RSS Feed

Jak nie dać się przeziębieniu?

Posted on

Ból głowy, gorączka, dreszcze, kaszel, katar. To najczęstsze objawy przeziębienia. Co zrobić żeby przeziębienie nas nie dopadło? Dobra odporność organizmu na zakażenia zależy od sprawnego oraz skutecznego dzialania naszego układu odpornościowego. W momencie zaatakowania nas poprzez drobnoustroje chorobotworcze (wirusy, bakterie czy może grzyby) np. w drogach oddechowych albo moczowych system odpornościowy może być mobilizowany w celu ich zniszczenia. Skoro wszystkie drobnoustroje chorobotwórcze zostaja zniszczone w miejscu ich wniknięcia, to również rozwijający się proces chorobowy też ulega samoistnemu ustąpieniu.

Zawsze istotna może być właściwa właściwa dieta bogata w witaminy. W okresie zwiększonej zachorowalności na przeziębienia oraz grypę, warto jeść owoce oraz warzywa. W tym czasie potrzebne nam są bogate w witaminę C cytrusy oraz jabłka. Bardzo dobrze może być jeść kiszoną kapustę oraz pić zieloną energetyczna herbatę. Do posiłków można dodawać składniki wzmacniające system odpornościowy: czosnek oraz cebulę. Dobrze, by były surowe, bo podczas gotowania traca swoje cenne wlaściwości. Kiedy na zewnatrz temperatura może być niska, to również do menu włączmy rozgrzewajace oraz bogate w skladniki odżywcze kasze (wszystkie rodzaje). Najbardziej znanym sposobem wzmacniania odporności może być zażywanie preparatów z witaminą C. Łykając Rutinoscorbin czy może AscoRutical zapobiegniesz rozwojowi infekcji oraz złagodzisz jej ewentualne objawy. Sok z aloesu też pobudzi twoje komórki odpornościowe do pracy. Innymi skladnikami wspomagającymi system immunologiczny sa m.in. selen, żeń – szeń i cynk, i dlatego preparaty zawierające te substancje sa idealne na jesienną pluche.

Hartowanie organizmu może być dobrą metodą stymulacji układu odpornościowego, ale jednocześnie istnieje jednakże dużo czynnikow, ktore powinny osłabiać naszą odporność zwiększajac podatność na zakażenia, np. palenie tytoniu, nieregularne odżywianie, nadużywanie alkoholu, częste podróże oraz zmiany klimatu, antybiotykoterapia. Stąd również u wielu ludzi pojawia się potrzeba dodatkowego wzmacniania układu odpornościowego tzw. immunostymulacji. Przed przeziębieniem może uchronić nas sport. Na ćwiczenia na świeżym powietrzu zarezerwujmy przynajmniej pół godziny dziennie. Skoro może być to również niemożliwe, to również chociaż raz w tygodniu ćwiczmy poprzez 45 minut. Kiedy nie lubimy ćwiczyć, to rownież skuteczny będzie spacer w żwawym tempie, taniec albo pływanie. Naszą odporność poprawia również… śmiech. Zatem chociażby z tego powodu warto spojrzeć na świat poprzez rożowe okulary oraz śmiać sie do woli. W walce z częstymi infekcjami wspomoga cię probiotyki. Zawarte w nich dobroczynne bakterie lokują się w naszym organizmie oraz chronią jego przed infekcjami.

Jak wiadomo probiotyki są polecane szczególnie osobom, które narażone są na stres albo które często przyjmują antybiotyki. Alternatywą dla tabletek (np. Baktomax) może być specjalny jogurt z probiotycznymi bakteriami. W aptekach dostępnych może być bez recepty dużo różnorodnych preparatow, ktore mają za zadanie wzmacniać funkcje obronne naszego organizmu czyniąc je bardziej wydajnymi. Jednak, jak przy każdym leku, przed zastosowaniem jego należy skonsultować sie z lekarzem, który określi czy może terapia taka może być wskazana oraz czy może nie posiada jednocześnie do niej przeciwwskazań zdrowotnych. Jeżowka czyli Echinacea – pobudza działanie układu odpornościowego, nasila proces fagocytozy, pobudza leukocyty do wydzielania substancji przeciwwirusowych (interferonów). Daje większą odporność na zakażenie bakteriami oraz wirusami. Olej rybny z wątroby rekina grenlandzkiego – zawiera alkiloglicerole, ktore gromadzą się w błonie komórek bakteryjnych oraz nowotworowych uszkadzając je. Wpływaja na system odpornościowy, pobudzając fagocytozę oraz powstawanie przeciwciał.

No i preparaty z żeńszenia – zawierają glikozydy saponinowe zwane ginsenozydami. Stymulują system odpornościowy organizmu tj. pobudzają aktywność limfocytów cytotoksycznych. Rybosomy bakteryjne z proteglikanami błonowymi – pobudzają swoistą oraz nieswoistą podpowiedź immunologiczną, dzieki czemu skracaja czas trwania infekcji, zmniejszają częstość jej występowania oraz nasilenie. Ważny może być wlaściwy ubiór. Kiedy pogoda może być zmienna, bardzo dobrze ubierać sie na cebulę oraz w razie potrzeby zdjąć sekcja ubrać. Najważniejsze, by nie doprowadzić do pocenia się. Kiedy z mokrym czołem wyjdziemy na zimniejsze powietrze oraz wiatr, to również przeziębienie mamy niemal murowane. W trosce o swoją odporność nie wolno ci zapomnieć o codziennym ruchu na świeżym powietrzu.

Pamiętaj – najlepiej zacznij uprawiać pewien sport np. pływanie, pilates albo jogę. Wystarczy jednak, że zaczniesz spacerować każdego dnia poprzez przynajmniej pół godziny. Ta forma aktywności fizycznej pomoże ci sie zrelaksować, zrzucić pare zbędnych kalorii, a również sprawi, że twój organizm zacznie produkować więcej komorek odpornościowych. Kiedy zatem już wrócisz z takiego spaceru nie zapomnij się rozgrzać. Wyziębiony organizm może być dużo łatwiejszym celem dla chorobotwórczych drobnoustrojow, i dlatego zanurz swoje stopy w kąpieli z dodatkiem kosmetyków z chilli, imbiru albo czarnego pieprzu. Od wewnątrz rozgrzej sie natomiast ciepłą herbatką z sokiem malinowym. Oprocz wymienionych wyżej , dostępne są też preparaty immunostymulujące tzw. szczepionki, które zawierają lizaty bakteryjne najczęstszych bakterii chorobotwórczych. Ze wzgledu na drogę podawania dzielimy je na szczepionki doustne albo donosowe. W sezonie największej zachorowalności na przeziębienie oraz grypę, szczepionki przeciw grypie są popularnym tematem, ale czy może wiesz, że mamy dwa rodzaje szczepionek chroniących nas poprzez grypą (nie mówimy tutaj o wirusie grypy H1N1 z 2009 roku)? Szczepionka przeciw grypie w zastrzyku to również inaktywowana szczepionka przeciw grypie zawierająca martwego wirusa, którą podaje się w zastrzyku. Można ją stosować u osób powyżej 6 miesiąca życia, u osób zdrowych, jak oraz tych, które cierpią na chroniczne dolegliwości.Szczepionka przeciw grypie w postaci aerozolu do nosa to również szczepionka zawierająca żywe, osłabione wirusy, które nie powoduja grypy (inną nazwa tej szczepionki może być LAIV od jej angielskiej nazwy „live attenuated influenza vaccine”). Zalecana może być dla osób od 2 do 49 roku życia, natomiast nie powinny jej stosować kobiety w ciaży. Każda z nich zawiera trzy typy wirusów: A (H3N2), A (H1N1) i B oraz po około dwóch tygodniach od momentu zaszczepienia organizm zaczyna produkować przeciwciała skierowane przeciwko tym wirusom.

I tak… za rok znowu będziemy gotowi na kolejne szczepionki, które pomogą nam uniknąć grypy. W odpowiedzi na nowe szczepy wirusów naukowcy opracowują nowe szczepionki chroniące nas przed ta uciażliwa choroba. Przy wzmacnianiu swojego układu immunologicznego istotne może być unikanie stresu, ktory sprawia, że nasz organizm słabiej broni sie przed mikrobami. Staraj się każdego dnia poświecić chociaż godzine na odpreżenie sie. Podczas relaksu, organizm wytwarza serotonine, która pobudza system odpornościowy do działania. Chcąc stać się pogodoodporną zmień również swoja dietę. Odstaw wszelkiego rodzaju używki (szczególnie kawę oraz papierosy), a zwiększ liczbę owocow oraz warzyw – naturalnej skarbnicy wszelkich witamin oraz mikroelementów. Szczepionki doustne stosowane są w nawracających zakażeniach ukladu oddechowego i w nawracających zakażeniach układu moczowego . Szczepionka donosowa stosowana w nawracających zapaleniach jamy nosa, jamy nosowo-gardłowej, oskrzeli, w chronicznym katarze oraz w zapaleniu uszu. Według zaleceń Centrum Kontroli oraz Zapobiegania Chorobom (Centers for Disease Control and Prevention, CDC) najlepszą metodą zmniejszenia ryzyka zakażenia wirusami grypy może być coroczne szczepienie się przeciwko grypie. Ze wzgledu na dużą ilość różnorodnych typów wirusów powodujących przeziębienie, nie może być możliwe stworzenie skutecznej szczepionki uodporniającej przed przeziębieniem. Pomimo szerokich wskazań do stosowania, szczepionka nie zabezpiecza calkowicie przed zakażeniem. Podanie szczepionki chroni w 70% – 90% zdrowych osób poniżej 65. roku życia, zarówno przed grypa, jak oraz powikłaniom pogrypowym.

Jak wiadomo pośród osób starszych skuteczność szczepionki przed zachorowaniem wynosi okolo 60% i obniża śmiertelność zwiazana z grypą o 70% – 95%. Wykazano ponadto, że osoby zaszczepione rzadziej trafiały do szpitala z powodu zapalenia płuc oraz grypy, wszystkich zaburzeń oddechowych, zaburzeń oddechowych oraz niewydolności serca, wykazywały mniejszą śmiertelność z powodu zapalenia płuc oraz grypy, a rownież śmiertelność ze wszystkich przyczyn. Warto podkreślić, że szczepienia przeciwgrypowe chronią nie jedynie przed zarażeniem, ale też przed powikłaniami pogrypowymi, które powinny zostawić trwale konsekwencje do końca życia, a także być też przyczyną zgonu. Ryzyko wielonarządowych powikłań pogrypowych dotyczy wszystkich chorych oraz obejmuje przede wszystkim powikłania ukladu oddechowego, sercowo-naczyniowego, a także ośrodkowego układu nerwowego6. Stosowanie szczepień przeciwko grypie niesie ze sobą znaczne korzyści kliniczne. W zdrowym ciele, zdrowy duch – to również stare powiedzenie nic nie straciło na aktualności w XXI wieku. By jednakże ludzkie zdrowie nam sprzyjało niezbędne może być hartowanie naszego ciała. Hartowanie posiada na celu wzmocnienie organizmu tak, by był bardziej odporny na rożnorodne zmiany zachodzące w otaczającym środowisku. Dzięki temu, ulega pomiędzy innymi mobilizacji nasz system odpornościowy, który może skutecznie dawać sobie radę z infekcjami wirusowymi albo bakteryjnymi.

Ważne: myj ręce zwłaszcza po skorzystaniu z toalety albo dotykaniu kranu czy może klamki w miejscach publicznych. Ograniczaj również dotykanie twarzy. Brzmi to również komicznie, jednakże przeciętnie człek dotyka twarzy także co 20 sekund, co umożliwia bakteriom dostep do ciała. Do podstawowych czynników hartujących ludzkie cialo należa: woda, słońce oraz powietrze, które oddziaływaja przede wszystkim na naszą skórę stanowiącą barierę oddzielającą organizm od środowiska zewnetrznego, ale jednocześnie żywo reagującą na zmieniające się warunki otoczenia. Niepodawanie chorej osobie dłoni na powitanie czy może unikanie pocałunku to również zdroworozsądkowe podejście, ale rece to również nie jedyne miejsce, gdzie można złapać przeziębienie. Badania na obecność wirusów w sali szkolnej wykazały, że na 50% powierzchni obecny byl wirus grypy. W związku z tym poświęć parę minut na oczyszczenie stanowiska w pracy albo powierzchni w domu, zwłaszcza klamek, włączników światla, telefonu, komputera oraz pilota do telewizora. Hartowanie wodą polega na wywoływaniu naprzemiennego rozszerzania oraz zweżania naczyń krwionośnych poprzez kapiele w ciepłej oraz zimnej wodzie. Bardzo dobrze też działają naprzemienne prysznice z ciepłej oraz zimnej wody czy może również kąpiele wodne w naturalnych zbiornikach np. morzu czy może jeziorze, podczas których najlepiej może być pływać. Na szczególną uwagę zasługują kąpiele morskie. W trakcie takiej kąpieli, dzięki zawartemu w morskiej wodzie chlorkowi sodowemu, reguluje się dużo czynności naszego ustroju. Bałtyk może być zimnym morzem, toteż czas jednorazowej kąpieli morskiej powinien wynosić 5-15 minut. Kiedy temperatura wody może być niska, warto wówczas w niej brodzić zanurzając nogi do kostek. Brodzenie trwa zwykle kilkanaście-kilkadziesiąt sekund oraz można je kilkakrotnie powtarzać. Jesienią oraz zimą większość ludzi szuka ciepła w zamknietej przestrzeni, gdzie pełno może być innych osob, ktore kaszlą oraz kichają. W związku z tym, skoro nie możesz uniknąć przebywania w takim miejscu, pamiętaj o zachowaniu higieny – myciu rąk oraz niedotykaniu twarzy albo używaniu żelu antybakteryjnego. Stałe, systematyczne kąpiele wodne w sezonie letnim zapobiegają jesienno-zimowym bólom stawów oraz kregosłupa, korzystnie wpływają na funkcjonowanie naszej skóry oraz całego organizmu, usprawniają system nerwowy i termoregulację. Sen może być potrzebny, by system odpornościowy byl w formie, szczególnie w sezonie przeziębień.

Podobno są badania, które wykazaly, że niedostateczna ilość snu powiązana może być z obniżeniem odporności, zatem chodź spać wcześniej, zamiast do późna przesiadywać przy komputerze – tym sposobem zapewnisz sobie relaks, dobre samopoczucie oraz ochronę przed wirusami grypy czy może przeziębienia. Kąpiele słoneczne powodują przekrwienie skóry, obniżają ciśnienie krwi, pobudzają czynność układu nerwowego i korzystnie wpływają na przemiany wapnia oraz fosforu. Czas nasloneczniania zaczynamy od 15-30 minut oraz w następnej kolejności stopniowo jesteśmy w stanie jego wydłużać do 2 oraz więcej godzin, zależnie od własnej wrażliwości. Zdrowe jedzenie zawierajace witaminy też wzmocni system odpornościowy. Sezon grypowy to również również okres zimowy, kiedy dostarczamy organizmowi małej ilości korzystnego pożywienia. Owoce, warzywa, niskotłuszczowe białka i złożone węglowodany to rownież klucz do zdrowego odżywiania. Badania wykazaly, że starsze osoby, które dostarczaly organizmowi pełno substancji odżywczych wzmocnily swoją odporność oraz zapobiegły chorobie. Pamiętajmy, że stosowanie zabiegów hartujących związanych z ekspozycją na słońce oraz wodę wymaga ostrożności, odpowiedniego dawkowania oraz uwzględniania przeciwwskazań zdrowotnych (zakażenia, niewydolność krążenia, nadpobudliwość nerwowa, nadczynność tarczycy). Zdrowe odżywianie to rownież klucz do silnego organizmu, który zwalczy wirusy przeziębienia oraz grypy. Do tego zalicza się również picie dużej ilości wody.

Inne badania pokazały, że picie wody wzmacnia odporność, by lepiej chronić ludzkie cialo przed wirusami. Dostarczaj zatem organizmowi dużej ilości płynów, zwłaszcza wody, oraz unikaj napojów z kofeiną, które maja działanie odwadniające. Pij okolo 8 szklanek wody dziennie (2 litry), a także więcej w przypadku upału. W czasie bezchmurnych oraz bezdeszczowych dni można korzystać z kąpieli powietrznych, gdy to również odsłonięte ludzkie ciało wystawione może być na działanie powietrza. Warto pamiętać, że im niższa może być temperatura powietrza, tym działanie silniejsze. Kąpiele powietrzne w temperaturze 10-20oC spełniaja podobna rolę jak zabiegi wodolecznicze. Ćwiczenia nie jedynie sprawiają, że czujesz się świetnie oraz pomagają zachować dobrą sprawność fizyczną, ale wzmacniają również system odpornościowy. Co więcej, zrzucenie nadprogramowych kilogramów może być ważne dla ogólnego zdrowia – ostatnie badania pokazały, że osoby z nadwagą dużo częściej chorują. Ważna może być też regularna aktywność fizyczna, bo w czasie wysiłku fizycznego uwalniane są pewne substancje chemiczne zwane neurohormonami (produkowanymi poprzez system nerwowy), które wywierają korzystny wpływ na system odpornościowy. Jednakże wysiłek ów musi być też dostosowany do naszych możliwości oraz stanu zdrowia, bo nadto duży powoduje osłabienie odporności.

Jak wiadomo probiotyki to również dobre bakterie, które pomagają organizmowi zachować ludzkie zdrowie oraz chronia przed złymi bakteriami. Najnowsze badania wykazały, że stosowanie probiotyków wpłyneło pozytywnie na ludzkie zdrowie ludzi i zmniejszyło występowanie infekcji górnych dróg oddechowych (takich jak przeziębienie). Spróbuj uwzględnić w diecie probiotyki albo stosować suplementy, by ochronić się przed chorobą. Myśląc o hartowaniu ciała, nie można zapomnieć o warunkach cieplnych we wlasnym mieszkaniu. Zimą najlepsza dla nas temperatura w pokojach powinna oscylować miedzy 18 – 20o C. Pokoje powinny być też naturalnie codziennie wietrzone, bo gromadzi sie w nich kurz, roztocza, dym z papierosów oraz bakterie. Zimowa aura nie powinna odstraszać od wyjścia na dwor. Także przy temperaturze -5 czy może także -10 stopni Celsjusza warto uprawiać regularne marszobiegi albo długie spacery. Dzieki nim poprawi się kondycja oraz odporność naszego organizmu. Jeśli odczuwasz pierwsze objawy przeziębienia pomimo wszystkich podjętych środków ostrożności, wypróbuj cynkowe tabletki do ssania, które skracają czas trwania dolegliwości. Nie zapobiegną one przeziębieniu, ale powinny je złagodzić. Ważne może być jednak, by zażyć je jak najwcześniej, by dzialanie było skuteczne.

Advertisements

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: