obok procesów uszkadzających chrzastkę zachodzą zmiany regeneracyjne – w ów sposób nasz organizm podejmuje walkę. Czesto jednakże ja przegrywa oraz wtenczas dochodzi do uszkodzenia powierzchni stawu, tworzenia nadżerek oraz torbieli pod chrząstką. W procesach odtwórczych dochodzi do powstania tkanki bliznowatej, jednakże staw może być więc już zwyrodniały, a jego nierówna powierzchnia przyczynia się do bólu karku oraz sztywności. Bezruch szkodzi kręgosłupowi. I dlatego podczas pracy z komputerem co pewien czas zrób parę obrotów głową – raz w prawo, raz w lewo. 2-3 razy w tygodniu wykonuj ćwiczenia rozciągające oraz wzmacniające mięśnie szyi oraz obręczy barkowej, powtarzając każde po parę razy. Powoduje to również ucisk – najpierw na więzadła kręgosłupa, później na nerwy wychodzące z rdzenia kręgowego – co może być przyczyną uciążliwego bolu karku oraz rwy ramieniowej. Bólom towarzysza: – osłabienie, – zanik mięśni, – obniżenie sprawności precyzyjnych ruchow palców, – utrata kontroli nad stawem ramiennym oraz łokciowym. Przechyl głowę do tyłu, do przodu, do prawego oraz lewego ramienia, następnie maksymalnie skręć ją w lewo oraz w prawo. Obejmij lewą ręką głowę od tyłu, połóż na niej prawą dłoń oraz naciskaj nią poprzez chwilę, zmuszając głowę do skłonu w lewo; powtorz, zmieniajac stronę. Połóż prawą rękę na prawej skroni, przechylaj głowe w prawo, stawiając jej opór ręką. W następnej kolejności napieraj głową w lewo, do przodu, do tyłu, blokując jej ruch ręką.

Pamiętaj, że w przypadku przewlekłych dolegliwości bólowych w okolicach szyi najczęstsza przyczyna są zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa. W ich przypadku jednakże zazwyczaj wystepuje również klopot z ruchomościa szyi: ból pojawia się przy poruszaniu, może być kłopot z szybkim, sprawnych pochylaniem głowy, odwracaniem, etc. Sterta poduszek pod głowa nie daje wytchnienia karkowi podczas snu, zwiększa bowiem napięcie mięśni karku oraz barków. I dlatego śpij na jednej, dość płaskiej poduszce. Najlepiej sprawić sobie ortopedyczną, która posiada zagłębienie na głowę oraz wybrzuszenie pod szyję. Zapewnia fizjologiczne ułożenie odcinka szyjnego kręgosłupa oraz sprzyja rozkurczeniu napiętych mięśni. Unikaj spania na brzuchu, z głową przekrzywioną na bok. Pozycja taka przeciąża kręgi oraz zwiększa napiecie mięśni. Inną przyczyną bólu karku może być też osłabienie mięśni karku. Przyczyną takiego osłabienia może być brak aktywności fizycznej. Poprzez brak ćwiczenia mięśni szyjnych nie zapewniają one skutecznej stabilizacji szyjnego odcinka kręgosłupa, a to rownież powoduje ból. Też gdy ćwiczymy bez rozgrzewki albo nieuważnie naciagniemy mięśnie, jesteśmy w stanie spodziewać się bólu. Ból nagły, przypominający uklucie, punktowy, jakoby w „centrum” szyi, ewentualnie „rozlewający się” na boki, to również najczęściej objaw dolegliwości zwiazanych z trybem życia. Pojawia sie po konkretnej, nadwyrężającej szyje czynności oraz bystro mija po jej ustaniu, a łagodzi jego wiec już rozmasowanie bolącego miejsca. Masaż daje najlepsze efekty, kiedy wykona jego profesjonalista, ale skoro dolegliwości nie sa nasilone, sama również możesz rozluźnić napięte mieśnie karku oraz pleców. Ugniataj je palcami tak jak przy wyrabianiu ciasta. By efekt był lepszy, do masażu użyj olejków rozmarynowego oraz majerankowego (dodaj 2 krople do łyżeczki oleju jadalnego). Ale nie masuje się kręgosłupa, jedynie otaczające jego mieśnie. Do następnej przyczyny bólu karku zaliczamy nieprawidłową postawę. Ból pojawia się, kiedy mieśnie karku poddane są długotrwałemu napięciu. Do takich sytuacji dochodzi w czasie wielogodzinnej pracy przed komputerem, nadmiernego pochylania glowy podczas czytania książki, długiej jazdy samochodem. Bol może być też też spowodowany niewlaściwym ułożeniem głowy podczas snu. Na taki sporadyczny ból szyi z pewnością pomaga odpoczynek. Wyśpij się na materacu średnio twardym, bez żadnych „peknieć”. Wybierz poduszke, ktora nie wymusza kolejnego nadwyrężenia kregosłupa oraz okolicznych mięśni czy może nerwów, a rano obudzisz sie w lepszym stanie. Skoro nie (zdarza sie, że ból spowodowany nadwyrężeniem mięśni nie może być ostry, a uporczywy, utrzymujący się poprzez parę dni), przeanalizuj, co możesz zrobić dla swojego kręgosłupa. Czasem przyczyna nawracajacych problemów może być banalna: choćby niewłaściwe buty do biegania po twardym podłożu. Przy bólu napięciowym mięśni ulgę przynoszą ciepłe okłady. Możesz np. położyć na karku recznik zmoczony w gorącej wodzie albo termofor lub polewać kark cieplym prysznicem. Zimne okłady natomiast są pożądane przy urazach, np. kiedy ból szyi oraz ograniczone ruchy głową pojawiły się po gwałtownym hamowaniu samochodu. Wtenczas natychmiast w obolałym miejscu połóż np. mrożonke Kolejną przyczyną bólu karku może być zawianie karku. Wiąże się to również z nadmiernym wychlodzeniem organizmu. Do takiego zawiania może dość np. podczas jazdy samochodem przy odsuniętej szybie, w przeciągu. Warto również pomyśleć o profesjonalnym masażu (dowiedz sie, jaki dokładnie poleca fizjoterapeuta przy takich problemach). Zacznij jednakże od relaksującej kąpieli (jeśli rozmiar wanny na taką pozwoli), a wciąż jeszcze lepiej godzinnej sesji pływania, powtarzanej trzy razy w tygodniu. Uwaga! Dla szyi pływamy na plecach albo z zanurzoną twarzą. Gdy boli cię kark wskutek napięcia mięśni, sięgnij po plastry oraz maści rozgrzewające. Ciepło dziala rozkurczająco. Skoro powodem twojego cierpienia są zwyrodnienia odcinka szyjnego kręgosłupa, ulge przyniosą ci doustne niesteroidowe środki leczenia przeciwzapalne dostępne bez recepty albo żele oraz maści o działaniu przeciwbólowym oraz przeciwzapalnym. Warto najpierw sięgnąć po preparaty do smarowania, bo działają jedynie w miejscu bólu.

Reklamy

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

9 responses »

  1. często niestety miewam bóle karku, bardzo dokuczliwe. Co poradzicie?

    Odpowiedz
  2. Zabrakło mi jakichś wskazówek jak nie dopuścić do tego by w ogóle bóle karku i szyi się nie pojawiło czyli o profilaktyce. A jest o czym pisać moim zdaniem.

    Odpowiedz
    • Żeby nie dopuścić do bólu karku i szyi trzeba przede wszystkim pamiętać o postawie podczas siedzenia i nie siedzieć cały czas w tej samej pozycji. Czasami ból jest spowodowany chorobą, ale wtedy to trzeba iść do lekarza.

      Odpowiedz
  3. Na ból szyi pomagają masaże. Wiem co mówię!

    Odpowiedz
  4. Polecam ćwiczenie na bolącą szyję. Trzeba ją robić w siadzie po turecku, na krześle z nogami ułożonymi na ziemi. Jedną rękę należy wyciągnąć wzdłuż prawej strony ciała lub krzesła, natomiast drugą położyć na czubku głowy i przyciągnąć głowę do swojego lewego ramienia. Następne ćwiczenie – też na siedząco. Splatamy ręce i kładziemy sobie je z tyłu głowy. Plecy wtedy prostujemy i zbliżamy ręce do naszego uda, a brodę mamy blisko klatki piersiowej. Jeszcze jedno ćwiczenie – na stojąco. Stajemy w lekkim rozkroku, a wtedy ręce wyciągamy sobie wzdłuż ciała. Sięgamy wtedy dłońmi do tyłu i prawą ręką chwytamy lewy nadgarstek. Działa!

    Odpowiedz
  5. Moja rada może być tylko jedna. Zamiast trzymać głowę w jednej pozycji należy je zmieniać – po prostu skorzystaj z prostych sposobów – zmieniaj położenie głowy wtedy mięśnie karku tak się nie męczą i szyja i kark nie boli.

    Odpowiedz
  6. Dietę zbilansowaną można skomponować na podstawie zaleceń, udać się po porade do dietetyka albo wybrać dobry catering dietetyczny. Może być to również szczególnie ważne podczas odchudzania, gdy ograniczamy ilości spożywanych produktów. Organizm to również skomplikowana „maszyna” oraz jeśli zabraknie chociażby małego trybiku, jakim może być np. witamina, to rownież cały zaczyna szwankować. I dlatego nie warto wierzyć dietom cud oraz igrać ze zdrowiem. Warto natomiast zaufać specjalistom oraz kierować sie sprawdzonymi wskazowkami. Myślę, że przede wszystkim należy uświadomić sobie jedną rzecz – zdrowe odżywianie to również działanie długofalowe. Nie może być to rownież proces trwający tydzień, miesiąc czy może rok. Dbać o swoje ludzkie zdrowie należy poprzez cale życie! I dlatego jestem przeciwniczką diet, które narzucają nam jedzenie głównie produktów wysokobialkowych czy może ograniczanie kilokalorii do 500 dziennie. Ludzkie cialo zwykłego człowieka to również wspaniała oraz skomplikowana maszyna. Do prawidłowego funkcjonowania oprócz energii dostarczonej w postaci kalorii potrzebuje całej gamy mikroelementow takich jak witaminy, minerały, enzymy Oraz hormony. Dużo z nich nasz organizm może być w stanie sam jeden wytworzyć albo przekształcić, odmienne jednakże musza być też zapewnione z zewnętrznych źródeł. Oni wszyscy posługujemy się jednostka kalorii, wiekszość z nas zna rekomendowane dzienne zapotrzebowanie na energie i wartość kaloryczna poszczególnych produktów. Bardzo dobrze posługujemy się tez makroelementami dzieląc pożywienie na białka, tłuszcze oraz węglowodany. Na każdym opakowaniu można znaleźć dane dotyczące powyższych kategorii.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: