RSS Feed

Odchudzanie – nie odkładaj tego na ‚po świętach’

Posted on

Już wkrótce, zaraz po dekadenckim okresie świąt i karnawału, czeka nas moda na odchudzanie, która swój szczyt przeżywa wraz z nadejściem wiosny. Przed latem rośnie bowiem liczba osób, ktorym marzy się szczuplejsza sylwetka. Jednak zastosowanie zasad zdrowego odchudzania pozwala na skuteczne zrzucenie zbędnych kilogramow, a również na nauczenie sie prawidłowych nawyków żywieniowych, dzięki ktorym po zakończonej kuracji nie grozi nam efekt jo-jo. Czego przede wszystkim należy się trzymać rozpoczynając trudny proces odchudzania?

Pamiętajmy każdego dnia należy tak komponować posilki, by nie zabrakło w nich niezbędnych składników odżywczych. Warto pamiętać, że kluczem do zgrabnej sylwetki może być aktywność fizyczna. Codzienna jazda na rowerze, pływanie, jogging, a także krótki spacer podnosza efektywność diet odchudzających. Częstość spożywania posiłków to rownież ważny element diety odchudzajacej, ktora posiada być też skuteczna. Są osoby, które muszą przestrzegać zasady jedzenia pięciu posiłków. Przede wszystkim dotyczy to rownież osób, które w nadmiarze wydzielaja insulinę, czyli mają hiperinsulinemię. Osoby te mają nadmierny apetyt oraz zbyt trudno osiągnąć uczucie sytości, a pięć małych posilków, jedzonych co trzy godziny to rownież wzglednie mniejszy bodziec do wydzielania insuliny oraz łatwiejsza walka z apetytem. Warto zastosować poniższe zalecenia dotyczące podstawowych zasad odchudzania.

Niestety, być też może na początku rady te wydadzą się one trudne w realizacji. Nie mniej jednak bystro okaże się, że nowe przyzwyczajenia stana się twoją drugą natura oraz nie będziesz sobie mogła wyobrazić powrotu do dawnej diety oraz stylu życia. Warto zapamietać: zrzucenie wagi to rownież dopiero polowa sukcesu. Kiedy schudniesz, musisz przyzwyczaić swój organizm do nowej wagi, utrzymujac ją poprzez długie miesiące. W ow sposob sprawisz, że przytycie będzie dużo trudniejsze. Pamiętaj o tym, kiedy w euforii po zejściu z wagi pokazującej wymarzoną ilość kilogramów bedziesz chciała sięgnąć po coś, czego nie jadłaś, walcząc z tłuszczykiem. W przeciwieństwie do kobiet mężczyźni nie odczuwają tak wielkiej presji zwiazanej ze swoim wygladem, podczas kiedy przedstawicielki płci pięknej dążą zazwyczaj do podpatrzonego na okładce popularnego magazynu idealu, który nie zawsze może być możliwy do osiagnięcia. Tak stanowcze określenie celu bywa rozsądne, jeśli zdajemy sobie sprawę z tego, że droga do jego osiągnięcia zazwyczaj nie może być usłana różami. Kobiety widząc, że rezultaty ich działań nie do końca są takie, jakie zaplanowaly, szybciej sie stresują, co sprawia, że dużo częściej tracą motywację oraz rezygnują z podjetych kroków.

Warto zauważyć, że im bardziej nam zależy, tym ciężej może być nam pogodzić się z niepowodzeniami, a to również nie jedyny czynnik, który sprawia, że odchudzanie kobiet wydaje się trudniejsze. Podstawa racjonalnego odchudzania może być zdrowa dieta, bogata w różnorodne produkty spożywcze: zbożowe, mleczne, mieso, warzywa oraz owoce. Przed rozpoczęciem odchudzania należy przeprowadzić bilans kaloryczny. Należy regularnie co 3-4 godziny spożywać posiłki, bo jedynie wtenczas nauczymy orgaznizm, że nie posiada potrzeby podjadać pomiędzy nimi. Konsumowanie co najmniej 4 posiłków o małej objętości w ciągu doby sprawi, że nasz żołądek zmniejszy swoja objętość oraz nasz nasz mózg szybciej bedzie otrzymywał sygnały, że jesteśmy najedzeni. Jak wynika z badań zwyczajów żywieniowych otyłych, ponad 50 proc. energii pochodzi z przekąsek, zatem jak skrócimy ów czas pomiedzy posiłkami, to rownież zamiast przekąski przychodzi zatem już nastepny posiłek oraz nie posiada szans na podjadanie.

Trzeba pamiętać, że tzw. przekąski to rownież zwykle cukier oraz tłuszcz zwierzęcy, czyli tłuszcze nasycone oraz dużo izomerów trans, czyli wszystko, co najgorsze w naszej diecie, szczególnie dla otyłych. Większość diet, zwłaszcza owych ekstremalnych, bazuje głównie na utracie wody. Po nich organizm najszybciej wraca do dawnej wagi. Mają one sens tylko, kiedy w ciagu kilku dni musisz stracić pare centymetrów w pasie, aby zmieścić się w ulubioną sukienkę oraz bardzo dobrze wyglądać na wielkim balu. Natomiast stosowane nadto często czynią w twoim organizmie spustoszenie: efekt jo-jo sprawia, że coraz bardziej tyjesz, a okresy niejedzenia spowalniają przemianę materii tak, że kolejne próby przynoszą coraz gorsze efekty. I dlatego lepiej mowić nie o diecie, a o zmianie sposobu odżywiania się oraz caly proces zaplanować na długie miesiące: przygotować się na powolne chudnięcie oraz okresy, kiedy pomimo starań, waga ani drgnie. Mężczyźni są odwiecznymi konkurentami. Także skoro udają, że może być inaczej, ogromną satysfakcję sprawia im poczucie pokonywania własnych barier. Chodzi przede wszystkim o udowodnienie sobie własnej siły, a tym samym potwierdzenie meskości. Chociaż kobietom wspólzawodnictwo również nie wydaje się obce, różnica czesto tkwi w rodzaju motywacji. W przypadku meżczyzn może być ona najcześciej wewnętrzna, kobiety natomiast w wielu przypadkach kierują się chęcią udowodnienia swoich możliwości innym – może być to również zatem motywacja do odchudzania zewnętrzna, która w wielu przypadkach niestety okazuje się slabsza.

Ale prawidłowe żywienie nie tylko ma wpływ na wyglad ciała oraz sylwetkę. W odchudzaniu ważną role odgrywa również psychologia – motywacja, wewnętrzne samozaparcie w dążeniu do celu, oczyszczanie organizmu oraz ćwiczenia. Myśląc o smukłej talii, należy wyrugować błędy żywieniowe, można rownież wspomagać się suplementami na odchudzanie, ale klucz do odzyskania zgrabnej linii tkwi przede wszystkim w głowie oraz pozytywnym myśleniu. Ograniczamy spożycie tluszczu zwierzecego, ale poleca się olej lniany, rzepakowy, oliwę z oliwek, czyli źródło kwasów tłuszczowych omega-3, które maja masę prozdrowotnych wlaściwości – zmniejszają apetyt, obniżają stężenie triglicerydów we krwi, mają właściwości przeciwkrzepliwe, łagodnie obniżają ciśnienie krwi, oraz dużo innych łącznie z tym, że kobiety w ciąży, które mają właściwą podaż omega-3, rzadziej mają dzieci z dysgrafią oraz dysleksją. Udowodniono naukowo, że zjedzenie owych samych produktów w dwoch posiłkach w ciągu dnia może prowadzić do przytycia, a w pięciu posiłkach – do utraty wagi. Wynika to również z faktu, że twój organizm, przyzwyczajony od prawieków do okresów głodu, stara się robić zapasy na „czarną godzinę” w postaci tak nielubianego poprzez ciebie tłuszczyku. Dwa posiłki dziennie to również sygnał, że zapasy żywności się kończą oraz czas się przygotować na okres postu.

Jednakże jedząc małe porcje cztery–pięć razy dziennie, dajesz własnemu cialu do zrozumienia, że jedzenia nie zabraknie oraz całą energię można spokojnie zużywać na bieżące potrzeby, a także redukować zgromadzone wcześniej zapasy. Panowie sa zazwyczaj mniej sklonni do całkowitego wyeliminowania ze swojej diety niektórych produktów oraz chociaż nie zawsze posiada to rownież związek ze świadomościa ich faktycznego wpływu na organizm, często wychodzi im to również na dobre. Skutecznia dieta oparta na redukcji dostarczanych składników odżywczych, którą tak ochoczo praktykują gotowe do wyrzeczeń panie, najczęściej przynosi jedynie krótkotrwałe rezultaty, znacznie zwiększając ryzyko efektu jo-jo. Eliminacja któregoś z ważnych makroelementów często skutkuje upośledzeniem metabolizmu, na co meżczyźni są po prostu rzadziej narażeni. Ubytek masy ciała powinno określać sie w procentach – 10 proc. dla kogoś, kto waży 100 kg, to rownież 10 kg, przy 80 kg – 8. Zasady są takie same, odmienne natomiast może być tempo. Skoro od dziennego zapotrzebowania energetycznego odejmiemy 1000 kcal, to również w ciągu tygodnia schudniemy kilogram, skoro odejmiemy 500 kcal – schudniemy pół kilograma. Trzeba ograniczać cukier.

Wiedzmy to, że w jednym litrze słodzonego napoju może być też ok. 20 łyżeczek cukru. Patrzmy na etykiety, szczególnie skoro chodzi jesteśmy w stanie o napoje. Skoro napisane jest, że do slodzenia użyto fruktozy, to rownież odłóżmy taki produkt na półkę. Był czas, że chorym na cukrzycę podawano fruktozę, bo ona wolniej wchłania się niż glukoza oraz posiada dużo niższy indeks glikemiczny (IG), ale zatem już jak zostanie zmetabolizowana, posiada dużo niekorzystnych właściwości zdrowotnych – poprawia apetyt, sprzyja tyciu, podnosi ciśnienie oraz poziom greliny, triglicerydów oraz kwasu moczowego. Trzeba pamiętać o tym, że wielu otyłych posiada podwyższony poziom kwasu moczowego, czyli dnę moczanową. Zjedzenie drugiego śniadania oraz podwieczorku w postaci małych posiłków posiada jedną wielką zaletę: zapobiega większym spadkom poziomu cukru we krwi, skutkującym wywolaniem uczucia głodu. A że głodna zjadasz wiecej, twoje kolacje powinny przekroczyć wyznaczone ramy oraz zahamować spadek wagi. Na efektywne odchudzanie w przypadku przedstawicieli obydwu płci w dużej mierze wplywa wciąż jeszcze jeden pozornie błahy, nie mniej jednak w rzeczywistości istotny czynnik, który najogolniej można byloby określić jako styl bycia.

To nie jest aż takie trudne jak się wydaje, bo chodzi przede wszystkim o sposób spędzania wolnego czasu. Podczas kiedy panowie, siedząc nad kuflem piwa, toczą rozmowy dotyczące tematów raczej ogólnych, kobiety są dużo cześciej zaangażowane emocjonalnie. Ciągnące się godzinami rozmowy o problemach oraz zmartwieniach wprost zachęcają do wynagrodzenia sobie wszystkich trudow wielkim kawałkiem ciasta czy może lodami. Główne może być nie mniej jednak nie to, jak bystro schudniemy, ale to, aby odchudzanie było racjonalne, zdrowe oraz niepowikłane efektem jojo. Skoro mamy nadwagę albo otyłość, zbadajmy, czy może nie mamy zaburzeń metabolicznych. Zdarza się, że dziesięciokilogramowa nadwaga kojarzy się z podwyższonym stężeniem glukozy, cholesterolu, trójglicerydów we krwi z nadciśnieniem. Zdarza się także, że pacjent, który waży 150 kg oraz więcej, posiada wyniki badań biochemicznych w normie. Przykłady te wskazują na istnienie indywidualnych cech metabolizmu u osób za dużo ważących oraz wymagane są indywidualne metody postepowania. Zwracajmy uwagę również na sól, ktora odpowiada za nadciśnienie oraz może być jednym z tzw. zabójców żywieniowych. W diecie Polaka najważniejsze źródła sodu to również zupy, ziemniaki oraz pieczywo.

Jak wiadomo pieczywo posiada sodu dużo, ale zupa na warzywach czy może ziemniaki same z siebie nie mają sodu, mąka posiada jego śladowe ilości. To rownież sól dodana podczas gotowania może być problemem – trzeba ją ograniczać, zamieniajac na zioła świeże albo suszone. Przemyślenie tego, co zjesz jutro, to również doskonały sposób na przestrzeganie diety oraz niejedzenie rzeczy tuczacych. Pozwoli na zaplanowanie posilków jedzonych w pracy (i ich wcześniejsze przygotowanie), zrobienie listy zakupów oraz przyzwyczajenie się do stałych godzin posiłków. Dzięki temu nie będziesz zmuszona do jadania w fast foodach, bo zapomniałaś o zabraniu czegoś do pracy, a również będziesz mogła łatwo kontrolować, co oraz ile w ciągu calego dnia jesz. Wskazówki te powinny wydawać się nieco stereotypowe, nie mniej jednak w każdym stereotypie tkwi ziarenko prawdy. Warto przyjrzeć sie nieco bliżej własnemu nastawieniu do diety – wprowadzenie odrobiny pierwiastka męskiego może naprawdę wyjść nam na dobre. The National Weight Control Registry, organizacja, która waży oraz mierzy Amerykanów od lat, stworzyła nowoczesne pojęcie odchudzania: „skuteczna redukcja masy ciała”. To również oznacza – potrafię obniżyć aktualną mase ciała o przynajmniej 10 proc. oraz utrzymać to również poprzez rok – wtenczas wiadomo, że schudliśmy zdrowo, czyli bez efektu jojo.

Co ważne i ciekawe to jedynie 20 proc. tych, ktorzy podjęli próbę odchudzania, osiągnęło skuteczną redukcję masy ciała. Pijmy wode niskosodową – 5-10 mg sodu na litr. Otyli mają skłonność do zatrzymywania sodu w kanaliku nerkowym, a to również sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie oraz może być to również jedna z przyczyn nadciśnienia. Poza wodą niegazowaną dobry wybor to również herbata z morwy białej, hamuje apetyt oraz posiada dużo antyoksydantów, lub rumiankowa, ktora posiada wlaściwości rozkurczowe oraz odkażajace. Poleca się rownież dodawanie do herbaty czy może kawy cynamonu w celu osłabienia apetytu, ale głosy na jego temat są podzielone – zależy, jaki może być to również gatunek cynamonu oraz ile jego dodamy. Można powiedzieć, że nieznacznie hamuje apetyt. Dużo osób otyłych posiada refluks żołądkowo-przełykowy oraz one nie powinny używać herbaty miętowej oraz naparów z mięty.

Advertisements

About tabletki

Tabletki to strona na temat leków i preparatów zdrowotnych oraz na temat terapii i zdrowia. Zapraszam do czytania!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: