RSS Feed

Właściwości zdrowotne marchwi

Posted on

O właściwościach zdrowotnych marchwi krąż wręcz legendy. Marchew znana była już w starożytności, nie mniej jednak ze wzgledu na swój smak, ktory dalece różnil sie od tego, jaki znamy obecnie, nie byla wówczas nadto ceniona. Dopiero w XIV wieku, gdy to także wyhodowana zostala najlepiej znana nam dziś odmiana o jedrnym korzeniu oraz słodkawym posmaku, na dobre weszła do naszego jadłospisu. Pomaga walczyć z rakiem, spowalnia procesy starzenia skóry, odmładza oraz regeneruje skórę, poprawia wzrok, wzmacnia system odpornościowy organizmu. Zalet beta – karotenu nie sposob przecenić. Beta – karoten, szczególnie przed urlopem, może być naszym wielkim sprzymierzeńcem oraz najlepszym przyjacielem. Wyjazdy do ciepłych krajów popularne są poprzez cały rok, nie jesteśmy w stanie zatem o tym zapominać. Chociaż nie jedynie tam, gdzie temperatury są wysokie, szkodzimy naszej skórze. Niekontrolowana dawka słońca, szczególnie zimą, kiedy promienie odbijają się od śniegu, może wywołać fatalne efekty uboczne. Zdarzają się poparzenia słoneczne czy może alergie. Przed tymi powikłaniami uchroni nas beta – karoten. Na dodatek zablokuje powstawanie plam oraz przebarwień skóry, pojawiających sie często podczas opalania.

Jak wiadomo marchew to także warzywo, o którego wlaściwościach leczniczych oraz wartościach odżywczych decydują witaminy, minerały oraz przeciwutleniacze. Pośrod owych ostatnich jednym z ważniejszych może być beta-karoten, który nie jedynie wzmaga opaleniznę, ale również zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność oraz może ochronić przed rozwojem nowotworów. Sprawdź, jakie wciąż jeszcze działanie posiada marchew. W rozwoju cukrzycy typu 1 ważną rolę odgrywają czynniki genetyczne oraz autoimmunologiczne. Naukowcy z Finlandii przekonują, że zaliczyć do nich należy również sposób odżywiania się. Ich zdaniem początkowe (przed 4. miesiącem życia) wprowadzanie marchewki, ziemniaków (lub innych warzyw okopowych) do diety dzieci z genetycznymi predyspozycjami do cukrzycy typu Oraz może się przyczynić do rozwoju tej choroby. Badania prowadzono na grupie ponad 6 tys. takich dzieci, a ich stan zdrowia monitorowano od urodzenia. Matki zapisywały gdy oraz jakie produkty wprowadzały do diety swoich pociech, a naukowcy co pare miesięcy pobierali próbki krwi do maluchów do badania pod kątem obecności przeciwcial przeciwko wysepkom trzustki. U 265 dzieci stwierdzono obecność przynajmniej dwóch rodzajow owych przeciwcial lub pełnoobjawowa cukrzycę typu 1. Analiza wykazała, że wprowadzenie do diety dziecka przed 4. miesiącem życia warzyw okopowych zwiększało o ponad 70 proc. ryzyko rozwoju procesu autoagresywnego wobec trzustki albo rozwoju cukrzycy typu 1. Zwiazek ów był niezależny od innych produktow żywnościowych. Sok z marchwi może być zdrowy oraz lekarze zalecają jego częste picie. Osoby, ktore nie lubią samego soku z marchwi, powinny pić jego z dodatkami: jabłkami, brzoskwiniami, bananami. Korzeń tego warzywa posiada przede wszystkim właściwości przeciwcukrzycowe oraz przeciwpasożytnicze. Działa rozkurczowo, obniża poziom cholesterolu we krwi, a rownież wpływa na regulację trawienia. Stanowi bogate źródło witamin oraz soli mineralnych. Dzieki marchwi zwieksza się nasza odporność, a ludzka skora oraz błony śluzowe stają się bardziej elastyczne. Marchew działa rozkurczowo na naczynia krwionośne, a również wiatropędnie oraz pobudzająco na system moczowy. Marchew popularnie określana mianem marchewki może być znana jako warzywo uprawne, ale występuje również w stanie naturalnym w Europie, Afryce oraz Azji. Poza tym pomarańczowy kolor, z jakim może być poprzez większość z nas kojarzona, nie może być wcale wyłączną barwą tego warzywa. Może ono bowiem przybierać odcienie żółte, fioletowe, tęczowe oraz białe. Pomarańczowy może być charakterystyczny dla jej rozpowszechnionej odmiany jadalnej. Marchewka, bo o niej w tym miejscu mowa może być tanim oraz powszechnie dostępnym warzywem o intensywnym, żóltopomarańczowym zabarwieniu.
Ponieważ często spotykamy marchew w najróżniejszych daniach albo jako składnik popularnych sokow to nie będzie zaskoczeniem, że obecnie znamy ponad 60 odmian marchwi jadalnej, z których najpopularniejszymi są lenka, karota oraz amsterdamka. Istnieje również marchew dzika o białym albo żółtym zabarwieniu. Beta – karoten może być prowitaminą witaminy A. Dostarczony w diecie, w zależności od potrzeb organizmu, może być w wątrobie przekształcany w witaminę A. Czerpiemy jego głównie z… marchewki. Tak przynajmniej w swych badaniach dowiedli naukowcy z Wielkiej Brytanii, co potwierdzili podczas konferencji Experimental Biology w Kalifornii. Spożywajmy beta – karoten na 2-3 tygodnie przed opalaniem, wtenczas barwnik zgromadzi się w skórze oraz w następstwie zacznie odbijać niekorzystne promienie i zadziała jak naturalny filtr słoneczny. Marchew to także warzywo, którego wlaściwości oraz wartości odżywcze doceniano zatem już w starożytnych Chinach. Nie mniej jednak wówczas najbardziej znana była odmiana w kolorze bialym. Marchewkę pomarańczową wyhodowali Holendrzy dopiero w XVII wieku. To także jesteśmy w stanie ona do dziś cieszy się największą popularnościa, pomimo że na rynku dostępne są również żółte, czerwone, a także ciemnofioletowe oraz czarne okazy. Pomarańczowa odmiana marchewki może być lubiana przede wszystkim poprzez miłośników słonecznych kąpieli, który wierza, że regularne sięganie po to także kolorowe warzywo pozwala przedłużyć opaleniznę. Nie mniej jednak marchewkę powinny docenić również osoby, ktore mają problemy m.in. sercowe, ze wzrokiem oraz skóra.Niektóre kremy przeciwzmarszczkowe zawieraja marchew. Można rownież zrobić krem domowymi sposobami albo zamowić w aptece. Sporządza sie jego z euceryny, gliceryny, olejku cytrynowego, witaminy E. Glównym składnikiem może być naturalnie ekstrakt z marchwi. Domowym sposobem można wykonać również maseczkę, która poprawi elastyczność skóry – stanie sie ona miękka oraz gładka. Taka maseczka wskazana może być dla cery, ktora posiada skłonność do przetłuszczania oraz wygląda nieestetycznie. Maseczkę z marchwi można przygotować z dodatkiem jabłka, dzieki czemu ludzka skora będzie odpowiednio nawilżona. Wystarczy utartą marchew nałożyć na oczyszczona wizerunek oraz pozostawić maseczkę na 20 minut. Trzeba ja zmyć ciepłą wodą. Oprocz tego posiada szerokie zastosowanie jako roślina pastewna oraz warzywo, chociaż w niektórych dokumentach traktowana może być jako owoc, bo wytwarzano dżem z marchwi. Poza tym spożywamy ją w postaci surowek, soków, przecierów, gotowana, smażoną oraz surowa. Znaleźć w niej jesteśmy w stanie witaminę A, C, witaminy z grupy B, a rownież witaminę E, H, K i PP. Nie brak również składników mineralnych takich, jak wapń, potas, sód, żelazo, miedź, fosfor, magnez, cynk oraz kobalt. Zawiera również kwas foliowy, kwas jabłkowy, inozytol i pektyny. Dzieki obecności dużej ilości błonnika, marchewka pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom oraz nadmiernej fermentacji w jelitach. Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii. Ale nie jedynie marchew powinniśmy jeść, by uzupelnić w organizmie tę cenną witaminę. Beta – karoten w dużych ilościach znajdziemy również w szpinaku, brukselce, słodkich ziemniakach, brokułach, melonie, dyni, czy może morelach. Skoro chcemy być też zdrowi oraz pełni wigoru, siegajmy po nie jak najczęściej. Beta-karoten zapewnia prawidlowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność, a również wspomaga leczenia właściwego tradziku oraz opoźnia pojawianie się zmarszczek. Nie mniej jednak najbardziej może być znany z tego, że przyśpiesza opalanie oraz przedłuża efekty kąpieli słonecznych. Powszechnie uważa sie, że codziennie należy pić 2 szklanki soku z marchwi, by cieszyć się skórą muśniętą slońcem. Nie należy nie mniej jednak przesadzać z jego ilościa, ponieważ wówczas nie osiągnie się pięknej opalenizny, ale ludzka skora z czasem zyska marchewkowy kolor (tzw. karotenoza albo karotenemia).

Niestety, nadmierne spożycie beta-karotenu oznacza, że w organizmie dochodzi do nadmiernej produkcji witaminy A, co nie może być korzystne dla zdrowia. Witamina A w nadto dużych ilościach może być toksyczna oraz może doprowadzić do powiększenia wątroby, nadmiernej pobudliwości, dolegliwości skóry i zaburzeń ze strony wzroku. Badania wykazały również, że 100 gramów gotowanej marchwi zawiera aż 28 miligramów witaminy C, czyli niewiele mniej, niż 100 gramów surowej marchwi (31 miligramow) oraz znacznie więcej, niż taka sama ilość marchwi gotowanej na parze (19 miligramów). Silną pozycję w wielu kuchniach świata zawdzieczana nie jedynie walorom smakowym, ale oraz wartościom odżywczym. W jej korzeniu znajduje się bogactwo węglowodanów, pektyny, witamin z grupy B, witaminy C, PP, E, H oraz K. Poza tym pijąc sok marchewkowy albo jedzac surową marchew zapobiegamy zaburzeniom trawiennym, cukrzycy, obniżamy poziom cholesterolu we krwi oraz pozbywamy się pasożytów z układu pokarmowego. Inna istotną dla zdrowia substancją, ktoremu marchew zawdzięcza swoj kolor, może być karoten – a zwlaszcza jego zbawienny wpływ na ludzkie zdrowie oczu i właściwości ochronne. Marchew posiada pożądany wpływ na naszą skórę – delikatnie wygładza zmarszczki oraz nadaje skórze intensywniejsza barwe – dzięki czemu poleca się ja latem, kiedy się opalamy. Inna zaletą marchwi – zapewne najlepiej nam znają – może być jej korzystny wpływ na nasze wzrok. Zawdzieczamy to także obecności beta-karotenu. ow sam jeden związek posiada nie mniej jednak również oraz odmienne właściwości. Przyczynia się m.in. do ochrony przed drobnoustrojami. Posiada również działanie antyoksydacyjne oraz wzmacniające odporność. Przede wszystkim beta – karoten posiada zdolność neutralizacji wolnych rodnikow w organizmie, ktore powstają jako uboczne, toksyczne produkty przemiany materii oraz sprzyjają procesom nowotworowym w organizmie. Naukowcy udowodnili już, że uchodzi on za skuteczny środek powstrzymujacy wzrost komorek rakowych w mózgu, watrobie oraz na skorze. Beta-karoten może być przeciwutleniaczem, co oznacza, że może zapobiegać rozwojowi dolegliwości nowotworowych. Dowiedziono, że może obniżyć występowanie takich nowotworów, jak: rak jamy ustnej, krtani, przełyku oraz pecherza moczowego.Możemy ją gotować, grillować, przyrzadzać na parze. Warzywo to, po przetworzeniu nie traci nic na swojej wartości, wręcz przeciwnie. Zawartość beta-karotenu w gotowanej marchwi może być wyższa, a warzywo staje się lekkostrawne. W postaci surowej zawiera natomiast wiecej witaminy C, ktora poprawia przyswajanie wapnia. Posiada również niski indeks glikemiczny, zatem zapobiega skokom poziomu cukru we krwi oraz napadom głodu. To także ważne przy odchudzaniu. Skoro decydujemy się na surowa marchewke, to także warto połączyć ją z oliwą z oliwek, bo wtenczas nasz organizm w pełni może być w stanie wykorzystać wszystkie Pisząc o marchewce nie można, nie wymienić jej dobroczynnego wplywu na nasze zdrowie. Marchew poprawia wzrok, wzmacnia odporność, reguluje trawienie, wzmacnia naczynia krwionośne, działa przeciwzapalnie oraz przeciwbakteryjnie, pomaga przy oparzeniach oraz odmrożeniach, reguluje prace wątroby oraz układu moczowego i układu żółciowego. Marchewka znalazła też zastosowanie oraz uznaniem w kosmetyce, bo zawiera flawonoidy będące naturalnymi antyoksydantami, witaminy takie jak A, B (B1, B2, B6), C, D, E, H, K dzięki czemu nasza ludzka skóra wyglada zdrowa oraz może być odżywiona. Jedzenie marchwi może być też idealną dietą dla entuzjastów jej smaku, bowiem w korzeniu tego warzywa znajduje sie duża ilość pektyny, która utrudnia wchlanianie tłuszczów poprzez nasz żołądek oraz przyspiesza ich trawienie. Oprócz tego może być nieocenionym źródłem soli mineralnych, jakie odpowiedzialne są za wlaściwe funkcjonowanie organizmu, którego funkcjonowanie może być też z kolei zaburzone w trakcie trwania diety odchudzającej. Gotowana marchew posiada co prawda dość wysoki indeks glikemiczny, nie mniej jednak w surowej postaci może być on znacznie niższy. Poza tym marchewka może być tanią, zdrowa, sycącą oraz niskokaloryczną przekaska, bowiem 100 g dostarcza nam około 35 kcal. Warto zwrócić uwagę na obecność w marchewce inozytolu. Zwiazek ow może być głównym składnikiem lecytyny, funkcjonuje jako substancja lipotropowa (tzn. zwiazek, który zapobiega gromadzeniu się tłuszczu oraz cholesterolu w wątrobie). Jeśli ludzka wątroba staje się nadmiernie obciążona poprzez tłuszcz oraz cholesterol, upośledzeniu ulegaja liczne jej funkcje, co koniec końców negatywnie odbija się na całym organizmie. Przypuszcza się też, że niedobór inozytolu w organizmie może być też przyczyną niepłodności u mężczyzn. Specjaliści zauważyli, że Japończycy oraz Norwedzy, którzy do przygotowania swych posiłków używają wielu skladników, zawierających beta- karoten, dużo rzadziej choruja na raka płuc, jelita grubego, prostaty, szyjki macicy albo piersi. Ważną zaletą beta – karotenu może być ochrona włókien kolagenowych, które z czasem ulegaja w organizmie zniszczeniu, co z kolei sprawia, że ludzka skóra szybciej traci jędrność oraz pojawiają sie zmarszczki. Krótko mówiac, beta – karoten odmladza oraz regeneruje skórę. Naukowcy z University of York przekonują, że marchewka może zmniejszyć prawdopodobieństwo również raka prostaty. To wszystko dzięki zawartości innego związku o działaniu antynowotworowym – kwasowi retinowemu, ktory może być metabolitem witaminy A.Dieta obfitująca w marchew znakomicie poprawia kolor skóry oraz jej elastyczność, przyspiesza regeneracje , działa odświeżająco oraz nawilżająco.

Ależ to niesamowite! To pospolite warzywo zawiera mnóstwo mikroelementów oraz makroelementów poprzez co znakomicie odżywia skórę, działa przeciwłojotokowo oraz wspomaga leczenia właściwego wszelkich dolegliwości skórnych. Dla każdego, kto lubi opalenizne marchew może być niezbędna, bowiem przygotowuje skórę do opalania. Marchew to także genialne warzywo. Zapobiega degradacji oraz starzeniu się organizmu. Może być pełna antyutleniaczy zwalczających wolne rodniki odpowiedzialne za niszczenie białek oraz szkodliwe ingerencje w strukturę komórek,. Główne procesy odnawiania zachodzą w blonie śluzowej jelit,gdzie roślinny beta-karoten przetwarza sie w niezbędny dla zwykłego człowieka retinol (inną formewitaminy A). Nie posiada możliwości przedawkowania witaminy A w marchewkowym beta-karotenie. Organizm przeksztalca jedynie taką jego ilość, jaka może być mu w danym momencie potrzebna. Pokochaj marchewkę! Idzie wiosna, za nią lato, zatem przygotuj skórę na promienie słońca marchewkową maseczką. Jeśli zatem zamierzasz zrzucić parę kilogramów, zamień słodzone napoje na sok z marchwi, a zamiast słodyczy rozkoszuj sie smakiem surowych warzyw. Staraj się również zwięszyć aktywność fizyczna poprzez regularne wykonywanie prostych ćwiczeń. Zatem już po upływie kilku dni zauważysz znikające kilogramy, a odcień twojej skóry przybierze zdrowy kolor, ktorego nie uzyskasz, korzystając także z najbardziej wymyślnych kosmetykow brazujacych. Marchewkę najlepiej spożywać na surowo. Może być wówczas najbardziej wartościowa, chociaż ceną za to także może być jej większa ciężkostrawność. Ugotowana staje się o dużo bardziej lekkostrawna, dzięki czemu powinny ją jeść zatem już malutkie dzieci. Obróbka termiczna sprawia jednak, iż traci ona sekcja swoich wartości odżywczych. Dba również o oczy nasze – poprawia widzenie, szczególnie o zmroku, chroni przed zapaleniem spojowek oraz wysychaniem błony śluzowej oka. Powinny o tym pamiętać osoby noszace szkła kontaktowe i korzystające z komputera. Inną substancją zawartą w marchewce, która może ochronić przed rozwojem raka, może być falkarinol – do takiego wniosku doszli naukowcy z Uniwersytetu w Newcastle. Jak wynika z ich badań, falkarinol redukuje ryzyko rozwoju raka także o 33 proc. Warto wiedzieć, że falkarinol można znaleźć również w selerze, pietruszce oraz innych warzywach.Marchew zawiera poliacetyleny (przeciwutleniacze), które pomagają walczyć ze stanami zapalnymi przyczyniajacymi się do powstawania nowotworów. Chronią również przed zakrzepami w żylach. Marchew należy jeść w każdej postaci oraz o każdej porze roku. Nie musi ona być też spożywana jedynie na surowo.

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

3 responses »

  1. Marchewkowe pole – uwielbiam tę piosenkę. I marchewkę też!

    Odpowiedz
  2. Podstawowa rola witamin w organizmie to także wspomaganie enzymów w przyspieszaniu reakcji biochemicznych. Witaminy występują w roli tzw. koenzymow. Są przenośnikami elektronów, atomów albo grup chemicznych podczas reakcji biochemicznych. Witaminy zachowują się zatem jak łącznicy, którzy przenoszą ważne elementy z jednej taśmy montażowej na drugą. Poza tym nie jedynie przyspieszają przebieg reakcji w organizmie, ale również decyduja o rodzaju przemian, jakim może ulec substancja wyjściowa, biorąca udzial w reakcji chemicznej. Dzięki swoim właściwościom witamina E hamuje procesy starzenia się komórek, wygładza skórę, podnosi odporność oraz ułatwia gojenie się ran. Łagodzi zmęczenie, redukuje plamy starcze na skórze oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia miażdżycy. Wspomagając proces oddychania komórek, wpływa na prawidlowe funkcjonowanie oraz utrzymanie wysokiej wydolności mięśni. Może być stosowana w leczeniu bezpłodności meżczyzn, bo pozytywnie wpływa na żywotność plemników.

    Odpowiedz
  3. Warto zainwestować w świeże ziemniaki, gdyż, bardzo dlugo przechowywane traca dużo witaminy C (po dwóch miesiącach pozostaje w nich zatem już jedynie 50% tej witaminy, po pół roku zaledwie 33%). Zamrażanie może być metodą konserwowania żywności polecaną także ze względu na fakt, że jedynie w niewielkim stopniu zmienia wartość odżywczą produktu. Zwykle produkt zamrożony cechuje sie obniżoną o 15-20% zawartością witaminy C w porównaniu z produktem tradycyjnym, ale niezależnie od tego, produkty poddane mrożeniu bezpośrednio po zbiorze odznaczaja się wysoką wartością odżywczą, wręcz porównywalną do ich świeżych odpowiedników. W przypadku miesa oraz ryb straty składników odżywczych są raczej śladowe bo proces mrożenia nie powoduje w owych produktach obniżenia ilości białka, witaminy A oraz D czy może składników mineralnych. Zauważalne rożnice powinny pojawić się dopiero na etapie rozmrażania, gdy to także z produktu może dojść do utraty plynu zawierającego m.in. witaminy rozpuszczalne w tluszczach i sole mineralne. Objawy wywołane brakiem witamin zwane są awitaminozą. Może być to także przyczyna wielu poważnych zaburzeń przemiany materii, z objawami, które sa charakterystyczne dla danego rodzaju witaminy. Natomiast nadmiar witaminy w organizmie nosi nazwę hiperwitaminozy (hiper – nadmiar + witamina – życiodajna amina) oraz także wiążę sie z pojawieniem sie zespołów objawów chorobowych. Dotyczy zwłaszcza witamin rozpuszczalnych w tluszczach.. We współczesnym świecie zwłaszcza w krajach rozwiniętych awitaminoza należy do rzadkości.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: