RSS Feed

Jak przygotować się na nadejście wiosny?

Posted on

Idzie wiosna więc czas przygotować na jej spotkanie nasz organizm! Tak jak zmieniamy odzież po zimie na lżejsza i bardziej kolorową, tak i nasz jadłospis wymaga odświeżenia. Bo wiosną organizm może być też bardziej osłabiony po mniej urozmaiconej diecie, a na dodatek podczas zimy rzadziej przebywaliśmy na świeżym powietrzu, co również obniża odporność. Ze względu na to, że mniej sie ruszaliśmy, obecnie jesteśmy caly czas wciąż jeszcze „ospali”, ale zatem więc już w pełni sił, by korzystać z urokow wiosny. Jesteśmy w stanie na te nowe sily witalne potrzebna może być też modyfikacja żywienia. Kielki są dla organizmu skarbnicą witamin. Rosnąc, pobierają z nasion to, co najcenniejsze: witaminy, bialka, węglowodany, makro- oraz mikroelementy i enzymy. Można je kupić w sklepie lub wyhodować w domu. Ich zalety dostrzegamy zwłaszcza wczesna wiosną, kiedy nie posiada wciąż jeszcze wartościowych pod względem odżywczym warzyw, a wyczerpany zimą organizm domaga się witamin.

Jak wiadomo mlode kiełki zawierają białka, cukry, naturalny błonnik oraz witaminy. Kiełki pszenicy są źródłem cynku, witamin C, E, B oraz karotenu. Kiełki soi swoje odmładzające oraz wzmacniające działanie zawdzięczają dużej zawartości białka i witamin A, B, C, oraz H. Lucerna, będaca źródlem żelaza, wapnia oraz fosforu, polecana może być kobietom w okresach ciąży oraz karmienia, posiada również właściwości odtruwające. Słonecznik natomiast zawiera witaminy z grupy B oraz D, białko, żelazo, potas oraz kwasy tłuszczowe. I dlatego doskonale działa na cerę. Niewątpliwą zaletą kiełkujacych nasion sa uwalniające sie enzymy, dzięki którym duże cząsteczki bialek oraz tłuszczów zostają rozbite na latwo przyswajalne substancje prostsze. Pomimo rozlicznych zajeć warto znaleźć kilkanaście minut na obserwację drzew oraz kwiatów, na spacer pozwalajacy ich barwami nasycić oczy. Wystarczy, choćby także w drodze do pracy albo z pracy, wejść na parę minut do parku czy może wyjść przed dom, by popatrzeć na swój albo cudzy ogródek. Czekając na autobus, by rozładować zdenerwowanie, popatrzmy na urodę drzew budzących się do życia z zimowego letargu. O przesileniu wiosennym słyszeliśmy zapewne wszyscy. Na jego określenie powstało dużo nazw, w tym angielskie „Spring Fever” czy może niemieckie „Frühjahrsmüdigkeit”. Ale może być również coś tam więcej. Badacze z Virginia Institute for Psychiatric and Behavioral Genetics w Richmond udowodnili, że wiosenna pogoda, w tym przede wszystkim regularnie rosnace temperatura oraz ciśnienie, pozytywnie wpływa na owych z nas, którzy często przebywaja na dworze. Badanym wraz z pojawieniem się pierwszych wiosennych promieni słońca polepszał się humor oraz poprawiala się pamięć. W kolejnych tygodniach, kiedy zbliżało sie lato, nie obserwowano wiec już takich zmian. ‒ Powód to także prawdopodobnie różnica w temperaturach, która może być znacznie większa pomiędzy zimą a wiosną niż choćby pomiędzy wiosną a latem. Pierwsze świeże warzywa w nowym sezonie są nie lada atrakcją. Zawsze chętnie po nie sięgamy, bo po zimie jesteśmy spragnieni świeżych, krajowych smakołyków. Dodatkowo warzywa to także też przecież porcja zdrowia, same witaminy. Ze względu na dość wciaż wciąż jeszcze chłodną aurę uprawiane są w szklarniach i są dość mocno nawożone, by budziły zachwyt swym kształtem i kolorytem. Do najpoważniejszych zanieczyszczeń warzyw należa środki ochrony roślin oraz nawozy, ktore przenikaja do nich z wody, powietrza i gleby. Ich nadmiar dociera do cześci składowej składowej jadalnych roślin, co może być też rownież niebezpieczne dla zdrowia. Szczególnie szkodliwe sa azotany i powstałe z nich pod wpływem działania drobnoustrojów azotyny, które tworzą toksyczne rakotwórcze związki. Nie wszystkie jednakże warzywa kumulują azotany w takiej samej ilości. Jedz trzy razy dziennie warzywa oraz dwa razy dziennie owoce. Często siegaj po kiszonki bogate w wit. C (ta witamina może być zachowana w kiszonkach w ok. 90 proc.) oraz acetylocholine wzmacniającą organizm oraz regulującą ciśnienie krwi. Świeża, wiosenna zieleń da odpoczynek naszym oczom zmeczonym pracą przy komputerze, ukoi nasze nerwy, a u nadciśnieniowców może także obniżać ciśnienie krwi.

Wiemy dobrze, że wiosna to także nie jedynie przebiśniegi, słońce oraz dłuższy dzień. Często to także również rewolucja. ‒ Zauważmy, że nigdy w ciągu roku nie zwracamy uwagi na zmiany tak mocno jak jesteśmy w stanie wiosną. Kiedy jesień przechodzi w zimę, nie robi to także na nas większego wrażenia, bo zdążyliśmy więc już wyjać z szaf cieplejsze kurtki oraz czapki. Kiedy lato przechodzi w jesień, rownież nie jesteśmy zszokowani, bo końcówka wakacji zwykle może być chłodniejsza oraz bardziej kapryśna, skoro chodzi o aurę. Niska zawartość owych substancji mają: pomidor, papryka, ogórek, groch, fasola. Średnią zawartością azotanów charakteryzują się: marchew, pietruszka, seler. Najbardziej należy uważać na: salate, szpinak, rzodkiewke, burak ćwikłowy i wczesną kapuste. Spożywaj dużo produktów bogatych w cynk, ktory posiada silne właściwości uodparniajace, ponadto skutecznie chroni przed infekcjami. Cynk zawarty może być m.in. w jajach, mleku, pestkach dyni, platkach owsianych, czosnku. Po zimie, gdy z konieczności przebywaliśmy dużo cześciej w zamkniętych pomieszczeniach, warto wykorzystać mobilizujący dla naszych organizmów wpływ promieni słonecznych. Zawarte w nich promieniowanie UV sprzyja powstawaniu opalenizny, a ponadto korzystnie wpływa na odporność organizmu, pobudza wytwarzanie białych oraz czerwonych cialek krwi, wzmaga procesy oddychania tkankowego oraz przemiany materii, a również zmniejsza reakcje alergiczne. Sprzyja również samooczyszczaniu się powietrza i powoduje jego jonizację. Pod wpływem promieni słonecznych powstaje w naszych organizmach witamina D regulująca gospodarkę wapniowa. Wiosna wybucha nagle, niespodziewanie. Wciąż jeszcze wczoraj było szaro oraz deszczowo, a dzisiaj słońce świeci prosto w oczy. Wczoraj w domu grzały kaloryfery, a dzisiaj może być mi za ciepło w zimowej kurtce ‒ dodaje. Niespodziewanie okazuje się też, że musimy zapomnieć o nawykach, które wyrobiliśmy sobie w czasie ostatnich miesięcy. Najlepszym rozwiązaniem może być też korzystanie ze sklepow ze zdrowa żywnością, które posiadają żywność wyprodukowana w certyfikowanych gospodarstwach agroturystycznych. Dla bardziej ambitnych może być też też opcja z własną uprawa. Nie potrzebujemy wcale do tego ogródka. Wystarczy posadzić w doniczce na kuchennym parapecie: szczypiorek, natkę, rzeżuchę i ścinać świeże liście do konsumpcji. Bez chemii, sama natura, zdrowie, bogactwo witamin i skladników mineralnych. Reasumujac, nie posiada potrzeby rezygnowania z nowalijek, ale niech stanowią one na poczatek raczej dodatek a nie podstawę naszego posilku. Może być też grupa osób, ktore nie powinny jadać nowalijek ze straganu. Są to także też małe dzieci i alergicy. Osoby starsze oraz te, które mają zaburzenia przewodu pokarmowego powinny spożywać w niewielkich ilościach te pierwsze surowe warzywa i owoce. Nie wiemy bowiem czym i w jakich ilościach były one nawożone, a dla owych osób również mala ilość np. azotynów czy może może metali ciężkich takich jak kadm i ołów, może być też niebezpieczna dla zdrowia. Wysypiaj się, bo podczas snu organizm znakomicie się regeneruje. Zdrowy sen nie powinien jednakże trwać dłużej niż 8 godz. Dluższy osłabia organizm. To także prawda, że nadmiar tego promieniowania UV może spowodować raka skóry, jednakże my (mieszkańcy kraju polożonego w strefie umiarkowanej) cierpimy raczej na objawy głodu słonecznego; po trosze też z własnej winy, bo jesteśmy nadto zaabsorbowani pracą, a w konsekwencji unikamy slońca oraz nie wykorzystujemy tego, czym nas wiosną corocznie obdarza przyroda. Zaczynamy inaczej się ubierać, inaczej wyglada świat rano, pomimo że budzik caly czas mamy ustawiony na tę samą godzinę ‒ wylicza psycholog. Skoro chodzi o spanie, może być wciąż jeszcze jedno: w perspektywie mamy przesunięcie wskazówek zegarków oraz spanie o godzinę krócej. Podstawą codziennej diety może być też śniadanie – niezależnie bowiem od pory roku może być też to także rownież najważniejszy posilek w ciągu dnia. Kluczowe może być też szczegolnie wiosna, kiedy to także też przy zmiennej cały czas wciąż jeszcze aurze pogodowej nasz organizm może być też osłabiony i wrażliwy na wahania ciśnienia. Kawa zatem niezastąpiona? Tak, ale jedynie po pelnowartościowym posiłku. Pełnoziarniste pieczywo czy może może musli – jako źródlo weglowodanów, niezbędne do odbudowy komórek białko, które znajdziemy w twarogach, jajach, rybach oraz nieodzowne warzywa i owoce czyli skarbnica witamin i składników mineralnych. Ubieraj się „na cebulkę”. Ta pora roku może być kapryśna, lepiej wiec, wychodząc z domu, być też przygotowanym na te kaprysy. Mróz, wiatr oraz śnieg byly bezlitosne, nie oszczedziły rownież naszej cery. Do tego klimatyzacja oraz suche powietrze „zafundowane” poprzez centralne ogrzewanie. Dodajmy wciaż jeszcze wszechobecny dym tytoniowy i niedobór witamin, a w konsekwencji otrzymamy wizerunek zmęczonej postaci. Wiosna oznacza tutaj zmiany, które są nieuniknione oraz poprzez to także emocjonalnie kosztują nas wciąż jeszcze więcej. To także wyjście poza naszą ciepła oraz zimowa strefę komfortu. Jak zatem powinno wyglądać wiosenne śniadanie? Skoro lubimy zjeść coś tam tamże na ciepło to także rownież niech będzie to także też np. jajecznica, ale jedynie na maśle, posypana dużą ilościa natki, papryka, razowe pieczywo i sok marchwiowy.

Co jeszcze warto przekąsić na wiosnę? Dla lubiących szybsze śniadania warto skorzystać z twarożku z dodatkiem rzodkiewki i ogorka, dołączyć do tego salatke z pomidora i szczypiorku z pełnoziarnistym pieczywem, a do picia rozgrzewające kakao. Wersja „dla śpiochów” to także też musli z probiotycznym jogurtem, koniecznie z dodatkiem ulubionych świeżych owoców. Niezależnie od tego, która propozycja może być też Ci bliższa, postaraj sie jeść w spokoju i „na siedząco”, bo śniadanie daje nam zdrową energię na cały dzień. o najmniej 2 razy w tygodniu zjedz porcje tłustej morskiej ryby (śledź, makrela, tuńczyk, łosoś) bogatej w kwasy omega-3. Maja one wszechstronne działanie, a jednym z najmocniejszych może być wspieranie naszego systemu odpornościowego. Świeże powietrze bardzo dobrze nam zrobi. Po ciężkim dniu pracy wybierzmy sie na spacer, rolki albo rower. Nie jedynie zadbamy o kondycję, ale przede wszystkim dotlenimy organizm. Pierwsze efekty będą widoczne więc już w niedługim czasie. Zyskamy więcej energii i powinniśmy zaobserwować, że nasza ludzka skóra nabierze zdrowego kolorytu. Majac na myśli dotlenienie warto też wziąć pod uwagę rozstanie z papierosami. Nie może być to także najlepszy sposób na drodze do pięknej cery. Oczywistym jest, że dalsze 3 czy może może 4 posiłki też są konieczne. Warto zrezygnować z batonika czy może może drożdżowki na drugie śniadanie na rzecz choćby kanapki z ulubionym serem i sałatą. Na obiad warto podać, jako dodatek do pieczonego miesa czy może może ryb, warzywa mrożone z wody. Świeże nowalijki potraktować caly czas wciąż jeszcze jako dekorację. Na wiosnę można również dużo dużo częściej serwować posiłki jarskie i z dodatkiem ryb, a mięso spożywać maksymalnie raz czy może może dwa razy w tygodniu. Warto naturalnie kontynuować całorocznie regularne spożywanie posiłków oraz unikać podjadania. Hartuj się, np. biorac naprzemienne zimno-ciepłe prysznice. Możesz również nalać zimnej wody do miski (na ok. 3 cm), na parę minut zanurzyć w niej stopy, a w następnej kolejności osuszyć oraz nałożyć ciepłe welniane albo bawełniane skarpety. Taki zabieg najlepiej zrobić przed położeniem się do łóżka. W trosce o figurę powinniśmy mieć na uwadze to, czym sie odżywiamy. Nie muszę zapewne dodawać, że pelnowartościowe posiłki są niezbedne do prawidlowego funkcjonowania organizmu. W ciagu zimy nie jeden z nas zyskał parę zbędnych kilogramów w tym miejscu oraz tam, których warto się pozbyć szczególnie na wiosnę. Warto zmienić dietę, włączyć więcej warzyw oraz owocow. Godne polecenia są kiełki roślin oraz soki owocowe, ale dietetycy polecają te wyciskane w domu. Sok z marchewki, dzięki zawartości karotenu, poprawi koloryt naszej cery. Chociaż zatem więc już temperatura otoczenia znacznie wzrosła, nie warto rezygnować z ciepłych napojow. Warto sięgnać zamiast czarnej herbaty po zieloną, ktora może być też bogactwem flawonoidow, związków o działaniu m.in. odmladzajacym. Oczyszcza doskonale organizm, poprawia przemianę materii, a z dodatkiem jakże zdrowego miodu może być też po prostu smaczna. 3-4 filiżanki w ciągu dnia doskonale pobudza nasz organizm do życia i zapewnią lepsze funkcjonowanie. Na dodatek woda źrodlana lub średnio zmineralizowana, w ilości minimum 1,5 litra, pita małymi lykami pomiędzy posiłkami, na pewno poprawi nasze samopoczucie i zdrowie. Wypracuj sobie jakaś własną metodę walki ze stresem, rob sobie więcej przyjemności. Stres to także jeden z poważniejszych czynnikow osłabienia organizmu. Ludzka skóra po zimie wymaga wielu zabiegów regenerujących oraz odżywczych. Niejednokrotnie może być ona przesuszona, co objawia się uczuciem ściągnięcia, szorstkości, pieczenia, a również łuszczenia. Zacznijmy dzialać! Po pierwsze – złuszczanie. Zafundujmy sobie peeling, by wygładzić jej powierzchnię. Kosmetyk dobierzmy odpowiednio do rodzaju naszej cery. Dla cer wrażliwych, suchych, normalnych, mieszanych delikatny peeling enzymatyczny albo drobnoziarnisty. Dla cer tłustych peeling gruboziarnisty. Nastepny krok to także serum oraz maseczka. Potrzebujemy obecnie „bomby witaminowej” w połączeniu z nawilżeniem, ponieważ musimy uzupelnić niedobory wodno-lipidowe naszej skóry. I dlatego wybierzmy takie produkty które w swym składzie zawieraja: gliceryne, ceramidy, kwas hialuronowy, kolagen, naturalne olejki: olej z awokado, z oliwek, z migdałów. Serum dobierzmy odpowiednio dla głównego problemu skornego. Oprócz żywieniowych modyfikacji, szczególnie na wiosnę warto zaczać uprawiać regularnie sport lub włączyć do codziennego trybu życia spacer. No i naturalnie wysypiać się. Nie posiada nic bowiem bardziej wzmacniającego jak połączenie adekwatnej diety z regenerującym snem.

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

3 responses »

  1. Witaminy to jak wiadomo grupa organicznych związków chemicznych o rożnorodnej budowie, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu żywego. Powinny być też pochodzenia naturalnego albo otrzymywane syntetycznie. Dla zwykłego człowieka witaminy są egzogenne (ludzki organizm ich nie syntezuje), w związku z czym muszą być też dostarczane z pokarmem (najczęściej w postaci prowitamin). Witamina A może być niezbędna dla prawidłowego widzenia. Poprzez udział w wytwarzaniu nabłonka i syntezie kolagenu pomaga utrzymać prawidłowy wygląd skóry – może być wykorzystywana w leczeniu tradziku oraz zapobieganiu tworzenia się zmarszczek. Uczestniczy w prawidłowym rozwoju kości, włosów, zębów oraz dziąseł. Wpływa na syntezę białek, lipidów oraz hormonow tarczycy. Zwiększa odporność organizmu na infekcje, szczególnie dróg oddechowych, biorąc udział w tworzeniu śluzu ochronnego nabłonka jamy ustnej, nosa, gardła, płuc.

    Odpowiedz
  2. Podczas gotowania znika z potraw od 20-50% kwasu pantotenowego, a proces mielenia ziaren zbóż obniża aż o 50% jego zawartość w mące. Podobnie może być z witamina C, która rozkłada się podczas gotowania, tak zatem w gotowanych posiłkach może być jej znacznie mniej. Podczas gotowania na parze produkty spożywcze zachowują więcej walorów odżywczych niż gotowane w wodzie. Na zawartość witaminy C w owocach oraz warzywach niekorzystnie wplywa długie ich przechowywanie. Rola witamin nie polega nie mniej jednak na dostarczaniu energii ani stanowieniu budulca. Witaminy są potrzebne do tego, by procesy przemiany materii mogly przebiegać w organizmie normalnie. Rola witamin to także aktywizowanie do pracy skomplikowanej maszyny, jaką może być organizm. Wspomniana wcześniej drobnocząsteczkowość witamin umożliwia im szybki dostęp do makrocząsteczek oraz reakcji biochemicznych. wiatowy rynek dodatkow do żywności może być olbrzymi – roczna sprzedaż jedynie w USA przekracza 20 mld USD! Sprzedaż na całym świecie może wynosić ok. 60-80 mld USD rocznie.

    Odpowiedz
  3. Podgrzewając cukry powyżej temperatury 65oC powodujemy ich rozdzielenie od zwiazków mineralnych i witamin, co sprawia, że tracą one swoją wartość. W dobie współczesnych metod uprawy oraz produkcji żywności, owoce oraz warzywa sezonowe jesteśmy w stanie wykorzystywać w swojej kuchni poprzez okrągły rok. Jednakże pomidory, truskawki czy może szczypiorek zakupione w miesiacach jesienno – zimowych nie cieszą się uznaniem konsumentów. Większość owych produktów może być zwykle pozbawiona oryginalnego smaku oraz aromatu, za to także pelna środkow ochrony roślin oraz konserwantow, bez ktorych niemożliwe byłoby ich wyhodowanie. Jak korzystać z dobrodziejstw owoców oraz warzyw poza sezonem bez konieczności zakupu owych sztucznie wspomaganych? Świetną alternatywą dla nich są mrożonki. Witamina musi być też dostarczana do organizmu wraz z pokarmem. W rzeczywistości zaś, z reguly tej wyłamuje się witamina D (kalcyferol), która produkowana może być poprzez komórki skóry pod wpływem promieni UV. Ciekawostką może być też, że witamina D początkowo określona byla mianem A (odkryta była przed obecną A – retinolem), od lacińskiego antyrachitic, jako że chroniła przed krzywicą (u dzieci) oraz osteoporozą. Dalej, analizując samą nazwe „witamina”, czyli vita+amina, zauważamy iż pierwotnie postrzegano te związki jako rodzine związków chemicznych zawierających grupę aminową. Okazało się jednakże wkrótce, że nie wszystkie witaminy taka grupe posiadają. Z reguły tej dla przykładu, wyłamuje się znów witamina D, która może być przedstawicielem sterydów.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: