RSS

Zdrowa dieta

Posted on

To co jemy w sposób istotny wpływa na nasze zdrowie. Aby dieta służyła zdrowiu oraz smukłej sylwetce, musi być też prawidłowo zbilansowana tzn. dostarczać organizmowi odpowiednią do jego potrzeb ilość skladników odżywczych. Zrównoważona skutecznia dieta powinna być też ustalana indywidualne w oparciu o piramidę odżywiania sie oraz uwzględniać m.in. wiek, stan zdrowia, preferowany styl życia, rodzaj wykonywanej pracy. W zbilansowanej diecie muszą znaleźć się wystarczajace ilości węglowodanów, tłuszczów, białek, witamin oraz skladników mineralnych. Nasz organizm może być tak skonstruowany, że do prawidlowego funkcjonowania potrzebne mu są różne składniki odżywcze. Wbrew powszechnym opiniom, potrzebuje też tłuszczów. I dlatego zdrowa skutecznia dieta powinna dostarczać mu zarówno bialek, tłuszczów, węglowodanów, jak oraz witamin, makro- oraz mikroelementow. Kuchnia polska pozwala na komponowanie swoich posiłków zgodnie z piramidą zdrowego żywienia. I dlatego również tak ważna może być wiedza o żywieniu, m.in. o tym, że pewne produkty służą naszemu właściwym zdrowiu oraz urodzie, odmienne z kolei nie. Warto również znać zasady doboru poszczególnych składników, z który powstaje pełnowartościowa potrawa. Niektóre produkty oddziałują na siebie niekorzystnie oraz pomimo że każdy z osobna służy właściwym zdrowiu oraz może być polecany poprzez lekarzy, to także połączone ze sobą w jednej potrawie stają się bezwartościowe. Życie ludzkie się wydłuża, to także fakt. Oraz każdy chce nie jedynie żyć dlugo, ale również w najlepszej kondycji, aby skorzystać z wolnego czasu oraz wszystkich owych lat, które zostaną do zagospodarowania po wypełnieniu tzw. obowiazków społecznych. A to także znaczy, że więc już w tym momencie trzeba dbać o siebie, skoro także nie nadzwyczajnie, to także na pewno systematycznie. To wyliczenie może być proste; im lepiej zaopiekujesz się swoim organizmem teraz, tym wieksza szansa na dlugie lata wolności oraz przyjemności.
Ale pamiętajmy – produkty zbożowe – ciemne pieczywo, płatki, kasze, makarony, a również ziemniaki. Piramida zdrowego odżywiania się przewiduje miejsce dla węglowodanów złożonych. To także one dostarczają nam energii na cały dzień. W produktach zbożowych zawarty może być też błonnik i dużo witamin z grupy B. Błonnik działa niczym szczoteczka dla jelit – pomaga usuwać zalegające w nich resztki pokarmowe i zaparcia. Jakie produkty mają najwiekszy wplyw na nasze zdrowie, jakich pokarmów nie powinno się ze sobą łaczyć, jak przygotowywać posilki, by zachowały pełnię witamin, jak skomponować dietę antyrakową, cukrzycową czy może bezglutenową – o tym wszystkim przeczytacie poniżej. Ogorek zawiera minimalne ilości witamin, minerałów i… kalorii. Można zatem objadać się nim bezkarnie. Nie stanowi on zagrożenia ani dla wątroby, ani dla figury. Na pozor – idealny składnik sałatek. A nie mniej jednak tak nie jest! To wszystko za sprawą jednego z jego specyficznych składników – askorbinazy, enzymu utleniającego witaminę C. Łyżeczka soku z ogórków zniszczy całą witaminę C w 3 litrach soku z pomidorów. Parę plasterków ogórka, dodanych do sałatki z pomidorów, papryki oraz natki pietruszki (bogactwo witaminy C), pozbawi całą sałatkę tej witaminy. Dietetycy radzą: ogorki jadaj, ale bez innych warzyw. Rośliny strączkowe uzupełniają nasz codzienny jadłospis, bo są bogatym źródłem witamin, soli mineralnych, witamin z grupy B i blonnika pokarmowego. Związki te pełnią ważna rolę w profilaktyce, a również w leczeniu wielu chorób, także owych najgroźniejszych: miażdżycy, cukrzycy czy, nowotworów. Warzywa oraz owoce – powinny być też dodawane do każdego posiłku. Powinny stanowić samodzielny posiłek, ale również powinny slużyć za mała przekąskę pomiędzy posiłkami. Jeśli dopadnie nas mały głód, lepiej sięgnąć po warzywo czy może owoce niż po słodycze. Zdrowe jedzenie musi pokrywać dzienne zapotrzebowanie na witaminę C i substancje o wlaściwościach przeciwutleniajacych. Produkty mleczne – zawierają wapń oraz witamine D. I dlatego warto codziennie pić co najmniej dwie szklanki mleka albo kefiru.

Ale nie koniec na tym. Dzięki temu chronimy się przed wystąpieniem osteoporozy, jak też bakterie zawarte w fermentowanych przetworach mlecznych (kefir, maślanka, jogurt naturalny) korzystnie wpływają na pracę jelit. Spośród diet, największą popularnością cieszą się diety odchudzające. Z poniższych artykułów dowiecie sie, jak powinna wyglądać właściwie skomponowana skutecznia dieta odchudzająca, ile można bezpiecznie schudnąć w miesiąc, dlaczego skutecznia dieta Dukana, skutecznia dieta paleo czy może skutecznia dieta kopenhaska powinny zaszkodzić właściwym zdrowiu oraz z jakich powodów diety Dash, TLC czy może dietę kliniki Mayo uznano za najlepsze. Przedstawiamy też najskuteczniejsze diety odchudzające z komentarzem dietetyka oraz szczegółowym menu wraz z przepisami, porady ekspertów żywieniowych, wskazówki, jak rozpocząć odchudzanie oraz jakich błędów unikać, stosujac dietę odchudzajaca. Drugi składnik naszej diety. Mają gigantyczne zasoby cennych dla zdrowia składników. Do naszej diety właczyliśmy: pomidory, paprykę, bakłażan, cukinie, brokuły, boćwinę, cebule, czosnek, cykorię, dynie, fasolkę szparagową, kalafior, kalarepę, kapustę, ogórek, por, rzodkiewke, seler korzeniowy oraz naciowy, szparagi i szpinak. Mięso, drób, fasola, groch oraz ryby – są źródłem białka o wysokiej wartości odżywczej. Należy zaplanować dzienny jadłospis tak, by zjeść jedna porcję ktoregoś z produktów. Mięso powinno być też chude, najlepiej skoro pochodzi z indyka, kurczaka, cielęciny czy może królika. W wielu dietach odchudzajacych występują w pozornie zgodnym duecie. Chudy ser idealnie wspólgra z pomidorem. Niestety, czeste jedzenie takiego zestawu może skończyć się bolesną choroba stawow! Liczne kwasy (cytrynowy, jablkowy, chlorogenowy oraz kumarynowy), które decydują o charakterystycznym smaku pomidora, łączą się z wapniem zawartym w serze. Powstają nierozpuszczalne kryształki, które odkładajac się w stawach, wywołują przy każdym ruchu silne bóle. Oczywiście, nie musimy obawiać się tej przykrej dolegliwości po zjedzeniu jednej czy może kilku porcji pomidora z serem. Ale stosowanie takie diety poprzez pare tygodni może więc już być też zagrożeniem. Największy wpływ na ludzkie zdrowie mają warzywa kolorowe: mocno zielone, żółto-pomarańczowe oraz czerwone, które zawierają: witaminę A niezbędną w procesie widzenia, a również witaminę E, witaminę C, która zwiększa odporność oraz wspomaga oslabiony odchudzaniem organizm, kwas foliowy i przeciwutleniacze. W doborze warzyw obowiązuje następująca zasada: im bardziej mają intensywny kolor, tym więcej w nich cennych składników odżywczych. Woda mineralna oraz naturalne soki – należy wypijać minimum 1,5 litra wody dziennie. Woda mineralna może być wskazana, zwłaszcza w czasie wielkich upałów, gdy czlek sie intensywnie poci. Wowczas należy wypijać także 3 litry wody dziennie. W naturalnych sokach znajdziemy witaminy (witaminę C, beta-karoten). Wybierając dietę bardzo dobrze się zastanów. Pamiętaj, że pomimo odchudzania chcesz, by Twój organizm był jak najzdrowszy oraz jak najsilniejszy. Wybierz zatem taką dietę, ktora zagwarantuje Ci zarowno zrzucenie zbędnych kilogramów, jak oraz zdrowie. Dużo popularnych diet obiecujacych szybkie efekty w krótkim czasie może być nieskutecznych albo wywoluje bardzo dobrze znany efekt „jojo” – po poczatkowym chudnięciu osoby na diecie wracają do swojej wagi sprzed odchudzania, często także zyskując wciąż jeszcze dodatkowe pare kilogramów. Szybkie diety odchudzające, które w parę dni pozwalają zrzucić dużo kilogramów, niestety nie są skuteczne. W krótkim czasie pojawia sie efekt jojo oraz do zrzucenia mamy wciąż jeszcze wiecej. I dlatego wybierajac dietę – a zadanie to także nie może być łatwe, ponieważ może być ich mnostwo – należy brać pod uwagę jedynie te, które sa w pełni wartościowe. Warto przy tym liczyć kalorie. Logika mówi, że by schudnąć, należy zjadać mniej niż sie spala. Dzięki temu, kiedy nasz organizm poczuje brak energii, zacznie ja czerpać z naszego tłuszczu. W ów sposób rozpocznie się spalanie go. Statystyki te powinny dać nam dużo do myślenia – stan zdrowia ludzi na świecie pogarsza się coraz bardziej.

Ale pamiętajmy iż nadmiernej masy ciala nie należy rozpatrywać wyłącznie w kontekście estetyki – niech każdy sobie wygląda jak chce, ale niech też posiada świadomość daleko idących konsekwencji swoich poczynań oraz złych nawykow żywieniowych. Wieloletnie badania wykazały, że są potrawy ułatwiające spalanie tłuszczu, a są również takie, które stymulują magazynowanie energii w komórkach tłuszczowych. Zależy to także od ich indeksu glikemicznego. Podstawowa zasada mówi, że należy jeść jak najmniej przetworzone produkty, czyli lepiej surowe warzywa niż gotowane i warto zjadać produkty bogate w blonnik. Podstawowym założeniem odchudzania może być utrzymanie tak zwanego ujemnego bilansu energetycznego. Oznacza to, że by schudnąć, powinniśmy zjadać w ciągu dnia mniej kalorii niż spalamy. By uzupelnić niedobór kalorii, nasz organizm sięgnie po energię zgromadzoną w tluszczu oraz spali go. By dowiedzieć się więcej na temat ilości kalorii wlaściwej dla Ciebie, przeczytaj nasz artykuł: Odchudzanie a bilans energetyczny. Puszyste ciasto drożdżowe z mocną oraz aromatyczną herbatą koi skołatane nerwy? Nic bardziej błędnego. Garbniki, nadajace herbacie gorzkawy smak, działają na błone śluzową przewodu pokarmowego oraz ograniczaja wchlanianie białek i wiążą wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź oraz odmienne ważne dla organizmu biopierwiastki. Niszczą też witaminę B1, a ciasto drożdżowe może być wyjątkowo zasobnym jej źródlem. To także ona decyduje o sprawnym działaniu ukladu nerwowego. I dlatego do ciasta drożdżowego bezpieczniej może być pić słabszy napar z herbaty. Otóż otyle osoby mają zdecydowanie dużo większe ryzyko zachorowania na: chorobe niedokrwienną serca, cukrzycę typu 2, dyslipidemie, nadciśnienie tętnicze, chorobe zwyrodnieniową stawów, hiperurykemię oraz dnę moczanowa, zespół bezdechu nocnego, dolegliwości pęcherzyka żółciowego, kamicę nerkową, dolegliwości trzustki oraz wątroby i niektóre nowotwory (np. jelita grubego, piersi, endometrium). Jak widać, sprawa może być bardziej poważna oraz skomplikowana niż mogłoby się nam wydawać. Ważne może być nie tylko, jak dużo jemy, ale również, jak często. By nasz organizm nie był skłonny do magazynowania spożywanych kalorii, należy jadać regularnie male porcje. Wtenczas przyzwyczai się, że za określony czas dostanie nowy pokarm oraz nie będzie jego magazynował.

Warto dodać, że ponadto znana może być stara zasada: im wolniej jesz, tym szybciej się najesz. Chodzi o to, że poświęcajac czas na spokojne spożycie posilku, dajemy jednocześnie czas naszemu organizmowi, by nas poinformował, że jesteśmy wiec już najedzeni. Ośrodek sytości działa w mozgu oraz niestety z opóźnieniem. Stąd konieczne może być powolne jedzenie. Każdy z nas do zdrowego funkcjonowania potrzebuje wielu różnorodnych składników, które czerpiemy z pożywienia. Niezbędne są nam codzienne dostawy bialka, cukrów, tłuszczy, witamin i innych mikroelementów. Zatrzymanie dostaw któregokolwiek z niezbędnych do życia składników powoduje, że organizm przestaje pracować we właściwy sposób. Może sie to także objawiać na dużo różnorodnych sposobów. Niektóre z nich odczuwamy od razu, na przykład poprzez zmeczenie, odmienne wychodzą na jaw dopiero po dłuższym czasie – na przykład nadmierne psucie się zębów i słabość ludzkie kości przy diecie ubogiej w wapń. Swoistym rywalem omega-3 są kwasy omega-6, występujące w oleju słonecznikowym i kukurydzianym. Skoro w organizmie może być dużo kwasów omega-6, a mało omega-3, te pierwsze tłumią korzystne działanie owych drugich – zły stosunek kwasow tluszczowych w naszej diecie może być jednym z ważniejszych czynników przyspieszajacych starzenie się organizmu. Tego typu diet było dużo – Atkinsa, Kopenhaska, kapuściana, Cambridge, Kwaśniewskiego, Dukana, rozdzielna – to także jedynie parę przykładów. Obecnie duża popularnością cieszy się skutecznia dieta bez pszenicy, a także ścisła skutecznia dieta bez glutenu, która – jak każda poprzednia – posiada zarowno swoich zagorzałych zwolenników jak oraz zdecydowanych przeciwników.

Reklamy

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

7 responses »

  1. Polecam zdrową dietę marchwiową. Dużo witamin i szczupła sylwetka!

    Odpowiedz
  2. Na zdrowa dietę skladają się różne czynniki jak np. picie duzej ilosci plynow (nieslodzonych), gotowanie na parze, pieczenie zamiast smażenia itd., ale poza tym to, co przede wszystkim organizmowi sluży. Niektórzy tacy to jedza bardzo małe ilosci warzyw czy owocow i są od tego zdrowi, szczupli i czuja sie dobrze. Inny za to nie zje miesa czy ryby. Ja tam myslę, że organizm nasz nam trochę zawsze podpowiada co jest dla nas dobre, tylko musimy się nauczyć odczytywać te jego znaki

    Odpowiedz
  3. Normalna dieta jest najzdrowsza. Nie ma sensu cudować i wymyślać sobie diety z czasopism i Internetu.

    Odpowiedz
  4. Zdrowa dieta zaczyna się od zdrowych warzyw i owoców.

    Odpowiedz
  5. Zdrowa dieta powinna zawierać pzede wszystkim dużo błonnika. Spożycie błonnika ma znaczenie dla funkcjonowania przewodu pokarmowego. Błonnik nierozpuszczalny (celuloza, ligniny), z którego zbudowane są ściany komórkowe roślin, działa jak wypełniacz. Bardzo ważną cechą fizyczną błonnika jest zdolność do pęcznienia pod wpływem wody, co pobudza jelita do wydalania zbędnych produktów przemiany materii i toksyn.

    Odpowiedz
  6. Polecam warzywa jeść. Ale ostrożnie z nawozami na warzywach. Niską zawartość owych substancji mają: pomidor, papryka, ogórek, groch, fasola. Średnią zawartością azotanów charakteryzują się: marchew, pietruszka, seler. Najbardziej należy uważać na: sałate, szpinak, rzodkiewkę, burak ćwikłowy oraz wczesną kapuste.

    Odpowiedz
  7. Kilka słów na temat naszego zdrowia. Środowisko fizyczne warunkuje stan zdrowia zwyklego człowieka w około 21%. Korzystny wpływ na ludzkie zdrowie mają czyste powietrze oraz woda, zdrowa oraz bezpieczna szkola i zakład pracy. Negatywne oddzialywanie środowiska na ludzkie zdrowie wynika w znacznym stopniu z degradacji środowiska naturalnego, promieniowania jonizujacego, hałasu, szkodliwych substancji chemicznych i czynników biologicznych. Wedlug Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) 30% wszystkich dolegliwości na świecie spowodowanych może być szkodliwym wpływem czynników środowiskowych, a 40% z nich dotyczy dzieci poniżej piątego roku życia. Mięso oraz jego przetwory są jednym z lepszych źródeł pełnowartościowego białka, zawierającego w odpowiednich proporcjach aminokwasy egzogenne, które muszą być też dostarczane z pożywieniem, ponieważ organizm nie potrafi syntetyzować ich samodzielnie.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: