RSS Feed

Właściwości zdrowotne jabłek w diecie człowieka

Posted on

Składniki często niedoceniane są często tymi, które są najważniejsze. Tak też jest w przypadku jabłek. Najcenniejsze w owych owocach może być to, co zwykle odrzucamy: gniazda nasienne oraz skorka, ponieważ w nich znajduje sie najwięcej pektyn, które mają tę zaletę, że oczyszczają organizm z substancji trujących. Podczas trawienia pektyny wiążą niektóre metale ciężkie (kobalt oraz ołów) w nierozpuszczalne sole, które są w następnej kolejności wydalane z organizmu. A zatem o jedzeniu jabłek powinni pamiętać glównie nałogowi palacze, mieszkańcy dużych miast, ośrodków przemysłowych i osoby mające w pracy styczność ze zwiazkami toksycznymi, np. drukarze. Pektyny „wymiatają” z organizmu resztki pokarmów, regulują florę bakteryjną jelit oraz neutralizują substancje toksyczne. Zmniejszają wchłanianie cholesterolu, a dzięki temu skutecznie zapobiegają miażdżycy oraz chronią przed zawałem. Regulują również perystaltykę jelit, działając przeciw zaparciom. Ale takie właściwości maja jedynie pektyny surowe. Jabłka to również jedne z najpopularniejszych w naszym kraju owoców. Można kupić je o każdej porze roku, jeść na surowo albo poddawać obrobce termicznej, dodawać do deserów. Jablka mają naprawdę szerokie spektrum kulinarnych zastosowań – wynika to również z mnogości ich odmian, ktore to również charakteryzują się specyficznymi smakowymi właściwościami. Zawartość skladników zależy od odmiany, dojrzalości jabłka, wielkości, a również podkładki, nawożenia, gleby, wieku drzewa oraz obfitości owocowania, cięcia oraz przebiegu pogody w danym roku. Na ogól odmiany początkowe zawierają mniej cukrow niż odmiany poźniej dojrzewające. O smaku jabłek decyduje nie jedynie zawartość cukrów oraz olejków eterycznych, ale rownież stosunek ilości cukrow do kwasów organicznych. Zawartość kwasu jabłkowego waha się w granicach 0,3 – 0,7 %, zawartość kwasu cytrynowego 0,1%, w mniejszych ilościach występują kwasy chinowy, izocytrynowy, bursztynowy, glikolowy. Kwasom organicznym przypisuje się duże znaczenie dietetyczne, bo działają na organizm alkalizujaco. Składniki popiołowe stanowia 0,22 – 0,6%, najwięcej pośród nich może być potasu, fosforu, wapnia, sodu, magnezu oraz żelaza. Występuja w połączeniach organiczno – mineralnych oraz są poprzez to również łatwo przyswajalne poprzez organizm.

Jak już to było powiedziane – mała wiedza sprawia że jemy jablka, odrzucajac jego najbardziej wartościowe części, czyli skórkę oraz gniazda nasienne. Naturalnie nasionek nie zaczniemy jadać, ale warto skusić się na nieobrane owoce. W skórce jablka znajdują się ogromne ilości pektyn, ktore potrafią oczyszczać nasz organizm z trujacych substancji, i dlatego sa szczegolnie polecane dla palaczy papierosów, osob mających w pracy styczność ze szkodliwymi substancjami, mieszkańców zanieczyszczonych miast. Dobroczynne pektyny „posprzątają” nasz organizm, zneutralizują toksyczne substancje, a również zmniejsza wchłanianie cholesterolu, chroniąc przed zawałem oraz miażdżycą. Do ich korzystnego wpływu zalicza się także regulację perystaltyki jelit oraz zapobieganie zaparciom. Swój niepowtarzalny smak jabłka zawdzięczają zawartości kwasów, glównie jabłkowego oraz cytrynowego, a również bardzo dobrze przyswajalnych cukrów. Ale wartość odżywcza jabłek nie może być jednakowa oraz zależy od odmiany, od tego, czy może są one bardziej albo mniej dojrzałe, także od ich wielkości. Jabłka są nie jedynie pyszne, ale także zdrowe. Posiadają spore wartości odżywcze, są powszechnie dostępne oraz względnie tanie. Ich wlaściwości nie można przecenić. Z jablkami wiąże się parę „zdrowotnych” przysłów z których najbardziej znane to: „rano dla urody, wieczorem dla zdrowia” i popularne zwłaszcza w Wielkiej Brytanii „an apple a day keeps the doctor away” (jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka ode mnie). Jabłka zawieraja dużo witamin, nie mniej jednak najważniejszą może być witamina C. Najwięcej może być jej pod skórka, i dlatego trzeba zjadać jabłka surowe albo gotowane czy może pieczone ze skórką. Dzięki temu nie utracimy jej nadto wiele, chociaż każda obróbka termiczna powoduje utratę witaminy C. Po co nam witamina C? Przyda się wszystkim, bo wzmacnia system odpornościowy. Jabłka zawierają witaminy: C, A, B1, B2, PP oraz B3. Skoro chodzi o zawartość witaminy C owoce ziarnkowe zawierają jej znacznie mniej niż jagodowe. Najwięcej zawierają odmiany: Kronselska (26,6 mg w 100g miąższu), Królowa Renet (13,4 – 23,7), Piekna z Boskoop (14,7 – 19,4), Oliwka Żółta (10,6 – 15,3), Cesarz Wilhelm (14,9 – 16,4). Jabłka zawdzięczają swoj smak kwasom jabłkowym oraz cytrynowym i cukrom, które są łatwo przyswajalne. Natomiast ich wartość odżywcza zależy od odmiany. Spośród wszystkich witamin obecnych w jabłkach, najważniejsza może być witamina C, która wzmacnia system odpornościowy. Najbogatsze w tę witamine sa owoce dojrzałe, rosnace po nasłonecznionej stronie drzewa. Im kwaśniejsza odmiana jablek, tym więcej w nich witaminy C. Gromadzi się ona pod skórką, i dlatego najlepiej jeść, gotować oraz piec owoce nieobrane. Najwięcej tej witaminy znajdziemy w owocach surowych. A im dłużej będziemy je poddawać obrobce termicznej, tym wieksze będą jej straty. Co ciekawe, małe jabłka zawierają znacznie więcej witaminy C niż duże okazy. Mimo kwaskowatego smaku jabłka odkwaszają organizm, bo zawierają dużo zasadowych soli mineralnych. Ponadto są bogatym źródłem potasu (m.in. wraz z innymi elektrolitami reguluje on gospodarkę wodną w organizmie oraz zwiększa napiecie mięśni), a również żelaza, które zapobiega anemii. Jabłka to również owoce o słodkim, kwaśnym albo slodko-kwaśnym smaku (w zależności od odmiany) oraz raczej okrągłym ksztalcie. Przeciętne jablko wazy około 60-150 gramów, ale wartość ta także może sie rożnić (tak jak oraz kolor skórki jabłka). Jabłka odgrywają dietetyczną rolę w żywieniu.

Jak wiadomo witaminy chronią przed wczesnym starzeniem się, regulują wszystkie procesy życiowe, pomagaja w walce z infekcjami. Należy pamietać, że organizm ludzki nie potrafi gromadzić większych ilości witamin oraz i dlatego zaleca się systematyczne ich przyjmowanie. Smak jabłek może być kwaskowaty. Pomimo tego mają one zdolność odkwaszania organizmu, ponieważ zawierają dużo zasadowych soli mineralnych. Pośród minerałów zawierają potas i żelazo. Te owoce w diecie działają moczopędnie, dzięki czemu powinny zmniejszać obrzęk nóg, i poprawiają pracę wątroby, wzmacniają mięśnie, serce, system nerwowy. Jabłka jedzone na surowo wzmacniają serce, system nerwowy, mięśnie oraz poprawiają pracę wątroby. Mają ponadto dzialanie moczopedne, zatem powinny zmniejszać obrzęki nóg. Medycyna ludowa przypisuje im leczniczy wpływ na bóle stawów. Gotowane tarte jabłka leczą również biegunkę u dzieci i niestrawność oraz dolegliwości wrzodowe u osob dorosłych. Herbatka ze skórek może być doskonałym środkiem do płukania jamy ustnej oraz gardla. Posiada właściwości dezynfekujące oraz likwiduje stany zapalne. Domowy ocet jablkowy, wypijany codziennie w proporcjach: 2 łyżeczki octu wymieszane z 2 łyżeczkami miodu oraz 1/2 szklanki przegotowanej wody, uzupełnia potas w organizmie, hamuje rozwój infekcji oraz poprawia trawienie. Powinny nie mniej jednak unikać jego osoby z chorobą wrzodową. Świeże jabłko może być twarde oraz raczej chrupiace, a z czasem, kiedy ową świeżość traci, jego skórka robi się coraz bardziej miekka, później także pomarszczona. Cały czas nie mniej jednak są przydatne, także w takiej formie, do spożycia. Uważać należy natomiast, by nie „obić” jablka, gdyż, robiąc się brązowe, co każdy z nas widział, z pewnością, nie raz, w miejscu uderzenia, zaczyna tracić wartości odżywcze oraz rozpoczyna proces gnilny całego owocu. Kwasy organiczne działaja odkwaszajaco na organizm, co może być szczególnie ważne, kiedy spożywa się dużo miesa, tłuszczu, jaj oraz chleb przygotowywany na zakwasie. Jabłka od lat są stosowane w medycynie ludowej jako remedium na bole stawów. Kiedy małe dziecko posiada biegunkę, to również pomogą mu gotowane tarte jabłka, a u doroslych doskonale sprawdzą się przy niestrawności oraz wrzodach. Lecznicze zastosowanie maja skórki z jabłka. Ugotowana z nich herbatka działa dezynfekujaco oraz likwiduje stany zapalne w jamie ustnej oraz gardle. Samodzielnie można także przygotować ocet jabłkowy. Wypijajac jego dwie lyżeczki z dwiema łyżeczkami miodu oraz połowa szklanki wody, uzupełniamy potas w organizmie oraz poprawiamy trawienie. Nie mniej jednak ocet jabłkowy nie może być polecany osobom z wrzodami. Jabłka ułatwiaja przyswajanie wapnia poprzez organizm, dzięki czemu wzmacniaja zęby, włosy oraz paznokcie. Gryzienie twardego jabłka służy dziąsłom. Nie mniej jednak wbrew obiegowej opinii nie wolno jeść jabłek po umyciu zebów, bo zawarty w nich cukier sprzyja rozwojowi próchnicy. Przy dzisiejszym tempie życia liczy sie czas przygotowywanego posilku, najlepiej zdrowego oraz prostego w użyciu. Jabłko należy jesteśmy w stanie do grupy łatwych oraz szybkich przekąsek na co dzień. Nie trzeba jego obierać, ani wypluwać pestek. Jabłka są wygodne oraz trwałe w przechowywaniu. Co więcej, mają szerokie zastosowanie w kuchni, zarówno na słodko, jak oraz w potrawach mięsnych. Najbardziej rozpoznawalna zaletą jabłek może być mała zawartość kalorii. W zestawieniu na przykład ze szklanką jogurtu owocowego, przeciętne jabłko nokautuje swojego mlecznego rywala w stosunku 94 kcal do 225 kcal. Dzieki wysokiej zawartości pektyn, należących do frakcji błonnika pokarmowego rozpuszczalnego, stosunkowo żwawo dają uczucie sytości, a dodatkowo obniżają stężenie cholesterolu oraz glukozy i pobudzają jelita do pracy, zapobiegając zaparciom. Jabłka zmniejszaja także ryzyko zapadalności na raka jelita grubego oraz dobroczynnie wpływają na nasza odporność. Blonnik wpływa korzystnie na perystaltykę jelit oraz obniża poziom cholesterolu we krwi, podobne działanie mają pektyny, które wiążą w układzie pokarmowym szkodliwe związki. Większość odmian jabłek zawiera 0,9% pektyn w suchej masie. Jabłko to również dość słodki owoc, który zawiera dużo cukrów. Prz zdrowym odżywianiu można zjadać także 300 g tego owocu, ale przy diecie odchudzającej jedynie 150 g. Większa ilość nie pozwoli nam schudnąć. Zawarta w jablkach witamina C wymiata z organizmu wolne rodniki oraz bierze udzial w wielu procesach metabolicznych, np. biosyntezie kolagenu, przeciwdziałając wiotczeniu skóry i zapewniając jej młody wyglad. Witamina C wspolnie z witaminą P uszczelnia oraz uelastycznia ścianki włosowatych naczyń krwionośnych, zapobiegając powstawaniu wysięków podskórnych oraz „pajączków”.

Warto wiedzieć, że jabłka są niezastąpione w kuracjach odchudzających, cenia je kobiety, które dbają o linię, bo syca oraz dostarczają stosunkowo niewiele kalorii (30–50 kcal w 100 g). Nie mniej jednak jabłek nie można jeść bezkarnie, bo zawierają sporo cukru. W prawidłowo skomponowanej diecie zaleca się 300 g owoców dziennie, a w kuracjach odchudzajacych – jedynie 150 g. Skoro będziemy jeść więcej, to rownież nie schudniemy. Jabłka stanowią znakomite źródło witaminy C, beta-karotenu oraz potasu. Co wiecej świetnie sprawdzają się w diecie cukrzyków i osób dbających o linię ze względu na niski indeks glikemiczny (IG=38). Oznacza to również tyle, że owoc ów nie podnosi poziomu cukru błyskawicznie po jego spożyciu, ale jego cukry uwalniają się stopniowo, zapobiegając wahaniom stężenia glukozy we krwi, a zarazem szybkim nawrotom apetytu. Cukry oraz składniki mineralne występują w formach latwo przyswajalnych poprzez organizm. Potas zwiększa napięcie mięśni, w tym mięśnia sercowego; wapń może być niezbędny do budowy ludzkie kości oraz zębów; magnez posiada działanie anty zawałowe; krzem może być niezbędny dla prawidłowego wygladu włosów oraz paznokci; żelazo, jako składnik hemoglobiny wpływa na dotlenienie organizmu; odmienne składniki, jak siarka, miedź, cynk, także w śladowych ilościach są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Te zdrowe owoce nie jedynie pomagają nam schudnąć, ale także ułatwiaja przyswajanie wapnia poprzez organizm. W ów sposób wzmacniaja paznokcie, włosy oraz zęby. Ponadto twarde jabłka to również dobre ćwiczenie dla naszych dziąseł, które dzięki gryzieniu wzmacniają się. Warto pamietać, że po umyciu zębów nie należy zjadać jabłek, ponieważ cukier w nich zawarty sprzyja próchnicy. Znanych może być ponad 10 tys. odmian jablek. Różnią się one nie jedynie wielkością, kształtem, kolorem, ale również smakiem, aromatem oraz zastosowaniem w kuchni. Twarde, soczyste, słodkie – nazywane deserowymi (lobo, delikates, spartan, jonagold, koksa pomarańczowa, ligol, rubin, gala, golden delicious, idared, mekintosz) jada się glównie na surowo. Rozgotowują sie powoli, i dlatego można dodawać je do takich potraw, w których powinny pozostać w postaci twardych kawałków, np. do gotowanej kapusty. Do pieczenia, gotowania oraz na przetwory najlepiej nadają się jabłka kwaśne (antonówka, reneta), ponieważ żwawo się rozgotowują. Można również dodawać je do potraw, które wymagaja zakwaszenia. Zastąpią ocet np. w barszczu czy może kapuśniaku, podniosą smak jarzyny z buraków. Największe zastosowanie mają jabłka o pośrednich właściwościach, tzw. stołowe (beforest, landsberska, linda, red wealthy, bankroft, boiken, cortland, jonathan). Jadamy je na surowo, dodajemy do potraw oraz przetwarzamy. Wspomniana wcześniej witamina C bierze także udzial w metabolizmie, zapewnia mlody wygląd skórze, przeciwdziała jej wiotczeniu. Wspólnie z witaminą PP zapobiega powstawaniu podskórnych wysięków oraz pajączków. Obecnie znamy ponad 10 tys. odmian jablek. Różnią się kolorem, kształtem, smakiem oraz zastosowaniem. Na surowo jada się głównie twarde oraz soczyste: lobo, jonagold, delikates, spartan, ligol, koksa pomarańczowa, rubin, gala, golden delicious, idared, mekintosz. Kwaśne jabłka, typu reneta, antonówka, świetnie nadają sie do gotowania oraz na przetwory. Natomiast jablka stołowe można wykorzystywać w dowolny sposób: jonathan, beforest, linda, landsberska, cortland, red wealthy, boiken, bankroft. Warunki przechowywania mają duży wpływ na szybkość dojrzewania jabłek. Najlepiej umieścić owoce w suchym, chłodnym (0 – 3 ͦC) oraz zaciemnionym miejscu. Maksymalny czas przechowywania wynosi 15 dni. Powinniśmy także pamiętać, że wraz z uplywem czasu zmniejsza się ich wartość odżywcza a zwieksza zawartość cukru. Warto również zwracać uwagę na obecność uszkodzonych albo przejrzałych jabłek, ponieważ powinny one przyspieszać proces dojrzewania sąsiadujących z nimi owoców poprzez wydzielany etylen. Wówczas należy je jak najszybciej oddzielić od pozostałych produktów. Jabłka spożywa sie przede wszystkim na surowo oraz to również poprzez cały rok. Wykorzystuje się również do przyrządzenia rozmaitych potraw: zup, potraw mącznych, wypieków, deserow. Jabłka można przerobić na przeciery, dżemy, kompoty, susze, wina, galaretki, soki pitne, ocet.

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

2 responses »

  1. Mleko o długim terminie przydatności do spożycia, to także mleko spasteryzowane. Innymi słowy, znajdowalo się ono w temperaturze 120oC poprzez co najmniej 20 minut. Plusem takiego stanu rzeczy może być zabicie znajdujących się w nim bakterii. Z drugiej jednakże strony, proces ow zabija również cenne witaminy (w tym witamine D) i zmienia smak mleka na gorszy. I dlatego również zaleca się kupowanie mleka „prosto od krowy” albo w tzw. mlekomatach. Mrożone warzywa oraz owoce, jak także przyrządzone wcześniej oraz poddane chlodzeniu dania jednogarnkowe, zupy i potrawki, to także świetna oraz smaczna propozycja warta wkomponowania do zimowego jadłospisu. Wbrew obawom – zawartość składników odżywczych w mrożonkach może być porównywalna ze składem produktów świeżych, dostępnych w sezonie. Sięgaj po żywność ze sprawdzonych źródel, najlepiej wybieraj warzywa oraz owoce ekologiczne albo od rolnika bezpośrednio po zbiorze. Kupuj te produkty, które są zbierane w danym okresie, a zatem kieruj się sezonowością. Masz wtenczas większą szansę na otrzymanie bardziej wartościowego towaru. Witaminy są katalizatorami ogólnych albo swoistych reakcji biochemicznych; wchodza w skład enzymów oraz koenzymów, są niezbędne do wzrostu oraz podtrzymania funkcji życiowych. Źródłem witamin oraz prowitamin są rośliny oraz bakterie żyjace w przewodzie pokarmowym, a również tkanki zwierząt. Dla wielu organizmów, w tym zwierząt oraz zwykłego człowieka są to także na ogół zwiazki egzogenne oraz muszą być też dostarczane z pożywieniem (nie może być to także regułą jw.). Niektóre z nich okazaly się także egzogennymi czynnikami wzrostowymi dla różnorodnych drobnoustrojów, a dwie niezbędnymi biokatalizatorami, dostarczanymi poprzez bakterie glebowe roślinom wyższym (witamina B12) oraz niższym (witamina B1).

    Odpowiedz
  2. Pij dużo wody. Pomaga ona wypłukiwać z organizmu toksyny oraz poprawia krążenie krwi, też w palcach. Pazurki wzmocni też siemię lniane zalane szklanką wody oraz gotowane, aż do powstania kleiku. To także maseczka, w ktorej należy moczyć dłonie, by pozbyć kruchości paznokcia. Sięgnij po pestki dyni, warzywa strączkowe, czerwone mięso oraz owoce morza – produkty te są bogate w cynk.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: